Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3591
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af Jps »

Gad vide om det kommer til, at påvirke vores knallerter.
https://newsbreak.dk/ny-benzin-i-pumper ... sse-biler/

Jeg husker da jeg kørte Yamaha 4 gear 90'erne da fjernede man blyet fra benzinen, som jo var med til at smøre cylinder/motor. Så her var der jo lidt panik på dengang. Men Yamaha'en kørte fint uden bly i benzinen.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af Supercharger »

Troede kun at blyet kun var tilsat, for at smøre udstødningsventilerne på 4-takt motorer.
Da materialerne dengang, ikke tålte så høje temperaturer. :party:
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af Supercharger »

Den lidt mere "langhårede" forklaring. (På engelsk) :detective:
http://www.todayifoundout.com/index.php ... -gasoline/
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11333
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der står noget om motorcykler i Tjek-din-bil-eller-motorcykel-her.pdf som vist er data fra E10Vertraeglichkeit.pdf hvor det står meget detaljeret, på tysk.

Min oversættelse:
Motorcykler:
Kymco
Alle 4 takt motorer er egnet til E10
Alle 2 takt motorer er ikke egnet til E10
https://www.drivkraftdanmark.dk/viden/e10/:
I de fleste tilfælde er det pakninger, slanger eller tilsvarende dele af motoren, der ikke er egnet til at blive udsat for høje koncentrationer af bioethanol
Det skulle stå E5 og E10 på tankpistolerne så man kan se forskel.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3591
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg skrev til OK Benzin, idet det er det benzin jeg kører på. De sagde, at jeg skulle kontakte forhandler/producenten af knallerten.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3591
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af Jps »

Tysk og engelsk er ikke lige mig, desværre :(
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11333
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Bare læs den danske men jeg tror bare det muligvis er forkert oversat med "godkendt til".
Det lyder som om de har fået køretøjet afprøvet og godkendt.
På tysk lyder det som om der står "egnet til".
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3591
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af Jps »

På DrivkraftDanmark Står der følgende: Kymoco (formentlig menes der Kymco): Alle 4-taktsmotorer er godkendt til E10. Alle 2-taktsmotorer er ikke godkendt til E10.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af Supercharger »

Hmm. Kan intet finde på Adly og eller PGO. :think:
Well. så må de få en bedre 2-takt olie som smører bedre end de "billige" mærker :thumbup:
Brugeravatar
no_ordinary_guy
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. november 2019 21:34
Køretøjer: VGA VAX 45 model

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af no_ordinary_guy »

alle kaburator køretøjer har det sQ fint med ethanol. det er også derfor man hælder ethanol i tanken om vinteren for at benzinen ikke fryser. med mere "bio ethanol" (same shit) så har man ikke behov for at hælde mere ethanol i tanken mere. lækkert lækkert.

største problem er måske man skal skrue op for blandingen eller skifte en dyse til en der er en tand større. da ethanols brændeværdi er ca. 80% af ren benzin. dvs. højere brændstof behov hvis man kørte ren ethanol.
Besvar