Dr-Big problemer

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11238
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dr-Big problemer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Bemærk at det tager nogen tid for spændingen at bliver stabil så hvis du måler på batteriet lige efter motoren har kørt så siger viser den måske 13,41 volt men hvis du venter en halv time så viser den måske 12,8 volt.
Samme hvis man lige har brugt elmotoren f.eks så falder spændingen også går der lidt tid før den komme op på den egentlige spænding.

De 16,11 volt lyder umiddelbart ikke godt. Det skulle gerne højst være cirka 14,5 volt når du giver gas.

Du kan prøve at måle generatorens spoler.
Tag generatorstikket af.
Mål ved:
Gul og motorblok skal være 0,1-1,0 ohm
Hvid og motorblok skal være 0,2-2,0 ohm

Det er fra servicemanualerne.
Der står også noget om at måle spændingsregulatoren men der måles strømstyrke ikke spændingen.
Kan ikke lige se der står noget om spænding.
Men vil mene at det ikke er godt for batteriet hvis det lades med 16,11 volt hele tiden og pærene osv. har sikkert heller ikke godt af det.

Prøv dig lidt frem, eventuelt prøv at sluk og tænd på lyskontakten og se hvad målinger du kan få og prøv den originale spændingsregulator igen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11238
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Dr-Big problemer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der står noget om overopladning på side 26 i https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... nual_2.pdf
Der står noget med spoler (generatoren), dårlig forbindelse og generatorens hvide kabel.
Bare gå diverse forbindelser igennem såsom stelforbindelser på batteri, stel, motorblok, sikringer, osv. og sørg for at der er god forbindelse.
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Dr-Big problemer

Ulæst indlæg af McScooter »

ThomasN skrev: 8. september 2017 02:22 Så fik jeg målt batteriet.
Om det er gode målinger ved jeg ikke men tallene er
13.41 volt uden at scooter er startet og
Op lidt mere end 16 volt med motoren startet og mens jeg giver lidt gas.

Kilometer tælleren og speedometeren virker stadig ikke.
Men Omdrejnings tæller virker.
Så jeg må nok bare købe en ny speedometer kabel.
Vær opmærksom på at billige multimetre har stor fejlvisning.
Og det er de færreste som smutter ud og køber en fluke til 5K.
Skal du måle om der er dårlige forbindelser, SKAL det være med forbrug på, ellers kan du ikke regne målingen.
Dårlige forbindelser er ret normale på en scooter, hvis det var din spændingsregulator der var problemet, ville det jo have virket med det samme.
Når det virker efter at "motionere" din lyskontakt, lyder det mere som dårlig forbindelse derinde og du så lige har fået den til at virke, men det er nok der du skal fejlfinde, hvis problemet vender tilbage (og det tror jeg det gør). Dårlig forbindelse giver varme, som gør problemet værre.
Besvar