Min VGA VAX fra januar 2018 har lige været hos Thansen og de siger jeg skal have nyt batteri. Den har kørt 4.750km og så er det en ret dyr løsning at køre med EL eftersom batteriet koster 7000 kr.
Som den er nu kan jeg køre 2km og så stopper motoren og displayet slukkes. Efter ca.3-4 min kan jeg tænde igen og køre 2 km og så stopper den igen. Så det er slut med El indtil der kommer bedre batterier
Opladning og rækkevidde (VGA Vax)
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Opladning og rækkevidde (VGA Vax)
Hvad baserer de det på at du skal have nyt batteri?
Lyder umiddelbart som om batteriet er afladt.
På min (VGA Vax 2019) kan jeg køre indtil strømmen til motoren afbrydes helt på et tidspunkt og så kan jeg have lyset tændt noget tid herefter indtil det også bliver afbrudt.
Hvad gør du når du forsøger at oplade batteriet?
Begynder opladeren overhovedet at oplade?
Lav gerne en video hvor du viser hvad du gør og hvor man kan se lampen på opladeren og høre blæseren osv.
Mål spændingen på batteriet.
Tilslut en strømmåler på stikkontakten så du kan følge med i strømforbruget.
T. Hansen påstår at levetiden er "op til 40000 km" hvilket er cirka 8 gange så meget som "4750 km".
Ærverligt hvis du ikke har garanti på mere.
Har du eventuelt købt et eller andet ekstra garanti der gør at du måske stadigvæk har garanti?
Batteri Li-Ion 48V-30Ah gl. model
Lyder umiddelbart som om batteriet er afladt.
På min (VGA Vax 2019) kan jeg køre indtil strømmen til motoren afbrydes helt på et tidspunkt og så kan jeg have lyset tændt noget tid herefter indtil det også bliver afbrudt.
Hvad gør du når du forsøger at oplade batteriet?
Begynder opladeren overhovedet at oplade?
Lav gerne en video hvor du viser hvad du gør og hvor man kan se lampen på opladeren og høre blæseren osv.
Mål spændingen på batteriet.
Tilslut en strømmåler på stikkontakten så du kan følge med i strømforbruget.
T. Hansen påstår at levetiden er "op til 40000 km" hvilket er cirka 8 gange så meget som "4750 km".
Ærverligt hvis du ikke har garanti på mere.
Har du eventuelt købt et eller andet ekstra garanti der gør at du måske stadigvæk har garanti?
Batteri Li-Ion 48V-30Ah gl. model
Kode: Vælg alt
Varenummer 73365865001
Celletype YLE INR18650
Batterispænding 48 Volt
Kapacitet 30 Ah
Antal cyklusser Op til 500 opladninger
Levetid Op til 40000 km
Garanti 2 år
Re: Opladning og rækkevidde (VGA Vax)
I dag prøvede jeg at sætte scooteren på støttehjul og satte gashåndtaget fast og lod den stå og køre. Den kørte ca.150 km inden den løb tør.
https://youtu.be/cbMOlWFpzTU
https://youtu.be/Je45Zld3lQE
Jeg har uploadet video af opladningen og efter opladningen.Opladning tog ca. 3,5 time og så lyste alle lamper på opladeren.
Jeg ved ikke rigtig hvad Thansen baserer det på at batteriet skal udskiftes. Jeg troede de havde noget måleudstyr til batteriet og controller men det lød mere som et gæt fra deres mekaniker. Jeg klagede til deres kundeafdeling men garantien er jo udløbet. De tilbød dog at jeg kunne købe et batteri for kr.5.000.
https://youtu.be/cbMOlWFpzTU
https://youtu.be/Je45Zld3lQE
Jeg har uploadet video af opladningen og efter opladningen.Opladning tog ca. 3,5 time og så lyste alle lamper på opladeren.
Jeg ved ikke rigtig hvad Thansen baserer det på at batteriet skal udskiftes. Jeg troede de havde noget måleudstyr til batteriet og controller men det lød mere som et gæt fra deres mekaniker. Jeg klagede til deres kundeafdeling men garantien er jo udløbet. De tilbød dog at jeg kunne købe et batteri for kr.5.000.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Opladning og rækkevidde (VGA Vax)
Det eneste jeg har med den oplader er dette billede, så ved ikke hvad lamper der er på osv. Tag gerne nærbilleder så man kan se lamperne og hvad der står ved dem og hvad tekst der står på opladeren.
I manualen fra T. Hansen står "Det foreslås at lade køretøjet lade i yderligere 1-2 timer for at forlænge batteriets levetid. Fjern herefter laderen."
Så du kan prøve at lade opladeren være tilsluttet længere tid og se hvordan lamperne ændrer sig så vi har mere information om det.
Men efter hvad jeg ved så tager hovedopladningen f.eks. 6 timer (afhængig af hvor afladt batteriet er) og efterfølgende er der cellebalancering så der oplades en lille smule efter hovedopladningen så hver celle får samme spænding.
Ved cellebalancering/vedligeholdelse står den så muligvis og skifter mellem opladning/ikke opladning.
Mit umiddelbare gæt:
Øverste grønne lampe blinker = opladningen er i gang.
Alle 5 grønne lamper lyser = 100% opladt.
Nederste røde lampe lyser = fejl.
Når først du tænder opladeren lyser alle lamperne kortvarigt.
Det er formodentligt bare en test så man kan se at lamperne virker.
Det er ikke den samme oplader som den jeg har.
På batteriet står "BR-201612 48V/30AH -321".
Så det er formodentligt lavet for 4 år siden.
Re: Opladning og rækkevidde (VGA Vax)
Her er vedhæftet et par billeder af opladeren. Har lige sat den til at oplade igen. Der gik ca. 10 min så var der lys i alle lamper og blæseren slukkede. Nu får den lov at lade et par timer mere.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Opladning og rækkevidde (VGA Vax)
Står der ikke mere på såsom hvad det betyder når lampen blinker?
Fulgte der en manual eller noget med til opladeren?
Nå men her er det der står på opladeren ved lamperne:
Men hvis alle 5 grønne lamper lyser så må det vel betyde at batteriet er 100% opladt.
Det kan være det der står sidst f.eks. "Low Volt" kun gælder hvis "Fault Indicator" også lyser.
Du kan prøve at oplade batteriet helt også fjerne ladekablet og lade det står 1 time uden at gøre noget ved det og så måle spændingen i det røde stik med et multimeter.
Der skal vist være cirka 53 volt når det er fuldt opladt.
Du kan også måle mens du kører og problemet opstår for at se hvor lavt spændingen kommer ned.
Kig på batteriindikatoren på displayet når det ellers virker og se hvor mange streger det virker med fuldt opladt batteri og når problemet opstår. Det er vist bare et grafisk voltmeter så det kan også bruges hvis ikke du tilslutter multimeter.
Der er også en lampe på controlleren som kan blinke et bestemt antal gange for at vise forskellige fejl osv.
Du skal nok have sædeboksen af for at kunne se lampen.
Controlleren er bag hvor sædet låser og lampen er i hjørnet af controlleren og lyser hver gang du tilslutter strømmen og blinker vist også når sidestøttebenet er slået ud.
Hvis du ikke allerede gør det og har mulighed for det så prøv at opbevar scooteren indendørs i varme så eventuelt fugt kan fordampe og se om det hjælper efter nogle dage.
Fulgte der en manual eller noget med til opladeren?
Nå men her er det der står på opladeren ved lamperne:
Der står ikke engang hvordan man ser at opladningen er i gang.Fault
Indicator
100%
High Volt
80%
Long Time
Charging
60%
High Temp
40%
Too Hot
≤20%
Low Volt
Men hvis alle 5 grønne lamper lyser så må det vel betyde at batteriet er 100% opladt.
Det kan være det der står sidst f.eks. "Low Volt" kun gælder hvis "Fault Indicator" også lyser.
Du kan prøve at oplade batteriet helt også fjerne ladekablet og lade det står 1 time uden at gøre noget ved det og så måle spændingen i det røde stik med et multimeter.
Der skal vist være cirka 53 volt når det er fuldt opladt.
Du kan også måle mens du kører og problemet opstår for at se hvor lavt spændingen kommer ned.
Kig på batteriindikatoren på displayet når det ellers virker og se hvor mange streger det virker med fuldt opladt batteri og når problemet opstår. Det er vist bare et grafisk voltmeter så det kan også bruges hvis ikke du tilslutter multimeter.
Der er også en lampe på controlleren som kan blinke et bestemt antal gange for at vise forskellige fejl osv.
Du skal nok have sædeboksen af for at kunne se lampen.
Controlleren er bag hvor sædet låser og lampen er i hjørnet af controlleren og lyser hver gang du tilslutter strømmen og blinker vist også når sidestøttebenet er slået ud.
Hvis du ikke allerede gør det og har mulighed for det så prøv at opbevar scooteren indendørs i varme så eventuelt fugt kan fordampe og se om det hjælper efter nogle dage.