Min VGA Vax er ikke magen til din så gør gerne det med at oprette et nyt emne og skrive om det der.Mick Jagger skrev: ↑14. december 2020 04:53 Jeg ville også lave den lille omkonstruktion, så jeg fik lidt flere kilometre, men mine ledninger havde ikke samme farve som dine, så med is i maven....., tog jeg chancen og prøvede samtlige kombinationer mulig og intet virkede
Scootergrisen's VGA Vax
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Synes baglygten er smeltet mere.
Man skulle ellers tror den fik massere af køling men bagpæreren sidder åbenbart for tæt eller er for varm. Billeder fra køge torv hvor der er en sjælden boks med stik decideret til opladning af el-cykler/scootere.
Man skulle ellers tror den fik massere af køling men bagpæreren sidder åbenbart for tæt eller er for varm. Billeder fra køge torv hvor der er en sjælden boks med stik decideret til opladning af el-cykler/scootere.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
I dag lavede jeg hul i speedomeret så jeg kunne justere på speedometerets præcision uden at skulle skille det ad.
Der er en dims man kan dreje på. Det er vel en justerbar modstand.
Kan ses på Speedometer (VGA Vax)
Så nu viser speedomeret cirka det samme som hastighedsmålerne der står nogle steder i vejkanten viser.
Tror jeg drejede den omkring 25-30 grader modsat urets retning for at få 4 km/t lavere tal på speedometeret.
Der er en dims man kan dreje på. Det er vel en justerbar modstand.
Kan ses på Speedometer (VGA Vax)
Så nu viser speedomeret cirka det samme som hastighedsmålerne der står nogle steder i vejkanten viser.
Tror jeg drejede den omkring 25-30 grader modsat urets retning for at få 4 km/t lavere tal på speedometeret.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Mit bagdæk har buler i venstre side så det bumper hver gang hjulet har drejet en omgang.
Jeg kan sagtens køre men det er åbenbart blevet værre og værre.
Kan mærkes mere når der drejes til venstre og forsvinder når jeg drejer til højre.
Det yderste af dækket har åbenbart sluppet og siden der er buler må det vel betyde at trykket inde i dækket er sluppet ud så ved ikke om det vil give en punktering hvis jeg prøve at stikke hul så luften kan komme ud af boblerne.
Har ikke specielt meget lyst til at skifte dæk. Også fordi man ikke let kan tage ledningerne af.
Den har kørt cirka 11000 km nu med det dæk.
Jeg vil gerne have et godt dæk der kan pumpes hårdt op så der er lav rullemodstand.
Og et der ikke larmer så jeg får en meget stille kørsel.
Jeg kan sagtens køre men det er åbenbart blevet værre og værre.
Kan mærkes mere når der drejes til venstre og forsvinder når jeg drejer til højre.
Det yderste af dækket har åbenbart sluppet og siden der er buler må det vel betyde at trykket inde i dækket er sluppet ud så ved ikke om det vil give en punktering hvis jeg prøve at stikke hul så luften kan komme ud af boblerne.
Har ikke specielt meget lyst til at skifte dæk. Også fordi man ikke let kan tage ledningerne af.
Den har kørt cirka 11000 km nu med det dæk.
Jeg vil gerne have et godt dæk der kan pumpes hårdt op så der er lav rullemodstand.
Og et der ikke larmer så jeg får en meget stille kørsel.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Så fik jeg skiftet dæk.
Det gik heldigvis let med at få dækket af og på fælgen.
Der er vist ikke nogen kant indvendigt på fælgen som dækkanten skal over.
Jeg var ikke sikker på hvordan jeg skulle centrere hjulet.
Der er lidt mulighed for at skubbe akslen frem og tilbage men ikke så meget som det aflange hul på momentpladen angiver.
Jeg gjorde det at jeg holdt et lige stykke metal på enden af svingarmen og så skubbede momentpladen tilbage så den rammer og spænder 10 mm møtrikken. Så ser det ud til at passe med de slidmærker der var og formodentligt sådan de gør på fabrikken.
Herefter skal bremsearmen monteres på bremsepladen mens den stadig er løs.
Og så de store tykke møtrikker.
Og så de store tynde møtrikker der sidder yderst på akslen.
Jeg fjernede 3 strips til at holde kablet så de skal erstattes bagefter.
Af værktøj brugte jeg vist:
ventilkegleværktøj
2 dækjern og plastik fra en tandpastatube til at beskytte fælgen.
10 mm til møtrik på momentplade
14 mm til møtrik på bremsearm.
24 (vist nok) mm til møtrikker på hjulakslen.
Det er vist ikke nødvendigt at fjerne momentplader og møtrikker helt fra akslen.
Var lidt i tvivl om hvordan de store tykke og store tynde møtrikker skal spændes men tror ikke de skal spændes kontra.
Jeg brugte en mælkekasse og det gamle dæk til at have under mens jeg arbejdede med at skifte dæk så akslen ikke rammer jorden.
Det lykkedes at få dækket pumpet op med en god manuel pumpe i første forsøg.
Pumpede til lidt over 2,25 bar så der står på til begge dæk hvad enten det er en eller to personer.
Det gav en meget bedre oplevelse uden bump.
Det gik heldigvis let med at få dækket af og på fælgen.
Der er vist ikke nogen kant indvendigt på fælgen som dækkanten skal over.
Jeg var ikke sikker på hvordan jeg skulle centrere hjulet.
Der er lidt mulighed for at skubbe akslen frem og tilbage men ikke så meget som det aflange hul på momentpladen angiver.
Jeg gjorde det at jeg holdt et lige stykke metal på enden af svingarmen og så skubbede momentpladen tilbage så den rammer og spænder 10 mm møtrikken. Så ser det ud til at passe med de slidmærker der var og formodentligt sådan de gør på fabrikken.
Herefter skal bremsearmen monteres på bremsepladen mens den stadig er løs.
Og så de store tykke møtrikker.
Og så de store tynde møtrikker der sidder yderst på akslen.
Jeg fjernede 3 strips til at holde kablet så de skal erstattes bagefter.
Af værktøj brugte jeg vist:
ventilkegleværktøj
2 dækjern og plastik fra en tandpastatube til at beskytte fælgen.
10 mm til møtrik på momentplade
14 mm til møtrik på bremsearm.
24 (vist nok) mm til møtrikker på hjulakslen.
Det er vist ikke nødvendigt at fjerne momentplader og møtrikker helt fra akslen.
Var lidt i tvivl om hvordan de store tykke og store tynde møtrikker skal spændes men tror ikke de skal spændes kontra.
Jeg brugte en mælkekasse og det gamle dæk til at have under mens jeg arbejdede med at skifte dæk så akslen ikke rammer jorden.
Det lykkedes at få dækket pumpet op med en god manuel pumpe i første forsøg.
Pumpede til lidt over 2,25 bar så der står på til begge dæk hvad enten det er en eller to personer.
Det gav en meget bedre oplevelse uden bump.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Her er nogle billeder af der hvor dækket buler.
Eller nu burde det jo ikke udvendigt da jeg har afmonteret dækket men der var stadig tryk i bulerne på indersiden indtil jeg lavede hul.
Kan ikke kan se hvorfor det yderste af dækket skulle have sluppet men kan være limet eller måske noget med trådene.
Trådene lå ikke helt fint da jeg skar det yderste af men det kan måske også være fordi jeg har hørt med det sådan længe.
Eller nu burde det jo ikke udvendigt da jeg har afmonteret dækket men der var stadig tryk i bulerne på indersiden indtil jeg lavede hul.
Kan ikke kan se hvorfor det yderste af dækket skulle have sluppet men kan være limet eller måske noget med trådene.
Trådene lå ikke helt fint da jeg skar det yderste af men det kan måske også være fordi jeg har hørt med det sådan længe.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Styrfittings er løst. Igen.
Ikke lige det bedste at bremse med forbremsen med løst styrfittings.
Det er bare så besværtligt at komme ind og spænde det så det glæder jeg mig ikke til.
Men det bliver jo nok også bare løst igen med mindre jeg sætte en anden møtrik på. Og så skal styret jo afmonteres.
Kunne være jeg skulle fedte kuglerne ind i fedt på samme tid. Jeg gider bare næsten ikke alt det besvær.
Men det er eller godt når styrfittings er justeret perfekt.
Ikke lige det bedste at bremse med forbremsen med løst styrfittings.
Det er bare så besværtligt at komme ind og spænde det så det glæder jeg mig ikke til.
Men det bliver jo nok også bare løst igen med mindre jeg sætte en anden møtrik på. Og så skal styret jo afmonteres.
Kunne være jeg skulle fedte kuglerne ind i fedt på samme tid. Jeg gider bare næsten ikke alt det besvær.
Men det er eller godt når styrfittings er justeret perfekt.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Så fik jeg kigget på det løse styrfittings igen.
Det viste sig at den øverste møtrik var vendt forkert.
Møtrikken er konisk på den ene side så den havde ikke så meget kontaktflade med den anden møtrik.
Denne gang tog jeg det store frontskjold af foran benene så jeg bedre kunne komme til.
Havde desværre kun 1 stor nok svensknøgle så ikke sikkert jeg har spændt det hårdt nok.
Gav også lejerne fedt.
Det viste sig at den øverste møtrik var vendt forkert.
Møtrikken er konisk på den ene side så den havde ikke så meget kontaktflade med den anden møtrik.
Denne gang tog jeg det store frontskjold af foran benene så jeg bedre kunne komme til.
Havde desværre kun 1 stor nok svensknøgle så ikke sikkert jeg har spændt det hårdt nok.
Gav også lejerne fedt.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Køretøjer og andre ting bliver nogen gange kaldt "grønne" hvilket jeg synes lyder forkert.
Men nu er der begyndt at vokse grønne planter i min elektriske scooter.
Så måske der er noget om snakken.
Km-tælleren siger nu 12038 km.
Har taget lidt billeder nu hvor hele fronten er af i forbindelse med at jeg har spændt styrfittings.
Det ene sidespjejl er blevet skadet af solen.
Men nu er der begyndt at vokse grønne planter i min elektriske scooter.
Så måske der er noget om snakken.
Km-tælleren siger nu 12038 km.
Har taget lidt billeder nu hvor hele fronten er af i forbindelse med at jeg har spændt styrfittings.
Det ene sidespjejl er blevet skadet af solen.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen's VGA Vax
Så fik jeg givet en lille bitte smule olie ved akslen på opladerens blæser (under klistermærket) fordi den larmer lidt afhængig af hvilken vinkel opladeren holdes i.
Det hjalp.
Men ved ikke hvorfor det er nødvendigt på min oplader.
Har vist aldrig givet olie til lignende blæsere i f.eks. computere.
Nu fik jeg ikke prøvet at holde blæseren væk fra printpladen mens den kører for at se om årsagen er fordi finnerne er for tæt på printpladen.
Det hjalp.
Men ved ikke hvorfor det er nødvendigt på min oplader.
Har vist aldrig givet olie til lignende blæsere i f.eks. computere.
Nu fik jeg ikke prøvet at holde blæseren væk fra printpladen mens den kører for at se om årsagen er fordi finnerne er for tæt på printpladen.