Sym Jet Euro X 50 (2007) Høje omdrejninger

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
olebolen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. oktober 2017 19:29
Køretøjer: Sym Jet Euro X 50

Sym Jet Euro X 50 (2007) Høje omdrejninger

Ulæst indlæg af olebolen »

Har lige anskaffet en 45 Sym Jet Euro X 50 . Udstødningen var utæt men er nu svejset.
Mit problem er at scooteren ikke kommer meget over 40km/t på speedometeret ved fuld gas og omdrejningstælleren ryger helt op på 11.000 - og det kan vel ikke være sundt for motoren. Alt elektrisk virker.
Desværre er min tekniske viden om scootere på start og kør niveau - og søger nogen der kan give mig en ide om hvad der kan være galt og evt løsningsmuligheder der kan spare mig for et dyrt værkstedsbesøg. På forhånd tak. Ole
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11386
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Sym Jet Euro X 50 (2007) Høje omdrejninger

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis den er begrænset til 45 km/t og den er brugt/slidt så er det vel normalt den kan køre lidt under 45 km/t.
Ved ikke om 11000 o/min er normalt men det er normalt at en begrænset scooter køre med unødigt mange o/min.
Hvis du vil kan du gøre den ubegrænset i variatoren.
Der skulle sidde en bøsning på 5 mm mellem de forreste remskiver.
Når den er fjernet kan du ved samme hastighed køre med lavere o/min og topfarten bliver højere.
Det er så bare ulovligt at gøre på offentlig vej men det må du jo vælge hvad du vil.
Ellers kan du skifte de slidte dele i variatoren så hjælper det måske en smule på det men langt fra lige så meget som at fjerne bøsningen.
Du kan tjekke kilerem og ruller. Jo mere de er slidte jo lavere bliver topfarten.
Kig på remskiven med rullerne. Hvis den har kørt meget med bøsningen i så er der formodentligt et slidmærke cirka midt på remskiven hvor kileremmen rør.
Når du fjerne bøsningen så kan kileremmen måske havde svært ved at komme over det slidmærke så hvis det betyder noget for dig så kan du købe en ny remskiveskål så gearingen bliver mere jævn.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Sym Jet Euro X 50 (2007) Høje omdrejninger

Ulæst indlæg af TOCA »

Lyder som en slidt eller forkert driv rem.
Brugeravatar
olebolen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. oktober 2017 19:29
Køretøjer: Sym Jet Euro X 50

Re: Sym Jet Euro X 50 (2007) Høje omdrejninger

Ulæst indlæg af olebolen »

Tak for hjælpen....fik fjernet begrænsningen. Det hjalp på farten og ikke mindst omdrejningerne der kom ned i et fornuftigt leje :) :party:
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Sym Jet Euro X 50 (2007) Høje omdrejninger

Ulæst indlæg af TOCA »

Måske du skulle ofre en ny rem trods alt! Min CPI gik helt amok i omdrejningerne, fordi den havde en u-original rem med forkert hældning :o
Farten er den samme, bare ved 8000 o/min i stedet for 11.000.
Besvar