VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af Dintid »

Vil du tjekke med max omdrejninger?

Ang servicepakke så kan det vel godt betale sig, da man skal have lavet de service for at holde garanti. Er jo også servicehæfte og ting.
Kegnæs har dog kun købt den mindste pakke, og må så tage udgifterne når de kommer senere, de efterfølgende syn.
Brugeravatar
MissMille
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31. august 2018 10:19
Køretøjer: VGA N-1 2018 Euro-4 30km/t
Honda SFX

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af MissMille »

Max omdrejninger ligger på 8000.
Den hopper lige lidt over i et splitsekund ind imellem, men ligger ellers mega stabilt på de 8.
Var lige oppe og vente 34-35 på speedometeret i går, men mærkede ingen forskel i fart, så går ud fra at det bare var en glitch :D
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11333
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så 30 km/t ECU er muligvis begrænset til 8000 o/min og 45 km/t ECU er muligvis begrænset til 8500 o/min.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af Dintid »

scootergrisen skrev: 4. september 2018 17:05 Så 30 km/t ECU er muligvis begrænset til 8000 o/min og 45 km/t ECU er muligvis begrænset til 8500 o/min.
Yea, men jeg kørte og testede, og jeg kører 30km/t ved 7000omdr. Testede også 40 men kan ski ikke lige huske om det var 7,5k eller 8k omdrejninger.

Så måske top på omdr samtidig med mekanisk begrænsning i variatoren?
Også mindre indsugningshul på 30kmt (den pakning).

Ville være sjovt at teste accellereration på 30 og 45.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af Dintid »

Dintid skrev: 4. september 2018 23:19
scootergrisen skrev: 4. september 2018 17:05 Så 30 km/t ECU er muligvis begrænset til 8000 o/min og 45 km/t ECU er muligvis begrænset til 8500 o/min.
Yea, men jeg kørte og testede, og jeg kører 30km/t ved 7000omdr. Testede også 40 men kan ski ikke lige huske om det var 7,5k eller 8k omdrejninger.

Så måske top på omdr samtidig med mekanisk begrænsning i variatoren?
Også mindre indsugningshul på 30kmt (den pakning).

Ville være sjovt at teste accellereration på 30 og 45.
Jeg huskede da helt forkert. Kører 30km/t ved 6000 omdrejninger og 40 ved 7000.
Brugeravatar
MissMille
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31. august 2018 10:19
Køretøjer: VGA N-1 2018 Euro-4 30km/t
Honda SFX

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af MissMille »

Er gerne behjælpelig med at teste hvis det er mig muligt?
Vil jo gerne ende med at få fjernet et par begrænsninger på den her, men det kræver jo en del viden jeg kan give videre til min scooter-fiksfakser ;)
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af Dintid »

MissMille skrev: 5. september 2018 22:17 Er gerne behjælpelig med at teste hvis det er mig muligt?
Vil jo gerne ende med at få fjernet et par begrænsninger på den her, men det kræver jo en del viden jeg kan give videre til min scooter-fiksfakser ;)
Bliver nok lidt svært at teste, da jeg bor i Aalborg 😊

Men ved lejlighed får jeg en forhandler til at se, om det er en ring der kan fjernes nede i variatoren (det man kan kalde gearet/frontgearet).

Der sidder 2 “dybe tallerkner” med bunden mod hinanden. Inde bag kickstarteren.
Der kører en tandrem mellem tallerknerne, der går bagud og trækker baghjulet, der tilsammen svarer til stort og lille tandhjul foran på en cykel. Der sker noget udligning med fjedre ved baghjulet, når remmen skifter position ved “tallerknerne”.

Jo langsommere du kører (omdrejninger) jo mere afstand er der mellem de dybe tallerkner og remmen er tilsvarende langt inde/nede mod centrum af dem, dvs lav gearing.
Ved helt lave omdrejninger kan du sammenligne lidt med at koble ud på en bil, men da du kun kan det ved lave omdrejninger, så motorbremser den fx altid ned ad bakke, fordi den er begrænset i gearingen.
Jo hurtigere du kører (omdrejninger) jo mere presses de dybe tallerknerne sammen, og remmen tvinges ud af pga pladsmangel. Dvs højere gear.
Ringen der begrænser gør, at de dybe tallerkner kun kan klemmes sammen til et vist punkt, og derfor ikke få din maskine i så højt gear, som hvis den ring ikke var der.
Dvs uanset hvor mange omdrejninger den tager, så gearer den ikke op.

Svarer til, at du køber en bil med 5 gear, men du kan kun bruge de 3 første. På en 45 version kan du bruge de 4 første gear. Fjernes ringen kan man bruge alle 5 gear.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3591
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af Jps »

Her et eksempel på vario/kobling i funktion.

https://www.scootergalleri.dk/video/div ... ing_i_gang
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af Dintid »

Jps skrev: 5. september 2018 23:13 Her et eksempel på vario/kobling i funktion.

https://www.scootergalleri.dk/video/div ... ing_i_gang
Sejt :thumbup: Rasler den ikke lidt + andre spændende lyde? :scootergris:
Brugeravatar
MissMille
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 19
Tilmeldt: 31. august 2018 10:19
Køretøjer: VGA N-1 2018 Euro-4 30km/t
Honda SFX

Re: VGA N1 Euro-4 30 km MERE FART

Ulæst indlæg af MissMille »

Dintid, det var dog en fantastisk udførlig og let forståelig forklaring af det, tak for det.
Det giver en meget bedre forståelse af hvad der sker og det giver rigtig god mening for mig nu.

Det vil sige at det muligvis er den eneste begrænsning, eller har de sat flere på?
I så fald burde det jo være nemt at pille den ud (for en som har prøvet den slags før, selvfølgelig), og få lov til at bruge et gear mere ;)
Besvar