Kymco'en trænger vist til et stort service

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Kymco'en trænger vist til et stort service

Ulæst indlæg af Jps »

Kymco'en var desværre begyndt at trække særdeles dårligt, og køre lidt langsommere end normalt. Den var også blevet tung, at trække/skubbe med motoren slukket. Og da jeg skulle bruge scooteren idag, til at få hentet en pakke med nye remme til den, kunne jeg næsten ikke trække den baglæns ud af garagen, og forlæns ville den jo så heller ikke. :(

Nå, men har så nu fundet ud af, at det er bremsebakkerne i kaliberen der har sat sig, eller rettere trykklodsen, eller hvad den nu kaldes. Men kan lige pt, ikke hitte ud af at få bremsebakkerne af :( Der er ingen bolte som på f.eks Dr. Big, der holder bakkerne. Så skal lige hitte ud af hvordan de kommer af, så jeg kan få trykklodsen fri og få renset området, så den kan bevæge sig frit igen. Der skal også påfyldes nyt bremsevæske, idet det er kommet under minimumsstregen på glasset. Jeg troede til en begyndelse, at det enten var ventiler der skulle stilles, rem skiftes, eller måske koblingen der trængte til nyt fedt ved de 3 styr, i den bagerste remskive.
Brugeravatar
Supercharger
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 348
Tilmeldt: 19. februar 2015 07:56
Køretøjer: Adly Gazelle (TMP) 45 Km/t.
PGO G-Max 30 Km/t.
Geografisk sted: Sjælland

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

Ulæst indlæg af Supercharger »

Hej JPS.
Bliver du ved.... Det er lige før dit avatar er usand. ;) :lol:
God weekend. :thumbup:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

Ulæst indlæg af Jps »

supercharger skrev: 25. november 2017 12:26 Hej JPS.
Bliver du ved.... Det er lige før dit avatar er usand. ;) :lol:
God weekend. :thumbup:
Hvad mener du så lige med det, do ? :D :P Og i lige måde.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11386
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er nok det hvide pulver fra aluminiummet under o-ringen ved stemplet der gør at o-ringen trykker så hårdt ind på stemplet at bremsen ikke slipper.
Så du skal have drænet bremsevæsken og så kan du skrabe det hvide pulver væk med et lille stykke træ til at rense negle med eller noget andet der ikke ridser.

At bremsevæskeniveauet er lavt er nok bare fordi bremsebelægningen er slidt.
Når du sætter nye bremseklodser i som har tykkere belægning end de slidte bremseklodser så skal stemplet længere ud i kaliperen også blive noget af bremsevæsken presset tilbage op til beholderen.

Men hvis du dræner bremsevæsken så er det nok en god ide at fylde ny på i stedet for at genbruge det.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 25. november 2017 12:56 Det er nok det hvide pulver fra aluminiummet under o-ringen ved stemplet der gør at o-ringen trykker så hårdt ind på stemplet at bremsen ikke slipper.
Så du skal have drænet bremsevæsken og så kan du skrabe det hvide pulver væk med et lille stykke træ til at rense negle med eller noget andet der ikke ridser.

At bremsevæskeniveauet er lavt er nok bare fordi bremsebelægningen er slidt.
Når du sætter nye bremseklodser i som har tykkere belægning end de slidte bremseklodser så skal stemplet længere ud i kaliperen også blive noget af bremsevæsken presset tilbage op til beholderen.

Men hvis du dræner bremsevæsken så er det nok en god ide at fylde ny på i stedet for at genbruge det.
Det er ikke nødvendigt at skifte klodser, for de er ikke slidte. Og det hvide pulver ser jeg ingen steder. Men har så ikke kunnet finde ud af at få de klodser af endnu.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

Ulæst indlæg af Jps »

Har kigget her, men synes ikke du beskriver hvordan de klodser kommer af:
http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/bremser.php

Kan heller ikke finde noget her:
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... remser.php
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11386
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du skruer de to bolte af som holder kaliperen på gaffelbenet så kan du tage kaliperen af bremseskiven.
Inden du gør det så pres kaliperen ind mod bremseskiven så bremsevæsken bliver presset op til bremsevæskebeholderen så er det lettere at få på igen.
Du kan nok ikke se så meget af det hvide pulver ude fra. Det er inde hvor aluminiummet ikke er malet så det er udsat for fugt.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev: 25. november 2017 13:21 Du skruer de to bolte af som holder kaliperen på gaffelbenet så kan du tage kaliperen af bremseskiven.
Inden du gør det så pres kaliperen ind mod bremseskiven så bremsevæsken bliver presset op til bremsevæskebeholderen så er det lettere at få på igen.
Du kan nok ikke se så meget af det hvide pulver ude fra. Det er inde hvor aluminiummet ikke er malet så det er udsat for fugt.
Jeg har fundet ud af at skrue de 2 bolte ud. Det jo logik, når den skal af ;) Og det var ikke nødvendigt at presse noget som helst, idet trykdimsen sad helt inde i hullet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11386
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der er også de to pindbolte på beslaget hvor kaliperen bevæger sig sidelæns på.
Du kan lige tjekke at det glider.
Lyder mærkeligt hvis du siger den bremser af sig selv og stemplet er helt inde.
Men du kan da lige mærke på stemplet/kaliperen mens du trykket på bremsegrebet og giver slip.
Så er det vist meningen stemplet ligesom skal trække sig en lille smule tilbage af sig selv i det men slipper trykket på bremsegrebet pga. af o-ringen.
Så kan du prøve hvor let det er at trykke stemplet ind med hånden.
Hvis du bliver ved med at pumpe på bremsegrebet så kommer bremsevæsken ud omkring stemplet så det skal du lige være opmærksom på.
Hvis du mener stemplet glider som det skal så kan det godt være det ikke er det med det hvide pulver men hvis det går meget stram så er det nok det med det hvide pulver.
Prøv og tag støvhætten af og se om der ikke er hvidt pulver.
Den o-ring jeg snakker om som trykker ind på stemplet den sidder længere inde.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Kymco'en trænger vist til et stort service

Ulæst indlæg af Jps »

Scootergrisen. Jeg skylder at skrive, at kaliberen var besværlig at få af skiven, efter jeg fjernede de 2 bolte. Måtte bruge en skruetrækker, til at vrikke den af skiven. Dernæst brugte jeg skruetrækkeren til, at få de 2 bremsebakker fra hinanden. Derfor sad trykskiven helt i bund, da bakkerne kom af. Denne video, giver også lidt oplysninger om adskillelsen (ikke min ;) )
Besvar