Kymco Agility død

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
GertH
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Kymco Agility 50 4takt

Kymco Agility død

Ulæst indlæg af GertH »

Hej.
Jeg har købt en Kymco Agility 50 fra 2014 i defekt tilstand efter den har været stjålet og politiet har fundet den.
Tyven har klippet ledninger ved tændingslås og fjernet et stykke på 15 cm for derefter at vikle ledninger sammen. Desuden var ratlås knækket. Jeg har prøvet at erstatte de manglende ledninger ved at lodde nye på. Der sad en lille stump af ledninger på tændingslås, så jeg kunne se hvilke farver der skulle loddes på.
Problemet er at der overhovedet ikke kan registreres liv/lys på den når nøglen drejes til ignition. Jeg kan måle strøm på tændingslås mellem sort og rød når nøgle drejes samt at der er strøm til startrelæ hele tiden. Stel mellem motor og batteri er ok. Der er bare ingenting der aktiveres når jeg drejer nøglen. Er der nogen der ved hvor fejlen kan ligge når der ikke engang kan komme lys på dyret. Jeg ved ikke om det kan være tændingslås, den har jo sikkert været ude for noget vold, da ratlåsen skulle smadres.
Jeg vil være glad for nogle indspark, da min søn på 16 gerne skulle få kørekort til knallert i morgen og det er ham jeg laver den for.
Mvh. Gert
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Kymco Agility død

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kig på sikringerne.
Brugeravatar
GertH
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af GertH »

Jeg har kigget på de 2 sikringer ved batteri og de burde være ok.. Der lå en sikring med sølvpapir i batterirum, det kan godt få mig til at frygte der er noget el der er ristet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Sørg for batteriet er opladt.
Brugeravatar
GertH
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af GertH »

Jeg har opladt batteri, men da det ikke gav mere end 12.2 volt efter opladning, satte jeg et bilbatteri til. Der er dog ingen forskel. Skulle der ikke komme lidt lys i instrument osv. selv om batteristand er lidt lav, eller bliver der cuttet helt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Jo mon ikke man kunne få en pære til at lyse med 12,2 volt men god ide at sørge for batteriet er fuldt opladt så der er tjek på det lige meget hvad.
Tjek også stelforbindelsen til stellet.
Eventuelt lav en hjemmelavet ledning mellem batteri, stel og motorblok så du ved der er stelforbindelse.
Så kan du bruge multimeter til at måle hvor der er strøm.
Hold den ene sonde på stellet også batteriets +-terminal.
Også flyt den op til tændingslåsen osv. og drej nøglen til ON osv. og se hvornår du ikke kan måle strøm.
Du kan eventuelt tænde for blinklyset og rykke i ledningerne/stikkene forrest på scooteren og se om du kan finde en løs forbindelse.
Brugeravatar
GertH
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af GertH »

Jeg har vist været de fleste steder med måleapp. Jeg kan måle strøm på rød- den løse ledning giver strøm på on. De to blå ledninger nederst på tændingsbundstykke er der ikke strøm i, hvis jeg ohmer er der direkte gennemgang i de to. Det er ligegyldigt om nøgler er på on eller off.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Følg ledningen der får +12 volt når tændingslåsen er drejet til ON.
Den skulle gå til en af sikringerne og videre til diverse elektrisk udstyr.
Brugeravatar
GertH
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af GertH »

Nu har jeg fulgt ledningen til op under saddel og ned til føler på svinghjul/magnet og der er strøm hele vejen også på føleren. Jeg har også kigget på diverse samlestik her og der. Alt ser fint og urørt ud uden ir. Jeg er ved at tro fejlen ligger ved tændingslåsen. Den skal skiftes alligevel, da tyven har brækket ratlås i stykker, formentlig ved at dreje styret med vold.
Jeg synes at have læst noget om der er en stelforbindelse i tændingslås der slukker motor/alt når den får forbindelse. Jeg ved ikke om det passer eller er muligt.
Mvh. Gert
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Der skal ikke være +12 volt i den ledning til/fra pickupen.
Så det er formodentligt ikke forbundet korrekt ved tændingslåsen eller noget rør hinanden som ikke skal.
Besvar