Utroligt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11386
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Utroligt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der står måske noget i https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... etojer.pdf
Synes ikke jeg kan finde noget om sæde andet end det virker som en selvfølge at der er sæde fordi de skriver at styret ikke må være under sædefladen og lignende.
Ved ikke om de regler gælder der er jo massere af lille knallert med sæde og fodhvilere til passager selvom der står de ikke må have det.

Tænkte også på man kunne jo bare stå op mens sædet var monteret.

Man skal vist have begge fødder på fodhvilere/pedal og mindst en hånd på styret.
Men synes ikke jeg har læst at man skal have røven i sædet.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Utroligt

Ulæst indlæg af TOCA »

b) at håndtag ikke må være anbragt lavere end førersædets siddeflade og ikke
højere end 0,30 m derover

Der er vist et par choppere, der skal indkaldes til syn :shock:

Næh, der står intet om, at man skal sidde ned under kørsel, men der skal være plads til fødderne :lol:
10.01.042 Lille knallert
(1) Lille knallert må ikke være forsynet med sæde, håndrem, fodhvilere eller lignende
beregnet til passager.
(2) Lille knallert skal være forsynet med pedaler eller fodhvilere beregnet til fører.
Pedaler og fodhvilere skal være hensigtsmæssigt anbragt.


Der er åbenbart flere forskelle på stor og lille knallert, end jeg lige troede :o

Lille knallert SKAL have skærme over begge hjul, det er der ikke krav om på de store :crazy:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11386
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Utroligt

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jo der står bare stor knallert skal følge regler for tre-hjulet motorcykel hvor der igen står reglerne for personbil som følges.
Der må også gerne være asbest i bremsebelægningen på lille knallert af en eller anden grund men ikke på stor knallert.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Utroligt

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev: 18. oktober 2017 17:13
Næh, der står intet om, at man skal sidde ned under kørsel, men der skal være plads til fødderne :lol:
10.01.042 Lille knallert
(1) Lille knallert må ikke være forsynet med sæde, håndrem, fodhvilere eller lignende
beregnet til passager.
(2) Lille knallert skal være forsynet med pedaler eller fodhvilere beregnet til fører.
Pedaler og fodhvilere skal være hensigtsmæssigt anbragt.


Der er åbenbart flere forskelle på stor og lille knallert, end jeg lige troede :o

Lille knallert SKAL have skærme over begge hjul, det er der ikke krav om på de store :crazy:
Altså, så skal næsten ALLE 30'er i DK jo laves om :D Sædet er typisk lavet til 2 personer, da det jo i flere andre landet er tilladt med 2 på en 50cc.( bl.a. Sverige). Så har producent ikke gidet lave en speciel version til DK. Pedeler og fodhvilere forefindes jo så ikke på de nymodens scootere. Ang fodhvilere er der monteret til passagerer på flere scootermodeller (bl.a. Kymco). Skærmkravet er iorden :)
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Utroligt

Ulæst indlæg af TOCA »

Mon ikke det var på tide med en "reform" af knallert loven?
Den er jo åbenlyst forældet, og skrevet en gang i 50'erne, med EU knallerter som et hovsa tillæg :roll:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Utroligt

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev: 20. oktober 2017 19:43 Mon ikke det var på tide med en "reform" af knallert loven?
Den er jo åbenlyst forældet, og skrevet en gang i 50'erne, med EU knallerter som et hovsa tillæg :roll:
Fra 1950 til omkring 1960, var der ikke noget hastighedskrav på røvskubberne (den tids knallerter). De kunne rende 60 km/t. Så kom der regler, hvor hastigheden blev sat til 30 km/t. Og idag er vi jo nede på 25 km/t. Det er jo desværre EU der bestemmer hastigheden på knallerter og den bliver aldrig ændret, trods at alle EU lande kan lave deres egne regler (med visse forbehold) for 25/30 og 45'r. Jeg vil mene at 50-55 km/t for en nuværende 25/30 knallert ville passe fint Og ud på vejen med den. 45'rn skal så kunne køre mindst det dobbelte.

https://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8vskubber
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 544
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Re: Utroligt

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 20. oktober 2017 23:14 rre EU der bestemmer hastigheden på knallerter og den bliver aldrig ændret, trods at alle EU lande kan lave deres egne regler (med visse forbehold) for 25/30 og 45'r. Jeg vil mene at 50-55 km/t for en nuværende 25/30 knallert ville passe fint Og ud på vejen med den. 45'rn skal så kunne køre mindst det dobbelte.
Ja, meget logisk - hastigheden skal været tallet gange to. Så en 25''er må køre 50. Og en 45'er må køre 90. :lol:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Utroligt

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 21. oktober 2017 01:16
Jps skrev: 20. oktober 2017 23:14 rre EU der bestemmer hastigheden på knallerter og den bliver aldrig ændret, trods at alle EU lande kan lave deres egne regler (med visse forbehold) for 25/30 og 45'r. Jeg vil mene at 50-55 km/t for en nuværende 25/30 knallert ville passe fint Og ud på vejen med den. 45'rn skal så kunne køre mindst det dobbelte.
Ja, meget logisk - hastigheden skal været tallet gange to. Så en 25''er må køre 50. Og en 45'er må køre 90. :lol:
:thumbup:
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Køretøjer: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Utroligt

Ulæst indlæg af TOCA »

Jps skrev: 20. oktober 2017 23:14
Fra 1950 til omkring 1960, var der ikke noget hastighedskrav på røvskubberne (den tids knallerter). De kunne rende 60 km/t. Så kom der regler, hvor hastigheden blev sat til 30 km/t. Og idag er vi jo nede på 25 km/t. Det er jo desværre EU der bestemmer hastigheden på knallerter og den bliver aldrig ændret, trods at alle EU lande kan lave deres egne regler (med visse forbehold) for 25/30 og 45'r. Jeg vil mene at 50-55 km/t for en nuværende 25/30 knallert ville passe fint Og ud på vejen med den. 45'rn skal så kunne køre mindst det dobbelte.

https://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8vskubber
Helt enig, 50 km/t for de små, ud på vejen i byerne og ind på cykelstien, hvor bilerne må køre 60+, og 90+ km/t for knallerter til voksne, og lovligt selv at ændre det frem og tilbage, mod omregistrering!

Mmmmm....Puch Monza med Kreidler cylinder, cruising on the Highway 8-) (sorry minderne løb af med mig der, ja jeg er SÅ gammel)

Serøst! alle risraketterne er bygget til 70+ km/t, de store MC lookalikes endda til 90+, man kan købe en 250cc motor til min CPI, hvis man har mere penge end forstand. Nyere knallerter og scootere kan tunes, uden hjælp fra en raketforsker, så hvad er problemet? Bortset fra EU :roll:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3608
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Utroligt

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev: 24. oktober 2017 20:00
Jps skrev: 20. oktober 2017 23:14
Fra 1950 til omkring 1960, var der ikke noget hastighedskrav på røvskubberne (den tids knallerter). De kunne rende 60 km/t. Så kom der regler, hvor hastigheden blev sat til 30 km/t. Og idag er vi jo nede på 25 km/t. Det er jo desværre EU der bestemmer hastigheden på knallerter og den bliver aldrig ændret, trods at alle EU lande kan lave deres egne regler (med visse forbehold) for 25/30 og 45'r. Jeg vil mene at 50-55 km/t for en nuværende 25/30 knallert ville passe fint Og ud på vejen med den. 45'rn skal så kunne køre mindst det dobbelte.

https://da.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8vskubber
Helt enig, 50 km/t for de små, ud på vejen i byerne og ind på cykelstien, hvor bilerne må køre 60+, og 90+ km/t for knallerter til voksne, og lovligt selv at ændre det frem og tilbage, mod omregistrering!

Mmmmm....Puch Monza med Kreidler cylinder, cruising on the Highway 8-) (sorry minderne løb af med mig der, ja jeg er SÅ gammel)

Serøst! alle risraketterne er bygget til 70+ km/t, de store MC lookalikes endda til 90+, man kan købe en 250cc motor til min CPI, hvis man har mere penge end forstand. Nyere knallerter og scootere kan tunes, uden hjælp fra en raketforsker, så hvad er problemet? Bortset fra EU :roll:

Du skriver, du er gammel. Jeg er 61 :D. Og har oplevet Puch VZ med MC nummerplade i 1973. Idag, er der så en hel del andre 70'ere, der kører med mcplade (Kriedler, Yamaha, Suzuki og Honda) :)
Besvar