Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
Gad vide om det kommer til, at påvirke vores knallerter.
https://newsbreak.dk/ny-benzin-i-pumper ... sse-biler/
Jeg husker da jeg kørte Yamaha 4 gear 90'erne da fjernede man blyet fra benzinen, som jo var med til at smøre cylinder/motor. Så her var der jo lidt panik på dengang. Men Yamaha'en kørte fint uden bly i benzinen.
https://newsbreak.dk/ny-benzin-i-pumper ... sse-biler/
Jeg husker da jeg kørte Yamaha 4 gear 90'erne da fjernede man blyet fra benzinen, som jo var med til at smøre cylinder/motor. Så her var der jo lidt panik på dengang. Men Yamaha'en kørte fint uden bly i benzinen.
- Supercharger
- 9. Rang
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
- Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t. - Geografisk sted: Sjælland
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
Troede kun at blyet kun var tilsat, for at smøre udstødningsventilerne på 4-takt motorer.
Da materialerne dengang, ikke tålte så høje temperaturer.
Da materialerne dengang, ikke tålte så høje temperaturer.
- Supercharger
- 9. Rang
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
- Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t. - Geografisk sted: Sjælland
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
Den lidt mere "langhårede" forklaring. (På engelsk)
http://www.todayifoundout.com/index.php ... -gasoline/
http://www.todayifoundout.com/index.php ... -gasoline/
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
Der står noget om motorcykler i Tjek-din-bil-eller-motorcykel-her.pdf som vist er data fra E10Vertraeglichkeit.pdf hvor det står meget detaljeret, på tysk.
Min oversættelse:
Min oversættelse:
https://www.drivkraftdanmark.dk/viden/e10/:Motorcykler:
Kymco
Alle 4 takt motorer er egnet til E10
Alle 2 takt motorer er ikke egnet til E10
Det skulle stå E5 og E10 på tankpistolerne så man kan se forskel.I de fleste tilfælde er det pakninger, slanger eller tilsvarende dele af motoren, der ikke er egnet til at blive udsat for høje koncentrationer af bioethanol
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
Jeg skrev til OK Benzin, idet det er det benzin jeg kører på. De sagde, at jeg skulle kontakte forhandler/producenten af knallerten.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
Tysk og engelsk er ikke lige mig, desværre
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
Bare læs den danske men jeg tror bare det muligvis er forkert oversat med "godkendt til".
Det lyder som om de har fået køretøjet afprøvet og godkendt.
På tysk lyder det som om der står "egnet til".
Det lyder som om de har fået køretøjet afprøvet og godkendt.
På tysk lyder det som om der står "egnet til".
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
På DrivkraftDanmark Står der følgende: Kymoco (formentlig menes der Kymco): Alle 4-taktsmotorer er godkendt til E10. Alle 2-taktsmotorer er ikke godkendt til E10.
- Supercharger
- 9. Rang
- Indlæg: 348
- Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
- Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t. - Geografisk sted: Sjælland
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
Hmm. Kan intet finde på Adly og eller PGO.
Well. så må de få en bedre 2-takt olie som smører bedre end de "billige" mærker
Well. så må de få en bedre 2-takt olie som smører bedre end de "billige" mærker
- no_ordinary_guy
- 1. Rang
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 12. november 2019 21:34
- Køretøjer: VGA VAX 45 model
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
alle kaburator køretøjer har det sQ fint med ethanol. det er også derfor man hælder ethanol i tanken om vinteren for at benzinen ikke fryser. med mere "bio ethanol" (same shit) så har man ikke behov for at hælde mere ethanol i tanken mere. lækkert lækkert.
største problem er måske man skal skrue op for blandingen eller skifte en dyse til en der er en tand større. da ethanols brændeværdi er ca. 80% af ren benzin. dvs. højere brændstof behov hvis man kørte ren ethanol.
største problem er måske man skal skrue op for blandingen eller skifte en dyse til en der er en tand større. da ethanols brændeværdi er ca. 80% af ren benzin. dvs. højere brændstof behov hvis man kørte ren ethanol.