Forskel på 95 og 100 oktan?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Jps »

Det giver ikke en skid. Det er prøvet.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Dintid »

Jps skrev: 25. september 2018 19:21 Det giver ikke en skid. Det er prøvet.
Hvilken maskine kørte du med, og var det en, hvor de skrev, at højere oktan end 95 var en god ide?

Men nu har jeg en tank med det, så må jeg se om jeg kører længere eller noget.
Plejer at køre 38,2km/l ca.
Om ikke andet, så burde det gøre motoren mindre varm, hvilket også er fint.
Tager dog nok lige et par tanke før den sidste slat 95 ikke har for stor indflydelse på oktantallet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11230
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Siger du at motoren bliver mindre varm med højere oktantal?

Har du fjernet forhøjningen på bøsningen i variatoren på din scooter?
Hvis du vil køre langt på literen og ikke vil have unødig høj motorvarme og unødigt slid og unødig larm osv. så fjern den forhøjning. Den har stor betydning.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Dintid »

scootergrisen skrev: 25. september 2018 21:46 Siger du at motoren bliver mindre varm med højere oktantal?

Har du fjernet forhøjningen på bøsningen i variatoren på din scooter?
Hvis du vil køre langt på literen og ikke vil have unødig høj motorvarme og unødigt slid og unødig larm osv. så fjern den forhøjning. Den har stor betydning.
Jeg ved ikke hvad der sker, så alt jeg “siger”, er hvad jeg har læst rundt omkring. Jeg ER ret kildekritisk, så jeg gentager ikke noget, bare fordi jeg har set, en tilfældig person et sted skrive noget.

Men der er mange, der siger, at motorerne er koldere når de bruger det. Det var så godt nok på biler. :gris:

Jeg vil også have fjernet den ring fra glidestangen, eller det var planen, men vil have overstået det første service ved 1k km og også vente pga garanti og sådan. Har kørt 660 ca. nu på 1 1/2 måneds tid ca.
Jeg ville også gerne have en ide omkring hvor meget politiet kan finde på at smide folk på rullefelter, for så er en besparelse hurtigt væk.

Ulempen ved at fjerne begrænseren er, at jeg så skal til at holde øje med, hvor hurtigt jeg kører... nu er det bare med håndtaget i bund ca... og speedometer sidder ikke lige i øjenhøjde, så man skal decideret kikke ned, for at se hastigheden.

Jeg er ikke længere sikker på, at jeg vil køre uden den ring, men prøver det nok, bare for at prøve det, og se om bekymring med farten er ligegyldig og om jeg kan mærke noget mht omdrejning og sådan.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11230
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kom gerne med link til det du har læst om flere HK og mindre varme.

Du kan nok høre hastigheden cirka ud fra motorens omdrejninger når du har vænnet dig til lyden.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Jps »

Dintid skrev: 25. september 2018 21:29
Jps skrev: 25. september 2018 19:21 Det giver ikke en skid. Det er prøvet.
Hvilken maskine kørte du med, og var det en, hvor de skrev, at højere oktan end 95 var en god ide?

Men nu har jeg en tank med det, så må jeg se om jeg kører længere eller noget.
Plejer at køre 38,2km/l ca.
Om ikke andet, så burde det gøre motoren mindre varm, hvilket også er fint.
Tager dog nok lige et par tanke før den sidste slat 95 ikke har for stor indflydelse på oktantallet.
Det var en Pgo Dr Big. Og så vidt jeg husker, så stod der på Shells hjemmeside dengang, at det muligvis ikke hjalp noget på knallerter. Om der står det samme på deres side idag, ved jeg ikke.

Jeg kører ikke på Shell benzin mere, for på samme Big, tankede jeg engang hvor der var vand i benzinen, så knallerten kun kørte 100 meter og gik i stå. Men Shell ville ikke vedkende deres ansvar, for vandet i benzinen,selvom jeg kunne bevise det.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Supercharger »

Jps skrev: 26. september 2018 10:05
Dintid skrev: 25. september 2018 21:29
Jps skrev: 25. september 2018 19:21 Det giver ikke en skid. Det er prøvet.
Hvilken maskine kørte du med, og var det en, hvor de skrev, at højere oktan end 95 var en god ide?

Men nu har jeg en tank med det, så må jeg se om jeg kører længere eller noget.
Plejer at køre 38,2km/l ca.
Om ikke andet, så burde det gøre motoren mindre varm, hvilket også er fint.
Tager dog nok lige et par tanke før den sidste slat 95 ikke har for stor indflydelse på oktantallet.
Det var en Pgo Dr Big. Og så vidt jeg husker, så stod der på Shells hjemmeside dengang, at det muligvis ikke hjalp noget på knallerter. Om der står det samme på deres side idag, ved jeg ikke.

Jeg kører ikke på Shell benzin mere, for på samme Big, tankede jeg engang hvor der var vand i benzinen, så knallerten kun kørte 100 meter og gik i stå. Men Shell ville ikke vedkende deres ansvar, for vandet i benzinen,selvom jeg kunne bevise det.
Shell = Musling = Vand.. ;) :lol:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Jps »

supercharger skrev: 26. september 2018 13:43
Jps skrev: 26. september 2018 10:05
Dintid skrev: 25. september 2018 21:29
Hvilken maskine kørte du med, og var det en, hvor de skrev, at højere oktan end 95 var en god ide?

Men nu har jeg en tank med det, så må jeg se om jeg kører længere eller noget.
Plejer at køre 38,2km/l ca.
Om ikke andet, så burde det gøre motoren mindre varm, hvilket også er fint.
Tager dog nok lige et par tanke før den sidste slat 95 ikke har for stor indflydelse på oktantallet.
Det var en Pgo Dr Big. Og så vidt jeg husker, så stod der på Shells hjemmeside dengang, at det muligvis ikke hjalp noget på knallerter. Om der står det samme på deres side idag, ved jeg ikke.

Jeg kører ikke på Shell benzin mere, for på samme Big, tankede jeg engang hvor der var vand i benzinen, så knallerten kun kørte 100 meter og gik i stå. Men Shell ville ikke vedkende deres ansvar, for vandet i benzinen,selvom jeg kunne bevise det.
Shell = Musling = Vand.. ;) :lol:
:mrgreen:
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Dintid »

Ej ja, det er sku også nedtur at få vand i tanken.

Noget jeg ikke forstå her er, når folk nævner ret gamle maskiner og snakker højoktan.. for da jeg kørte på gamle maskiner skulle jeg jo bruge benzin med iblandet olie for ikke at brænde motoren af, hvilket effektivt gør oktantallet på den samlede blanding lavere.

Nu har jeg kørt et par dage og 100 km ca, og den er uden tvivl markant bedre.. rent psykologisk, hehe, men rent objektivt ved jeg ikke.
Den har dog ikke en eneste gang kørtt ustabil ved start, i tomgang eller gået i stå - som jeg døjede lidt med. Om det er tilfældet pga omskifte i vejret, eller fordi elektronikken og mekanikken bare håndterer højere oktan bedre... evt i sammenhold med vejret, skal jeg ikke kunne sige.

Men uanset, så kører den fint ind til videre. Kan nok først sige mere når jeg tanker igen og kan se, hvor meget jwg har kørt pr liter ifht til oktan 95.
Brugeravatar
Lindsted
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 9. august 2018 19:57
Scootere: VGA Explorer 45 2018

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Lindsted »

Jeg har en VGA Eksplorer, og jeg har ca kørt en halv tank med v power af, og jeg syntes ikke jeg kan mærke forskel.
Den er begyndt at gå dårligere i tomgang og går nogen gange ud.
Om det er oktan tallet eller det koldere vejr ved jeg ikke, det finder jeg ud af når jeg skifter til 95.
Besvar