Forskel på 95 og 100 oktan?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Dintid »

Min N1 45 vil gerne have så høj oktan som muligt. De fleste steder her betyder det oktan 95, men mannkan også købe det Shell V-Power der er oktan 100 og måske også renser noget.

Nogen der har prøvet at skifte? Burde i teorien give flere kræfter og rense lidt. Ikke?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvorfor skulle det give flere kræfter?

Hvis de ikke kan oplyse hvad der er i som gør at det renser og hvad det skulle rense så kan alle og enhver jo påstår at deres benzin renser bedre end andet benzin.
Jeg spurgte engang indtil det på en tankstation men fik vist bare et eller andet ligegyldigt svar.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Dintid »

Jeg har ikke forstand på, hvordan oktantallet virker. Men jeg har læst en del, og det der går igen er, at højere oktan betyder flere HK.
Ang at rense, så har jeg ikke undersøgt specifikt v-power, men går ud fra, at v-power og andre lignende specielle produkter vel har nogle rensende additiver tilsat. Samme som man kan købe i flasker og tilsætte benzinen, når man tanker.
Fx har vi skullet bruge additiver fordi vores bilmotor var sodet til. Det hjalp gevaldigt.

Dem der er ansat på stationerne er jo bare det.. ansatte butiksassistenter.. de ved jo ikke noget om, hvad der er i det de sælger :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvor står at højrer oktan betyder flere HK?
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Dintid »

Jammen det står nærmest i alle artikler, hvis du Googler om at vælge højere oktan.
Står dog også at effekten nok er minimal, men den er der, hvis motoren er lavet til det, hvilket den er på N1 iflg manualen.
Fx https://newsbreak.dk/hvad-er-oktan/
– Det er et udtryk for benzins bankefasthed, altså hvornår det selvantænder. Det må ikke selvantænde i motoren, for så brænder det eksplosivt. Jo højere oktantal, jo mere kan du presse ud af motoren. Men hvis bilen er konstrueret til 95 oktan, som langt de fleste er, så har man ikke behov for at hælde et højere oktantal på den, siger Jørgen Jørgensen
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Scootere: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Supercharger »

Det gælder kun for motorer med meget højt kompression. fx sportsmaskiner (specielt til racer bane) eller til motorer med kompressor/turbo.
Almindelige køretøjer på legal vej har det ingen effekt. (Læs: Marketing vrøvl)
De vil bare hive flere penge ud af din pung. ;)

Prøvede i mine unge dage på min Puch Monza flagskib 4-gears at fylde oktan 126 (Trinitrotoluen i opløst tilstand) men det blev forbudt :lol:
Prøvede senere dette: (dog i ældre version end den på hjemmesiden nu. https://www.sunocoracefuels.com/fuel/supreme

Og som ventet ingen effekt ændring overhovedet. (Sammenlignet med oktan 92) ;)
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Dintid »

supercharger skrev: 25. september 2018 09:47 Det gælder kun for motorer med meget højt kompression. fx sportsmaskiner (specielt til racer bane) eller til motorer med kompressor/turbo.
Almindelige køretøjer på legal vej har det ingen effekt. (Læs: Marketing vrøvl)
De vil bare hive flere penge ud af din pung. ;)

Prøvede i mine unge dage på min Puch Monza flagskib 4-gears at fylde oktan 126 (Trinitrotoluen i opløst tilstand) men det blev forbudt :lol:
Prøvede senere dette: (dog i ældre version end den på hjemmesiden nu. https://www.sunocoracefuels.com/fuel/supreme

Og som ventet ingen effekt ændring overhovedet. (Sammenlignet med oktan 92) ;)
Ang marketing, så er det jo ikke marketing alle de sider jeg har læst. Ovenstående link var blot eksempel.. er jo mange folk, også ved uafhængige organisationer, der siger det.

Altså, som udgangspunkt, så KAN højere oktan give højere effekt (HK), hvilket så kræver motoren er lavet til det.. når man så har en motor, hvor de siger mindst 95 og helst højere Oktan, så lyder det jo som om, at der er en årsag til det? Jeg siger IKKE, at jeg får flere HK, men blot at det kunne være mulighed... fik jeg 0.1 eller 0.05 flere hk, så er det jo også at tage med!.. om så det var 0.01

Producenten af min Scooter her, tjener jo ikke på, at folk bruger højere oktan end 95, så der er vel en grund til det?
Hvis det ikke er for bedre effekt, så kan det være, at det ikke sviner så meget i motoren eller lign?

Ang Punch Monza.. sådan en havde jeg også, dog 3 gears med 5hk tun på ;), men den var jo heller ikke ligefrem lavet til at kunne udnytte så høj oktan, medmindre du kørte med noget specielt tunsæt og havde lavet direkte indsprøjtning og elektronisk styring, som jo vel nærmest er påkrævet :)
Senest rettet af Dintid 25. september 2018 10:08, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Dintid »

Hov, ang min pengepung.. når jeg effektivt kører næsten 40km Liter, så er det ikke så vigtigt, om jeg skal betale nogle ører ekstra pr Liter for at få V-power frem for en 95 et sted fra :)
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Scootere: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af Dintid »

Her er et andet link, hvor de spørger om det samme, og hvor er par bruger det i scooter
https://www.scootergalleri.dk/forum/gen ... i_99_oktan
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11195
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forskel på 95 og 100 oktan?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Dintid skrev: 25. september 2018 09:12
– Det er et udtryk for benzins bankefasthed, altså hvornår det selvantænder. Det må ikke selvantænde i motoren, for så brænder det eksplosivt. Jo højere oktantal, jo mere kan du presse ud af motoren. Men hvis bilen er konstrueret til 95 oktan, som langt de fleste er, så har man ikke behov for at hælde et højere oktantal på den, siger Jørgen Jørgensen
Jeg kan ikke se højere oktan betyder flere HK ud fra den tekst.
Besvar