hjælp til sprint

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

hjælp til sprint

Ulæst indlæg af daxthevaks »

Hej jeg har lige fået mig en sprint og ville høre om nogle som der kunne hjælpe mig lidt.
Den køre og accelerer fint nok op til de 50 km/t men hvis jeg så bremser ned til 30 km/t
så er det ligesom om at den ikke rigtig vil tage fat og bliver bare ved med at køre ca 30 km/t
indtil at jeg bremser helt ned til 0 og starter forfra op til de 50 km/t.
Jeg tror lidt at det enten er Variomatic eller kobling da den bliver noget varm lige der og der kommer nogle gange en slags pive lyd der nede fra.

Men ville bare høre om nogle hade oplevet noget lign.? og om i har nogle gode råd til hvad det kunne være ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg tror også det er variatoren. Nærmere bestemt rullerne.
Ville starte med at tage ruller ud og undersøge dem og skålen de ligger i også købe nogen nye ruller hvis nødvendigt.
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af daxthevaks »

Tak for svaret, det kigger jeg lige på her i aften hvis jeg kan komme der ind uden trykluft.
Men i forhold til koblingen så kan man mærke på skjoldet udvendigt at det nærmest banker når den er blevet varm, kan det også være pga rullerne eller er det noget i koblingen ? (fordi der har jeg heller ikke været inde endnu)
På forhånd tak :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan kile en lille gaffelnøgle fast.
Billede
Jeg ved ikke helt hvad du mener med at den banker.
Men mit variatordæksel bliver også meget varmt efter en lang tur så det vist normalt.

Men ja du kan jo undersøge koblingen nu du alligevel skal ind til rullerne.

Du kan se mere her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ission.php
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af daxthevaks »

Hej igen :)
der på billede der er du da igang med at spænde den på igen eller er det en modsat gevind ?
Fordi jeg syntes ikke rigtig at kunne kile noget fast oppe i toppen pga starteren.
Og jo har også tænkt mig at kigge på koblingen da den sidder lidt løst, og har snakket med en ven som siger at den skal sidde helt fast ?
plus at jeg nok også har tænkt mig at skifte remmen da jeg alligevel er inde ved den, og der er et hak i den som du kan se på vedhæftet billede.
Med hensyn til den banken så kan jeg evt lige prøve at optage det når jeg får den samlet igen her imorgen hvis den stadigvæk gør det når jeg er færdig med at kigge på den.
Vedhæftede filer
22072010282.jpg
22072010282.jpg (903.37 KiB) Vist 8948 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af scootergrisen »

På mit billed før der er den sat op til at blive løsnet. Det er "normalt" gevind. Altså du drejer i urets retning for at spænde og modsat urets retning for at løsne.

Prøv og se om du ikke kan sætte en lille gaffelnøgle som jeg har tegnet her.
kil.jpg
kil.jpg (382.66 KiB) Vist 9338 gange
Jeg mener det er en 9 mm eller 10 mm gaffelnøgle der passer på min scooter.

Du kan også prøve denne metode hvis det med gaffelnøglen ikke lykkes.
Billede

Eller køb en stempelstopper som du skruer i hullet ved tændrøret.
Billede

Angående kobling.
Er det fordi du kan dreje lidt frem og tilbage på koblingsklokken... sådan cirka 2 cm før baghjulet begynder at dreje ?
Det er helt normalt det gør min scooter også.
Det ikke fordi den sidde løst det bare fordi reduktiongearne har lidt spillerum eller hvad man skal kalde det.

Ja jeg kan godt se der er et hak i kileremmen. Jeg ved ik om det har noget at sige men hvis du ikke har noget imod at købe en ny kilerem så gør bare det nu du er igang.
Brugeravatar
daxthevaks
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 33
Tilmeldt: 22. juli 2010 05:38
Scootere: Giantco sprint 30 km/t
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af daxthevaks »

Så fik jeg skiftet rullerne til 5.7 g da de andre på 6.5 g så meget slidt ud, og det hjalp da også på accelerationen men nu står den og hopper frem i tomgangen af sig selv.
mht koblingen så er der noget slør i akselen den sidder på (altså ved træk udad/indad), er dette meningen eller kan det være et af lejrene ?

en anden ting, hvor kan man få fjedre til koblingen henne nu thansen slet ikke har den slags ? eller skal man virkelig have en helt ny kobling pga det ?
dertil kunne den store fjeder også godt trænge til en udskiftning (tror jeg, den lidt rusten og godt på vej) men den har thansen self heller ikke...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv og sku tomgangsskruen lidt ud så den ikke køre med så mange o/min i tomgang.

Jeg tror det er normalt at man kan hive koblingsklokken en lille smule ind og ud.
Det kan jeg ihvertfald gøre på min krumptapaksel.

Jeg vil da mener thansen har massere af fjedre til koblingen. Jeg kan godt se at der ikke lige står på deres hjemmeside under giantco sprint men jeg vil da mene de har sådan nogen. Det fint de samme der bruges til mange forskellige scootere.
Men prøv og kig på din kobling om se om du kan se de har været skiftet.
Brugeravatar
Cocio21
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. juli 2010 00:59
Scootere: ingen pt, har bil ;)
Geografisk sted: Kbh N.

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af Cocio21 »

tillader mig lige at svare på vejne af dax :) jeg skal alligevel være med til det meste :P

fjedrene til koblingsbakkerne er vist ikke blevet skiftet da de er ret rustne og jeg vil mene at de bør skiftes uanset, om ikke andet for at de ikke går hen og bliver et problem om et par mdr - ½ år, men det kan vel også være pga sløje fjedre at koblingen slår til i tomgang eller ?

mht slør ved bagakslen, så er det lige netop krumptapakslen vi snakker om, og vi havde kob.klokken af da vi hev i krumtapakslen og den gav sig lidt frem og tilbage
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: hjælp til sprint

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har ikke selv erfaring med sløve fjedre men lad os sige at de var blivet skiftet ud med nogle andre fjedre som ikke var så strammere så ville koblingen tage fat ved lavere o/min. Så jo hvis nu de er blevet slappe så ville de tage fat tidligere men jeg tror bare ikke de sådan går og bliver slappe.

Jeg har prøvet at skifte min 3 koblingsfjedre ud med nogle mere stramme også skulle der flere omdrejninger til før scooteren tog fat.
Det var mest bare for at prøve men det blive lidt irriterende så jeg satte de gamle fjedre i.

Man kan ihvertfald få dem i 3 forskellige "stram-heder". Som tager fat ved forskellige o/min.

Billede

Det kunne måske også være fordi koblingsbakkerne sidder stramt på de 3 aksler på koblingspladen... det gjorde de på min så måske har koblingsbakkerne svært ved at trække sig helt ind og derfor tager koblingen fat.
Billede
I kan slibe de 3 akslerne med sandpapir. Hvis i putter fedt på husk på at når koblingen drejer hurtigt rundt så vil den slynge fedtet ud i koblingsklokken så hvis i puttet noget på så skal det kun være en lille smule også tør alt det fedt af i kan når bakkerne er sat på igen.

Til at tage de 3 små fjedre af der kan i tage et stykke ståltråd og putte det 3 gange ind under fjederen og hive fjederen op stille og roligt fra hullet.
Lad være med at bruge en skruetrække eller sådan til at få dem op fordi man komme bare til skade når den smutter.
I kan også bruge det med ståltråden til at sætte de nye fjedre på.

Jeg tror det helt normalt det med at krumtapakslen kan rykkes lidt ind og ud. Det længe siden jeg opdagede det på min og den har kørt mange km siden.
Besvar