Hej forum. Forlygte på min yamaha bws er stået af. Har målt på de 2 ledninger der sidder på fatningen, en grøn og gul, og kan se den gule er helt død, altså den giver ikke nogen strøm. Så ved ikke lige hvordan jeg skal komme videre herfra?
Det skal lige siges jeg har fået nyt batteri, pære og fatning til scooteren, så er sikker på det ikke er de ting der er skyld i det. Har ikke så meget forstand på scootere, men har basal viden indenfor det elektriske.
Forlygte virker ikke Yamaha bws ng
-
- 15. Rang
Re: Forlygte virker ikke Yamaha bws ng
Hvordan har du målt?
Kig på og mål pæren og se om den er sprunget.
Gul er vist fjernlys.
Grøn er vist nærlys.
Virker nærlyset?
Lyser fjernlysindikatorlampen på instrumentpanelet når du har sat lyskontakten til fjernlys?
Virker baggrundsbelysningen i instrumentpanelet?
De får vist strøm fra den gul/røde ledning fra generatoren så tjek den.
Du kan også måle på batteriet om det bliver opladt når motoren kører. Spændingen skal stige til cirka 14,5 volt.
Kig på og mål pæren og se om den er sprunget.
Gul er vist fjernlys.
Grøn er vist nærlys.
Virker nærlyset?
Lyser fjernlysindikatorlampen på instrumentpanelet når du har sat lyskontakten til fjernlys?
Virker baggrundsbelysningen i instrumentpanelet?
De får vist strøm fra den gul/røde ledning fra generatoren så tjek den.
Du kan også måle på batteriet om det bliver opladt når motoren kører. Spændingen skal stige til cirka 14,5 volt.
Har målt med multimeter med minus til stel og plus på ledningen. Har målt på veksel og jævn, og får ingen mærkbar aflæsning
Får positiv læsning på den grønne ledning men kun minus og meget små aflæsninger på den gule.
Tror ikke jeg har fjernlys. Kan kun blænde op og ned på lyset. Ingen knap eller noget til at vælge mellem nær eller lang lys.
Baggrundsbelysning på instrumentpanel virker ikke, og batteriet bliver ikke opladt når motor kører. Holder sig på 11,5V. Mærkeligt, siden den viste 12,5V på dagen jeg monteret den på.
Vil også lige nævne at det kun er blinker og baglygte der virker. Bremselygten, hvor den gerne skulle lyse kraftigere når der bremses, virker ikke. Ved ikke om det er noget der er relateret til problemet jeg har med forlygterne.
Ved desværre ikke lige helt med generatoren ledningen du snakker om. Ved du om det er muligt at finde en manual på nettet på scooteren, og hvordan jeg lige navigerer frem til de ting du nævner? Det er en ældre scooter og ved ikke lige helt hvor generatoren ligger.
Får positiv læsning på den grønne ledning men kun minus og meget små aflæsninger på den gule.
Tror ikke jeg har fjernlys. Kan kun blænde op og ned på lyset. Ingen knap eller noget til at vælge mellem nær eller lang lys.
Baggrundsbelysning på instrumentpanel virker ikke, og batteriet bliver ikke opladt når motor kører. Holder sig på 11,5V. Mærkeligt, siden den viste 12,5V på dagen jeg monteret den på.
Vil også lige nævne at det kun er blinker og baglygte der virker. Bremselygten, hvor den gerne skulle lyse kraftigere når der bremses, virker ikke. Ved ikke om det er noget der er relateret til problemet jeg har med forlygterne.
Ved desværre ikke lige helt med generatoren ledningen du snakker om. Ved du om det er muligt at finde en manual på nettet på scooteren, og hvordan jeg lige navigerer frem til de ting du nævner? Det er en ældre scooter og ved ikke lige helt hvor generatoren ligger.
-
- 15. Rang
Prøv og vis billede af kontakterne på højre og venstre side af styret.
Det er nok enten dårlig elektriske forbindelse eller defekt spændingsregulator eller statorspoler.
Du kan prøve og tjekke deres stik/ledninger og sørge for der er god forbindelse.
Så kan du tage generatorstikket af og måle spolerne i statoren.
Mål mellem:
Motorblok - den ene ledning
Motorblok - den anden ledning
Den ene ledning - den anden ledning
Skriv her hvad du måler.
Hvis du kender en der har den samme scootermodel så kan du prøve og låne spændingsregulatoren fra den.
Det er nok enten dårlig elektriske forbindelse eller defekt spændingsregulator eller statorspoler.
Du kan prøve og tjekke deres stik/ledninger og sørge for der er god forbindelse.
Så kan du tage generatorstikket af og måle spolerne i statoren.
Mål mellem:
Motorblok - den ene ledning
Motorblok - den anden ledning
Den ene ledning - den anden ledning
Skriv her hvad du måler.
Hvis du kender en der har den samme scootermodel så kan du prøve og låne spændingsregulatoren fra den.
Billede af kontakt;
Spændingsregulator ledninger og alt det sidder som det skal.
Og nu har jeg åbenbart et nyt problem. Batteriet mister hurtigt spænding af en eller anden grund, når tændingen slås til. Gå fra ca. 11V til 6,28V??
Skal gasse op for at kunne få mere spænding og kunne høre horn og se blink lygter nu. Når jeg gasser op kommer den max op 9-10V. Ved ikke lige hvad det kan skyldes, virkede fint i begyndelse af opslaget.
Mister snart tålmodigheden med det er skrammel .
Ved ikke om folk har en løsning eller idé, til bare at kunne få forlygter eller noget i den stil på scooteren, så andre bilister i det mindste kan se mig...
Pæren er OK, men den lyser ikke når hverken knappen er trukket "op" eller "ned" (Tændt eller slukket? / Blænd op blænd ned?). Før i tiden da forlygterne virkede, så kunne man kun bruge den "switch" til at kunne tænde eller slukke forlygterne. Ved ikke om det så bare betød at det kun var langlys eller nærlys, en af delene, som virkede?Spændingsregulator ledninger og alt det sidder som det skal.
Og nu har jeg åbenbart et nyt problem. Batteriet mister hurtigt spænding af en eller anden grund, når tændingen slås til. Gå fra ca. 11V til 6,28V??
Skal gasse op for at kunne få mere spænding og kunne høre horn og se blink lygter nu. Når jeg gasser op kommer den max op 9-10V. Ved ikke lige hvad det kan skyldes, virkede fint i begyndelse af opslaget.
Mister snart tålmodigheden med det er skrammel .
Ved ikke om folk har en løsning eller idé, til bare at kunne få forlygter eller noget i den stil på scooteren, så andre bilister i det mindste kan se mig...
-
- 15. Rang
Det passer nok bare ikke til den model det eldiagram jeg kiggede på så den har åbenbart kun nærlys.
Batteriet er afladt og bliver ikke opladt mens motoren kører så oplad det med en oplader indtil du har fået lavet den.
Batteriet er afladt og bliver ikke opladt mens motoren kører så oplad det med en oplader indtil du har fået lavet den.