Kymco super 8 - ventiler strammer til
Kymco super 8 - ventiler strammer til
Har en Kymco super 8, 4T som har start problemer. Har været ved mekaniker flere gange og hver gang har han løsnet ventilerne. Så starter den fint i et par uger men så kommer samme problem. Han mener den har været kørt tæt på tom for olie. Hvad skal der til for at få en velkørende/velstartende scooter igen?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Kymco super 8 - ventiler strammer til
4 takt har forbrænding hver anden gang stemplet er i top i forhold til 2 takt som har hver gang.
Så sammenlignet med 2 takt er det normalt at 4 takt har sværre ved at starte.
Sørg for fuldt opladt batteri. Vent 1 time uden at gøre noget og mål spændingen og skriv det her.
Er batteriet gammelt. Måske over 3 år så kan du overveje at købe et nyt. Som også skal oplades.
Når du kører med elstarteren så drej gashåndtaget langsomt og lyt.
Det kan hjælpe at dreje gashåndtaget en eller flere gange får at få motoren starter og holde den i gang.
Kickstarteren kan måske bedre starte motoren end elstarteren.
Karburatoren har nogle hjælpesystemer til start af motor.
Der sidder en accelerationspumpet i bunden i hjørnet som sprøjter lidt ekstra benzin ind når du med sluppet gashåndtag drejer gashåndtaget lidt.
Og der er chokeren der giver ekstra benzin.
Og der er tomgangssystemet.
Så du kunne tømme karburatoren for benzin og tage den inden for og skille den ad på en bakke og rense og pust og lyse gennem alle de små gange/huller.
Det hjælper nok lidt at få renset det.
Tjek også gummimembranen øverst i karburatoren. Der kan være revner/huller hvis gummieret er gammelt.
Ventilernes spillerum skal justeres en sjælden gang i mellem.
Ved ikke hvad "løsnet ventilerne" betyder.
Det der er interessant er hvad ventilernes spillerum er blevet indstillet til.
F.eks. 0,05 mm.
Har motorolieniveauet været så lavt at du ikke har kunne se olien på oliepinden?
Du kan lave en masse almindelig service på den som måske hjælper.
Men det der nok hjælper mest er at sætte sig ind i hvordan scooteren skal have det for at starte.
Altså kør med elstarteren og så drej gashåndtaget på en bestemt måde.
Så sammenlignet med 2 takt er det normalt at 4 takt har sværre ved at starte.
Sørg for fuldt opladt batteri. Vent 1 time uden at gøre noget og mål spændingen og skriv det her.
Er batteriet gammelt. Måske over 3 år så kan du overveje at købe et nyt. Som også skal oplades.
Når du kører med elstarteren så drej gashåndtaget langsomt og lyt.
Det kan hjælpe at dreje gashåndtaget en eller flere gange får at få motoren starter og holde den i gang.
Kickstarteren kan måske bedre starte motoren end elstarteren.
Karburatoren har nogle hjælpesystemer til start af motor.
Der sidder en accelerationspumpet i bunden i hjørnet som sprøjter lidt ekstra benzin ind når du med sluppet gashåndtag drejer gashåndtaget lidt.
Og der er chokeren der giver ekstra benzin.
Og der er tomgangssystemet.
Så du kunne tømme karburatoren for benzin og tage den inden for og skille den ad på en bakke og rense og pust og lyse gennem alle de små gange/huller.
Det hjælper nok lidt at få renset det.
Tjek også gummimembranen øverst i karburatoren. Der kan være revner/huller hvis gummieret er gammelt.
Ventilernes spillerum skal justeres en sjælden gang i mellem.
Ved ikke hvad "løsnet ventilerne" betyder.
Det der er interessant er hvad ventilernes spillerum er blevet indstillet til.
F.eks. 0,05 mm.
Har motorolieniveauet været så lavt at du ikke har kunne se olien på oliepinden?
Du kan lave en masse almindelig service på den som måske hjælper.
Men det der nok hjælper mest er at sætte sig ind i hvordan scooteren skal have det for at starte.
Altså kør med elstarteren og så drej gashåndtaget på en bestemt måde.
Re: Kymco super 8 - ventiler strammer til
Tak for svar. Der er helt styr på den optimale måde at starte scooteren på. Jeg formoder, at når det ikke kan lade sig gøre at starte den med kickstarter, må det være en mekanisk fejl? Hvis jeg vælger at skifte topstykket er de uoriginale så ligeså gode som Kymcos originale?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Kymco super 8 - ventiler strammer til
Du kan mærke på kickstarteren om den drejer krumtappen rundt og om der er kompression.
Hvis der er kompression så vil der være forskellig modstand, altså nogle gange er det let og andre gange er der meget modstand.
Det er ikke til at svare på om "de uorginale" er lige så gode som de originale.
Hvis du har penge nok kan du da godt bare udskifte indtil det bliver bedre.
Ellers kan du undersøg det først og se om der er grund til at udskifte.
Du kunne f.eks. måle kompression og slibe ventilsæder hvis du gider.
Eventuelt lav en video hvor du prøver at starte på forskellige måder.
Hvis der er kompression så vil der være forskellig modstand, altså nogle gange er det let og andre gange er der meget modstand.
Det er ikke til at svare på om "de uorginale" er lige så gode som de originale.
Hvis du har penge nok kan du da godt bare udskifte indtil det bliver bedre.
Ellers kan du undersøg det først og se om der er grund til at udskifte.
Du kunne f.eks. måle kompression og slibe ventilsæder hvis du gider.
Eventuelt lav en video hvor du prøver at starte på forskellige måder.