Utroligt
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Utroligt
Der står måske noget i https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... etojer.pdf
Synes ikke jeg kan finde noget om sæde andet end det virker som en selvfølge at der er sæde fordi de skriver at styret ikke må være under sædefladen og lignende.
Ved ikke om de regler gælder der er jo massere af lille knallert med sæde og fodhvilere til passager selvom der står de ikke må have det.
Tænkte også på man kunne jo bare stå op mens sædet var monteret.
Man skal vist have begge fødder på fodhvilere/pedal og mindst en hånd på styret.
Men synes ikke jeg har læst at man skal have røven i sædet.
Synes ikke jeg kan finde noget om sæde andet end det virker som en selvfølge at der er sæde fordi de skriver at styret ikke må være under sædefladen og lignende.
Ved ikke om de regler gælder der er jo massere af lille knallert med sæde og fodhvilere til passager selvom der står de ikke må have det.
Tænkte også på man kunne jo bare stå op mens sædet var monteret.
Man skal vist have begge fødder på fodhvilere/pedal og mindst en hånd på styret.
Men synes ikke jeg har læst at man skal have røven i sædet.
- TOCA
- 9. Rang
- Indlæg: 443
- Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
- Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2 - Geografisk sted: København
Re: Utroligt
b) at håndtag ikke må være anbragt lavere end førersædets siddeflade og ikke
højere end 0,30 m derover
Der er vist et par choppere, der skal indkaldes til syn
Næh, der står intet om, at man skal sidde ned under kørsel, men der skal være plads til fødderne
10.01.042 Lille knallert
(1) Lille knallert må ikke være forsynet med sæde, håndrem, fodhvilere eller lignende
beregnet til passager.
(2) Lille knallert skal være forsynet med pedaler eller fodhvilere beregnet til fører.
Pedaler og fodhvilere skal være hensigtsmæssigt anbragt.
Der er åbenbart flere forskelle på stor og lille knallert, end jeg lige troede
Lille knallert SKAL have skærme over begge hjul, det er der ikke krav om på de store
højere end 0,30 m derover
Der er vist et par choppere, der skal indkaldes til syn
Næh, der står intet om, at man skal sidde ned under kørsel, men der skal være plads til fødderne
10.01.042 Lille knallert
(1) Lille knallert må ikke være forsynet med sæde, håndrem, fodhvilere eller lignende
beregnet til passager.
(2) Lille knallert skal være forsynet med pedaler eller fodhvilere beregnet til fører.
Pedaler og fodhvilere skal være hensigtsmæssigt anbragt.
Der er åbenbart flere forskelle på stor og lille knallert, end jeg lige troede
Lille knallert SKAL have skærme over begge hjul, det er der ikke krav om på de store
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Utroligt
Jo der står bare stor knallert skal følge regler for tre-hjulet motorcykel hvor der igen står reglerne for personbil som følges.
Der må også gerne være asbest i bremsebelægningen på lille knallert af en eller anden grund men ikke på stor knallert.
Der må også gerne være asbest i bremsebelægningen på lille knallert af en eller anden grund men ikke på stor knallert.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Utroligt
Altså, så skal næsten ALLE 30'er i DK jo laves om Sædet er typisk lavet til 2 personer, da det jo i flere andre landet er tilladt med 2 på en 50cc.( bl.a. Sverige). Så har producent ikke gidet lave en speciel version til DK. Pedeler og fodhvilere forefindes jo så ikke på de nymodens scootere. Ang fodhvilere er der monteret til passagerer på flere scootermodeller (bl.a. Kymco). Skærmkravet er iordenTOCA skrev: ↑18. oktober 2017 17:13
Næh, der står intet om, at man skal sidde ned under kørsel, men der skal være plads til fødderne
10.01.042 Lille knallert
(1) Lille knallert må ikke være forsynet med sæde, håndrem, fodhvilere eller lignende
beregnet til passager.
(2) Lille knallert skal være forsynet med pedaler eller fodhvilere beregnet til fører.
Pedaler og fodhvilere skal være hensigtsmæssigt anbragt.
Der er åbenbart flere forskelle på stor og lille knallert, end jeg lige troede
Lille knallert SKAL have skærme over begge hjul, det er der ikke krav om på de store
- TOCA
- 9. Rang
- Indlæg: 443
- Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
- Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2 - Geografisk sted: København
Re: Utroligt
Mon ikke det var på tide med en "reform" af knallert loven?
Den er jo åbenlyst forældet, og skrevet en gang i 50'erne, med EU knallerter som et hovsa tillæg
Den er jo åbenlyst forældet, og skrevet en gang i 50'erne, med EU knallerter som et hovsa tillæg
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Utroligt
Fra 1950 til omkring 1960, var der ikke noget hastighedskrav på røvskubberne (den tids knallerter). De kunne rende 60 km/t. Så kom der regler, hvor hastigheden blev sat til 30 km/t. Og idag er vi jo nede på 25 km/t. Det er jo desværre EU der bestemmer hastigheden på knallerter og den bliver aldrig ændret, trods at alle EU lande kan lave deres egne regler (med visse forbehold) for 25/30 og 45'r. Jeg vil mene at 50-55 km/t for en nuværende 25/30 knallert ville passe fint Og ud på vejen med den. 45'rn skal så kunne køre mindst det dobbelte.
https://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8vskubber
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 544
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: Utroligt
Ja, meget logisk - hastigheden skal været tallet gange to. Så en 25''er må køre 50. Og en 45'er må køre 90.Jps skrev: ↑20. oktober 2017 23:14 rre EU der bestemmer hastigheden på knallerter og den bliver aldrig ændret, trods at alle EU lande kan lave deres egne regler (med visse forbehold) for 25/30 og 45'r. Jeg vil mene at 50-55 km/t for en nuværende 25/30 knallert ville passe fint Og ud på vejen med den. 45'rn skal så kunne køre mindst det dobbelte.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Utroligt
GYS skrev: ↑21. oktober 2017 01:16Ja, meget logisk - hastigheden skal været tallet gange to. Så en 25''er må køre 50. Og en 45'er må køre 90.Jps skrev: ↑20. oktober 2017 23:14 rre EU der bestemmer hastigheden på knallerter og den bliver aldrig ændret, trods at alle EU lande kan lave deres egne regler (med visse forbehold) for 25/30 og 45'r. Jeg vil mene at 50-55 km/t for en nuværende 25/30 knallert ville passe fint Og ud på vejen med den. 45'rn skal så kunne køre mindst det dobbelte.
- TOCA
- 9. Rang
- Indlæg: 443
- Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
- Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2 - Geografisk sted: København
Re: Utroligt
Helt enig, 50 km/t for de små, ud på vejen i byerne og ind på cykelstien, hvor bilerne må køre 60+, og 90+ km/t for knallerter til voksne, og lovligt selv at ændre det frem og tilbage, mod omregistrering!Jps skrev: ↑20. oktober 2017 23:14
Fra 1950 til omkring 1960, var der ikke noget hastighedskrav på røvskubberne (den tids knallerter). De kunne rende 60 km/t. Så kom der regler, hvor hastigheden blev sat til 30 km/t. Og idag er vi jo nede på 25 km/t. Det er jo desværre EU der bestemmer hastigheden på knallerter og den bliver aldrig ændret, trods at alle EU lande kan lave deres egne regler (med visse forbehold) for 25/30 og 45'r. Jeg vil mene at 50-55 km/t for en nuværende 25/30 knallert ville passe fint Og ud på vejen med den. 45'rn skal så kunne køre mindst det dobbelte.
https://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8vskubber
Mmmmm....Puch Monza med Kreidler cylinder, cruising on the Highway (sorry minderne løb af med mig der, ja jeg er SÅ gammel)
Serøst! alle risraketterne er bygget til 70+ km/t, de store MC lookalikes endda til 90+, man kan købe en 250cc motor til min CPI, hvis man har mere penge end forstand. Nyere knallerter og scootere kan tunes, uden hjælp fra en raketforsker, så hvad er problemet? Bortset fra EU
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3608
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Utroligt
TOCA skrev: ↑24. oktober 2017 20:00Helt enig, 50 km/t for de små, ud på vejen i byerne og ind på cykelstien, hvor bilerne må køre 60+, og 90+ km/t for knallerter til voksne, og lovligt selv at ændre det frem og tilbage, mod omregistrering!Jps skrev: ↑20. oktober 2017 23:14
Fra 1950 til omkring 1960, var der ikke noget hastighedskrav på røvskubberne (den tids knallerter). De kunne rende 60 km/t. Så kom der regler, hvor hastigheden blev sat til 30 km/t. Og idag er vi jo nede på 25 km/t. Det er jo desværre EU der bestemmer hastigheden på knallerter og den bliver aldrig ændret, trods at alle EU lande kan lave deres egne regler (med visse forbehold) for 25/30 og 45'r. Jeg vil mene at 50-55 km/t for en nuværende 25/30 knallert ville passe fint Og ud på vejen med den. 45'rn skal så kunne køre mindst det dobbelte.
https://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8vskubber
Mmmmm....Puch Monza med Kreidler cylinder, cruising on the Highway (sorry minderne løb af med mig der, ja jeg er SÅ gammel)
Serøst! alle risraketterne er bygget til 70+ km/t, de store MC lookalikes endda til 90+, man kan købe en 250cc motor til min CPI, hvis man har mere penge end forstand. Nyere knallerter og scootere kan tunes, uden hjælp fra en raketforsker, så hvad er problemet? Bortset fra EU
Du skriver, du er gammel. Jeg er 61 . Og har oplevet Puch VZ med MC nummerplade i 1973. Idag, er der så en hel del andre 70'ere, der kører med mcplade (Kriedler, Yamaha, Suzuki og Honda)