Ledningsnet (VGA Vax)
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Ledningsnet (VGA Vax)
Her er nogen billeder af ledningsnettet til VGA Vax 2019.
Producenter:
På 30-pins controllerstikket står LHE.
På diverse stik står SWJ eller IIIB.
På sikringsboksen står 111R og 5.
På dem der spændes fast på + og - terminalerne på controlleren står 8-6S KF.
Gå ud fra at LHE, SWJ, IIIB og KF er producenterne.
Det kan også stå et tal på stikkene. F.eks. står der 33, 41, 61 på tre forskellige stik som ellers er identiske med plads til 3 ledninger i hver. Ved ikke hvad det tal betyder.
Stikket til farthåndtaget kan jeg ikke umiddelbart se noget på.
Stik til motor er ikke med her med der står ZEET på hallsensorstikket.
Producenter:
På 30-pins controllerstikket står LHE.
På diverse stik står SWJ eller IIIB.
På sikringsboksen står 111R og 5.
På dem der spændes fast på + og - terminalerne på controlleren står 8-6S KF.
Gå ud fra at LHE, SWJ, IIIB og KF er producenterne.
Det kan også stå et tal på stikkene. F.eks. står der 33, 41, 61 på tre forskellige stik som ellers er identiske med plads til 3 ledninger i hver. Ved ikke hvad det tal betyder.
Stikket til farthåndtaget kan jeg ikke umiddelbart se noget på.
Stik til motor er ikke med her med der står ZEET på hallsensorstikket.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ledningsnet (VGA Vax)
Her er billeder fra det jeg vil kalde fronten af ledningsnettet.
Altså de stik som findes forrest på scooteren. Horn (lysegrøn og mørkegrøn)
Tændingslås (gul og rød)
Blinklysrelæ (grøn, sort og grå)
Horn lysegrøn får 12 volt + fra venstre hornkontakt og højre hornkontakt.
Horn mørkegrøn er jord (- på controller).
Mørkegrøn sidder på terminalen som er nærmest justeringsskruen.
Ved ikke om det har betydning hvordan ledningerne monteres på hornet.
Tændingslås rød har forbindelse til sikringen (10 ampere) og videre til + på controller (48v+ fra batteriet).
Tændingslås gul har forbindelse til: DC-DC-konverter (gul i stik med 4 ledninger), stik med afklippede ledninger som går videre til batterikabel (meget tynd gul), speedometer (gul).
Så når tændingslåsen drejes til ON få DC-DC-konverter, batteri og speedometer 48v+ via den tykke gule ledning.
Blinklysrelæ grøn er jord
Blinklysrelæ sort er 12v+ fra DC-DC-konverter.
Blinklysrelæ grå har forbindelse til grå ledning i stik til venstre konsol (hvor blinklyskontakten bruges til at tænde og vælge side).
Der er som standard ikke monteret noget på dette stik.
Stikket er vist til at montere en gearvælger (3-Gear Speed Control) til venstre for farthåndtaget hvor man enten kan vælge mellem 3 hastigheder (L/M/H eller 1/2/3) eller også kan det være en knap.
Når stikket ikke er forbundet til noget så bruges den midterste hastighed.
Ledningerne går til 30-pin controllerstikket.
Pin 2 (mørkeblå/hvid) Low Gear Input
Pin 3 (gul/hvid) High Gear Input (or Button Input)
Pin 6 (sort/hvid) jord
Måling af volt:
Sort/hvid - mørkeblå/hvid = 3,15 volt
Sort/hvid - gul/hvid = 3,27 volt
Topfartsmålinger i følge speedometer med hjul over jorden:
Kortslutning af sort/hvid - gul/hvid = 43 km/t
Ingen forbindelse mellem ledningerne = 33 km/t
Kortslutning af sort/hvid - mørkeblå/hvid = 28 km/t
I controlleren til VGA Vax 2016 er standardværdierne for "3-Gears Func setting" vist nok:
High speed ratio (%): 100
Medium speed ratio (%): 80
Low speed ratio (%): 60
Hvilket cirka er det jeg har målt. Det er så godt nok med hjulet over jorden jeg har målt.
Ved helt afladt batteri (så batterigrafik blinker) er det 22, 25 og 34 km/t med hjul over jorden. Forlygte.
Gætter på:
Grøn - jord
Sort - positionslys (mund)
Hvid - kort lys (øjne)
Blå - langt lys (næse) Bremsekontakterne ved venstre og højre bremsegreb.
Sort og grøn/gul.
Har vist forbindelse til bremselyset i baglygten og pin 11 på 30 pin controllerstikket (high level brake input (+12v input)). Højre hornknap.
Sort er 12v+.
Lysegrøn går til horn og hornknap i venstre side. Højre og venstre blinklys foran.
Orange er venstre side.
Lyseblå er højre side. Speedometer (7 ud af 9 pladser i brug)
Venstre konsol (9 ud af 9 pladser i brug)
Farthåndtag Lilla - pin 13 på controller (HALL speed shown on display (or one-wire display))
Grøn - jord
Mørkeblå - langtlysindikator
Sort - 12v+ - har ikke forbindelse til speedometeret da speedometeretstikket ikke har nogen ledning her
Lyseblå - højre blinklysindikator
Orange - venstre blinklysindikator
Gul - 48v+ (når tændingslåsen drejes til ON) - fungere vist både som strøm til speedometeret og til den grafisk spændingsmåler (L/////////H). I stikket fra speedometeret kan man se at sort ikke går videre og gul bliver til rød. Sort: 12v+
Hvid: nærlys
Sort: 12v+
Lysegrøn: venstre hornknap
Mørkeblå: fjernlys
Sort: 12v+
Lyseblå: blinklys i højre side
Orange: blinklys i venstre side
Grå: blinklysrelæ Forbinder controller med hallsensor i farthåndtag.
Sort/hvid: controller pin 26 (jord)
Grøn/hvid: controller pin 27 (signal)
Rød/hvid: controller pin 28 (5 volt +)
Stikket har som et af de eneste stik silikone i enderne hvor ledningerne går ind og mellem stikkene hvor de sættes sammen så det er beskyttet mod vand.
Altså de stik som findes forrest på scooteren. Horn (lysegrøn og mørkegrøn)
Tændingslås (gul og rød)
Blinklysrelæ (grøn, sort og grå)
Horn lysegrøn får 12 volt + fra venstre hornkontakt og højre hornkontakt.
Horn mørkegrøn er jord (- på controller).
Mørkegrøn sidder på terminalen som er nærmest justeringsskruen.
Ved ikke om det har betydning hvordan ledningerne monteres på hornet.
Tændingslås rød har forbindelse til sikringen (10 ampere) og videre til + på controller (48v+ fra batteriet).
Tændingslås gul har forbindelse til: DC-DC-konverter (gul i stik med 4 ledninger), stik med afklippede ledninger som går videre til batterikabel (meget tynd gul), speedometer (gul).
Så når tændingslåsen drejes til ON få DC-DC-konverter, batteri og speedometer 48v+ via den tykke gule ledning.
Blinklysrelæ grøn er jord
Blinklysrelæ sort er 12v+ fra DC-DC-konverter.
Blinklysrelæ grå har forbindelse til grå ledning i stik til venstre konsol (hvor blinklyskontakten bruges til at tænde og vælge side).
Der er som standard ikke monteret noget på dette stik.
Stikket er vist til at montere en gearvælger (3-Gear Speed Control) til venstre for farthåndtaget hvor man enten kan vælge mellem 3 hastigheder (L/M/H eller 1/2/3) eller også kan det være en knap.
Når stikket ikke er forbundet til noget så bruges den midterste hastighed.
Ledningerne går til 30-pin controllerstikket.
Pin 2 (mørkeblå/hvid) Low Gear Input
Pin 3 (gul/hvid) High Gear Input (or Button Input)
Pin 6 (sort/hvid) jord
Måling af volt:
Sort/hvid - mørkeblå/hvid = 3,15 volt
Sort/hvid - gul/hvid = 3,27 volt
Topfartsmålinger i følge speedometer med hjul over jorden:
Kortslutning af sort/hvid - gul/hvid = 43 km/t
Ingen forbindelse mellem ledningerne = 33 km/t
Kortslutning af sort/hvid - mørkeblå/hvid = 28 km/t
I controlleren til VGA Vax 2016 er standardværdierne for "3-Gears Func setting" vist nok:
High speed ratio (%): 100
Medium speed ratio (%): 80
Low speed ratio (%): 60
Hvilket cirka er det jeg har målt. Det er så godt nok med hjulet over jorden jeg har målt.
Ved helt afladt batteri (så batterigrafik blinker) er det 22, 25 og 34 km/t med hjul over jorden. Forlygte.
Gætter på:
Grøn - jord
Sort - positionslys (mund)
Hvid - kort lys (øjne)
Blå - langt lys (næse) Bremsekontakterne ved venstre og højre bremsegreb.
Sort og grøn/gul.
Har vist forbindelse til bremselyset i baglygten og pin 11 på 30 pin controllerstikket (high level brake input (+12v input)). Højre hornknap.
Sort er 12v+.
Lysegrøn går til horn og hornknap i venstre side. Højre og venstre blinklys foran.
Orange er venstre side.
Lyseblå er højre side. Speedometer (7 ud af 9 pladser i brug)
Venstre konsol (9 ud af 9 pladser i brug)
Farthåndtag Lilla - pin 13 på controller (HALL speed shown on display (or one-wire display))
Grøn - jord
Mørkeblå - langtlysindikator
Sort - 12v+ - har ikke forbindelse til speedometeret da speedometeretstikket ikke har nogen ledning her
Lyseblå - højre blinklysindikator
Orange - venstre blinklysindikator
Gul - 48v+ (når tændingslåsen drejes til ON) - fungere vist både som strøm til speedometeret og til den grafisk spændingsmåler (L/////////H). I stikket fra speedometeret kan man se at sort ikke går videre og gul bliver til rød. Sort: 12v+
Hvid: nærlys
Sort: 12v+
Lysegrøn: venstre hornknap
Mørkeblå: fjernlys
Sort: 12v+
Lyseblå: blinklys i højre side
Orange: blinklys i venstre side
Grå: blinklysrelæ Forbinder controller med hallsensor i farthåndtag.
Sort/hvid: controller pin 26 (jord)
Grøn/hvid: controller pin 27 (signal)
Rød/hvid: controller pin 28 (5 volt +)
Stikket har som et af de eneste stik silikone i enderne hvor ledningerne går ind og mellem stikkene hvor de sættes sammen så det er beskyttet mod vand.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ledningsnet (VGA Vax)
Cirka midt på ledningsnettet findes dette stik til sidestøttebenskontakten.
På min VGA Vax 2019 var der ikke tilsluttet noget til stikket.
Der kan tilsluttes et ladestik under sædet hvor der er et afblændet hul så man kan oplade batteriet gennem det Chogori-stikket.
Så slipper man for at tilslutte endnu et kabel til batteriet.
Rød: batteri+
Blå: batteri medium pin (grøn ledning i batterikabel) T. Hansen sælger det her ladestik som ikke fulgte med scooteren.
Men det lader til at stikket på VGA Vax 2019 sidder længere fremme i ledningsnettet end på VGA Vax 2016 så måske ledningen ikke er lang nok til at montere ladestikket ved sædelåsen. Men så kan det måske være til foran sædet eller måske i sædeboksen et sted.
Cirka mellem midten og det bagerste af ledningsnettet findes dette stik til opladning.På min VGA Vax 2019 var der ikke tilsluttet noget til stikket.
Der kan tilsluttes et ladestik under sædet hvor der er et afblændet hul så man kan oplade batteriet gennem det Chogori-stikket.
Så slipper man for at tilslutte endnu et kabel til batteriet.
Rød: batteri+
Blå: batteri medium pin (grøn ledning i batterikabel) T. Hansen sælger det her ladestik som ikke fulgte med scooteren.
Men det lader til at stikket på VGA Vax 2019 sidder længere fremme i ledningsnettet end på VGA Vax 2016 så måske ledningen ikke er lang nok til at montere ladestikket ved sædelåsen. Men så kan det måske være til foran sædet eller måske i sædeboksen et sted.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ledningsnet (VGA Vax)
Her er billeder fra den bagerste del af ledningsnettet.
Altså de stik som findes bagerst på scooteren.
Den grønne ledning fra batterikablet går til ledningsnettets blå ledning som går til et ubrugt stik til venstre for hvor batteriet sidder i scooteren som er til et ladestik der kan sidde ved sædelåsen men som de åbenbart har undladt at montere på VGA Vax 2019.
Den meget tynde gule ledning i eget stik forbinder gul fra batterikablet til gul i tændingslåsen så den får 48 volt + når tændingslåsen er på ON. Altså batteriets BMS får information om at tændingslåsen er på ON så afladning af batteriet kun kan starte når tændingslåsen er på ON og opladning af batteriet kun kan starte når tændingslåsen ikke er på ON. De andre ledninger i stikket (sort, rød, grøn, blå) er blevet klippet af.
Bonusinfo: Ledningsfarver og placering er identisk med hallsensorstikket på controlleren, men dette stik har vist ikke noget med hallsensorer at gøre.
Tages stikket fra hinanden kommer der ikke strøm til controlleren (scooteren kan dermed ikke køre). På controllerens +-terminal er udover den tykke røde ledning fra batteriet også tilsluttet en rød ledning til ledningsnettet med en 10 amperes sikring.
Der er en ekstra sikring i sikringsholderen som dog desværre går løs fra låget når man lukker sikringsholderen så den vel i teorien kan ligge sig parallelt med den anden sikring. Og så bliver det vel til en 20 amperes sikring.
Ved ikke lige hvor smart det er men hvis man klemmer på låget kan det lykkedes at lukke sikringsholderen uden at ekstrasikringen går løs. Stik til DC til DC konverteren.
Rød (48v+) og grøn (jord) har altid forbindelse til + og - på controlleren. Selv når tændingslåsen er drejet til OFF.
Gul tyk får 48v+ når tændingslåsen er drejet til ON.
Sort giver 12v+ når tændingslåsen er drejet til ON.
Gul i eget stik giver 48v+ til pin 10 på controlleren når tændingslåsen er drejet til ON.
Der er altså 3 ledninger med 48V+.
Gul tyk har forbindelse med:
Tændingslås gul
Batterikabel gul (gennem stikket med de afklippede ledninger)
Speedometer gul
Det må vel så betyde at det udstyr som bruger 48 volt består af følgende:
Oplader
Batteri
DC-DC-konverter
Controller
Speedometer
Motor
Tændingslås (det er bare en kontakt)
Sort ledning fra DC-DC-konverterstik giver 12v+ til følgende (når tændingslåsen er drejet til ON):
Sort ledning i stik til blinklysrelæ
Sort ledning i stik til forlygte
Sort ledning i stik til højre bremsekontakt
Sort ledning i stik til venstre bremsekontakt
Sort ledning i stik til horn
Sort ledning i stik til speedometer (som dog ikke bruges)
Sorte ledninger (2 styks) i stik til venstre konsol
Sort ledning i stik til sidestøttebenskontakt
Sort ledning i stik til baglygte
Så blinklysrelæ, forlygte, horn, baglygte er 12 voltsudstyr.
De 3 kontakter (venstre bremsekontakt, højre bremsekontakt, sidestøttebenskontakt) sender (når de aktiveres) 12v+ til controllerens pin 11 i 30-pinsstikket (high level brake input) og bremselyset. Stik til baglygten.
Sort: (12v+).
Grøn: (jord).
Grøn/gul: (bremselys).
Orange: (bagerste venstre blinklys).
Lyseblå: (bagerste højre blinklys). Her er 30-pins stikket til controlleren.
Stikket består af 3 x 10 pins.
På stikket står:
LHE 4
Som standard bruges følgende pins:
2, 3, 6, 10
11, 13
26, 27, 28
Altså de stik som findes bagerst på scooteren.
Den grønne ledning fra batterikablet går til ledningsnettets blå ledning som går til et ubrugt stik til venstre for hvor batteriet sidder i scooteren som er til et ladestik der kan sidde ved sædelåsen men som de åbenbart har undladt at montere på VGA Vax 2019.
Den meget tynde gule ledning i eget stik forbinder gul fra batterikablet til gul i tændingslåsen så den får 48 volt + når tændingslåsen er på ON. Altså batteriets BMS får information om at tændingslåsen er på ON så afladning af batteriet kun kan starte når tændingslåsen er på ON og opladning af batteriet kun kan starte når tændingslåsen ikke er på ON. De andre ledninger i stikket (sort, rød, grøn, blå) er blevet klippet af.
Bonusinfo: Ledningsfarver og placering er identisk med hallsensorstikket på controlleren, men dette stik har vist ikke noget med hallsensorer at gøre.
Tages stikket fra hinanden kommer der ikke strøm til controlleren (scooteren kan dermed ikke køre). På controllerens +-terminal er udover den tykke røde ledning fra batteriet også tilsluttet en rød ledning til ledningsnettet med en 10 amperes sikring.
Der er en ekstra sikring i sikringsholderen som dog desværre går løs fra låget når man lukker sikringsholderen så den vel i teorien kan ligge sig parallelt med den anden sikring. Og så bliver det vel til en 20 amperes sikring.
Ved ikke lige hvor smart det er men hvis man klemmer på låget kan det lykkedes at lukke sikringsholderen uden at ekstrasikringen går løs. Stik til DC til DC konverteren.
Rød (48v+) og grøn (jord) har altid forbindelse til + og - på controlleren. Selv når tændingslåsen er drejet til OFF.
Gul tyk får 48v+ når tændingslåsen er drejet til ON.
Sort giver 12v+ når tændingslåsen er drejet til ON.
Gul i eget stik giver 48v+ til pin 10 på controlleren når tændingslåsen er drejet til ON.
Der er altså 3 ledninger med 48V+.
Gul tyk har forbindelse med:
Tændingslås gul
Batterikabel gul (gennem stikket med de afklippede ledninger)
Speedometer gul
Det må vel så betyde at det udstyr som bruger 48 volt består af følgende:
Oplader
Batteri
DC-DC-konverter
Controller
Speedometer
Motor
Tændingslås (det er bare en kontakt)
Sort ledning fra DC-DC-konverterstik giver 12v+ til følgende (når tændingslåsen er drejet til ON):
Sort ledning i stik til blinklysrelæ
Sort ledning i stik til forlygte
Sort ledning i stik til højre bremsekontakt
Sort ledning i stik til venstre bremsekontakt
Sort ledning i stik til horn
Sort ledning i stik til speedometer (som dog ikke bruges)
Sorte ledninger (2 styks) i stik til venstre konsol
Sort ledning i stik til sidestøttebenskontakt
Sort ledning i stik til baglygte
Så blinklysrelæ, forlygte, horn, baglygte er 12 voltsudstyr.
De 3 kontakter (venstre bremsekontakt, højre bremsekontakt, sidestøttebenskontakt) sender (når de aktiveres) 12v+ til controllerens pin 11 i 30-pinsstikket (high level brake input) og bremselyset. Stik til baglygten.
Sort: (12v+).
Grøn: (jord).
Grøn/gul: (bremselys).
Orange: (bagerste venstre blinklys).
Lyseblå: (bagerste højre blinklys). Her er 30-pins stikket til controlleren.
Stikket består af 3 x 10 pins.
På stikket står:
LHE 4
Som standard bruges følgende pins:
2, 3, 6, 10
11, 13
26, 27, 28
Kode: Vælg alt
2: blå/hvid (ubrugt stik foran) - low gear input - 3 gear speed control
3: gul/hvid (ubrugt stik foran) - high gear input (or button input) - 3 gear speed control
6: sort/hvid (ubrugt stik foran) - GND
10: gul (DC-DC-konverter lille stik) - power supply for digital stage of controller
11: grøn/gul (bremsekontaker+sidestøttebenskontakt) - high level brake input (+12v input)
13: lilla (speedometer) - HALL speed shown on display (or one-wire display)
26: sort/hvid (farthåndtag) - hastighedsstyring GND
27: grøn/hvid (farthåndtag) - hastighedsstyring speed control input
28: rød/hvid (farthåndtag) - hastighedsstyring Vsp5V
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ledningsnet (VGA Vax)
Pin 1: baglæns med 9 km/t ved kortslutning til jord (f.eks. pin 6 GND. Pin 6, 7, 16, 26 er allesammen jord)
I Lingbo PMSM Controller User Manual.pdf står:
Altså monter en knap til at kortslutte baglænsledningen (pin 1) til jord/GND/minus (-)/katode/sort ledning (f.eks. pin 6).4, Reverse Function:Reverse line connects to the controller’s cathode, and the function can be true after fixing a button.
Her er nogle billeder om at fjerne stikben fra stikket.
Man kan f.eks. stikke de tykke ender af 2 nåle på 1 mm ned til højre og venstre for at trykke modhagerne ind inden stikbenet presses ud med en meget lille fladskruetrækker.
Se også Kør baglæns på VGA Vax
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ledningsnet (VGA Vax)
I en fil fra C. Reinhardt til en model som hedder Speedy (som måske/måske ikke passer til E-Libra) ser det ud til at:
Pin 8 bruges til speedometeret fremfor pin 13. Måske en anden måde at vise hastigheden på.
Pin 18 bruges til startknappen som får stelforbindelse. Bruges vist ved at man holder bremsen inde og trykket på startknappen så displayet viser READY. På E-Libra bruges samme knap vist også til at køre baglæns med.
Speedy eldiagrammet kan ses på Nyhed: MotoCR E-Libra (elektrisk)
Pin 8 bruges til speedometeret fremfor pin 13. Måske en anden måde at vise hastigheden på.
Pin 18 bruges til startknappen som får stelforbindelse. Bruges vist ved at man holder bremsen inde og trykket på startknappen så displayet viser READY. På E-Libra bruges samme knap vist også til at køre baglæns med.
Speedy eldiagrammet kan ses på Nyhed: MotoCR E-Libra (elektrisk)
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ledningsnet (VGA Vax)
Her er stikket til motorens hallsensorer.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ledningsnet (VGA Vax)
På ledningsnettet sad et stykke papir inden under frontskjoldet.
Det er gået i stykket fordi sidder en plastikstrip lige hvor papiret er så er ikke helt sikker på hvad der står på.
Er i tvivl om tegn 2.
Måske:
HJKC-BKT
H3KC-BKT
H5KC-BKT På billede fra T. Hansen ser ud til at stå noget i stil med:
KC-SLKT
Det er gået i stykket fordi sidder en plastikstrip lige hvor papiret er så er ikke helt sikker på hvad der står på.
Er i tvivl om tegn 2.
Måske:
HJKC-BKT
H3KC-BKT
H5KC-BKT På billede fra T. Hansen ser ud til at stå noget i stil med:
KC-SLKT
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ledningsnet (VGA Vax)
Her ses tekst på diverse stik.
Formoder det er producenten.
Formoder det er producenten.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ledningsnet (VGA Vax)
Billeder der viser hvordan de gule ledninger er forbundet.
Når tændingslåsen er drejet til ON får de gule ledninger 48v+ (gennem sikring).
Controllerens strømforsyning (power supply for digital stage of controller) går gennem en modstand på 10 ohm der sidder i DC-DC-konverteren.
Når tændingslåsen er drejet til ON får de gule ledninger 48v+ (gennem sikring).
Controllerens strømforsyning (power supply for digital stage of controller) går gennem en modstand på 10 ohm der sidder i DC-DC-konverteren.