Splitterny VGA Explora starter ikke

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Anker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. december 2018 08:49
Scootere: VGA Explora

Splitterny VGA Explora starter ikke

Ulæst indlæg af Anker »

Hej, jeg har lige fået leveret en ny VGA Explora, men den vil bare ikke starte. Der er ikke engang nogen “hoste” når jeg prøver. Har først prøvet med kickstart nogle minutter, og so med elstart, men ingen af de to metoder virker, heller ikke om jeg giver lidt gas. Har også ventet 3 dage og så prøvet igen, men stadig ingen tegn på at den vil i gang. Den har været i transport et par uger så selvom jeg kan se at thansen har klargjort den og kørt et par kilometer med den for at indstille den, så er det ved at være nogen uger siden. Hvad vil i anbefale at checke først? Tændrør? Karburator?

/Anker
Brugeravatar
SimonBH
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 30. august 2018 18:39
Scootere: Kymco Vitality 30 km/t
PGO T-rex TR3 30 km/t

Re: Splitterny VGA Explora starter ikke

Ulæst indlæg af SimonBH »

Jeg ville anbefale at du smider den i hovedet på thansen, og beder dem lave den.
Brugeravatar
Anker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. december 2018 08:49
Scootere: VGA Explora

Re: Splitterny VGA Explora starter ikke

Ulæst indlæg af Anker »

Nå ja, det glemte jeg at skrive :) jeg har ikke et thansen i nærheden, da jeg ikke bor i danmark. Transporten bliver for dyr (ca 2000kr) hvis jeg skal sende den retur.

Da alle dele er nye og at den kørte fint for nogle uger siden, tænker jeg at det måske er et druknet tændrør som ikke giver en gnist e.l. (?)
Brugeravatar
SimonBH
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 30. august 2018 18:39
Scootere: Kymco Vitality 30 km/t
PGO T-rex TR3 30 km/t

Re: Splitterny VGA Explora starter ikke

Ulæst indlæg af SimonBH »

Kommer der gnist?
Brugeravatar
Anker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. december 2018 08:49
Scootere: VGA Explora

Re: Splitterny VGA Explora starter ikke

Ulæst indlæg af Anker »

Jeg forsøger at finde ud af det i aften, efter arbejde.
Og hvis der er gnist, hvad andet vil man så checke?
Brugeravatar
SimonBH
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 18
Tilmeldt: 30. august 2018 18:39
Scootere: Kymco Vitality 30 km/t
PGO T-rex TR3 30 km/t

Re: Splitterny VGA Explora starter ikke

Ulæst indlæg af SimonBH »

Altså først tjek om tændrøret er pissevådt. Så se om det gnister.
Det kan også være noget så simpelt som at din benzin er blevet doven.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11194
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Splitterny VGA Explora starter ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvilken VGA Explora model er det?

Du skal sikkert bare blive ved hvis den kørte for nogen dage siden og har stået stille eller måske været nede og ligge på siden under transport.

Sørg for at der er benzin i benzintanken.
Pumpe på gashåndtaget 20-30 gangen inden du forsøger at starte så sprøjter accelerationspumpen lidt benzin ind.
Kør med elstarteren og drej langsomt på gashåndtaget og lyt om det hjælper hvis du drejer på en bestemt måde og hold gashåndtaget der hvor det lyder mest som om den er ved at starte.
Hold pause og lad elmotoren køle ned og prøv igen lidt senere.
Så kan du prøve med kickstarteren. Nogen gange virker det ene bedre end det andet.

Lav eventuelt en optagelse hvor du prøver forskelligt så vi kan høre hvordan motoren lyder når du prøver at starte den.
Du kunne eventuelt tage tændrøret af og holde det på motorblokken for at se om der er gnist og tage benzinslangen af karburatoren og pege den ned i en benzindunk og køre med elstarteren og se om der kommer benzin ud.
Brugeravatar
Anker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. december 2018 08:49
Scootere: VGA Explora

Re: Splitterny VGA Explora starter ikke

Ulæst indlæg af Anker »

Tak for svar, SimonBH

Hmm ok, det ku' være. :thumbup:
Der står nemlig ikke dato på sedelen, hvornår thansen har klargjort den - kun en udfyldt checkliste på hvad er blevet gjort.
Tankniveau er ca 1/8, og det er påfyldt af sælger.
Det kan potentielt have stået i flere uger (potentielt måneder, hvis scootere bliver klargjort inden at de egentlig er solgt - men jeg kender naturligvis ikke praksis).

Men ville det være dumt at påfylde de manglende 7/8 med nyt? Eller vil man tømme tanken helt først, og så fylde "fresh" benzin på (og hvad gør man forresten af den gamle benzin så)?

Også tak for svar, Scootergrisen

Det er en VGA Explora Euro-4 30 km/t

Jeg har vist prøvet ialt 30 minutter med kickstart, og ca 15 min med elstart. Der er ikke en lyd (jo altså kun lyd fra elstarteren). Synes at batteriet måske ikke har så godt af at blive ved, hvis det bliver tomt for strøm. Men det med at pumpe på gas-håndtaget har jeg ikke prøvet. Det kunne være at det hjælper (står ellers i manualen om at lade være med at bruge gas gentagne gange uden start, da det kan resultere i at den "drunker").
Mens jeg starter med elstart, så har jeg prøvet at gøre efter manualen, at trække håndtaget ca 1/4 men det siger hverken til eller fra. Der er absolut ingen tegn på at der er nogen forbrænding inde i cylinderen. Heller ikke om jeg trækker gassen til andre positioner.

Jeg prøver lige de forslag i har givet i aften, og måske kan jeg endda dele en video optagelse af problemet i aften.
Mange tak for forslag.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11194
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Splitterny VGA Explora starter ikke

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Lyder som om du har fundet årsagen når benzinmåleren viser 1/8.
Så prøv og fyld benzin på.
Ikke sikkert viseren går helt ned til stopklodsen når benzintanken er helt tom. Det er nok først når man afbryder strømmen at den går helt ned.
Brugeravatar
Anker
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. december 2018 08:49
Scootere: VGA Explora

Re: Splitterny VGA Explora starter ikke

Ulæst indlæg af Anker »

Viseren er lidt over det røde felt, så den viser ikke tom, men når jeg kigger ned i tanken ser det ud som at den er ca 1/8 fuld. Men ja udskiftning af benzinen er nok det næste step, hvis tændrøret ellers giver gnist som det skal.
Besvar