HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
newbie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30. august 2017 10:50
Scootere: Giantco spartan

HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Ulæst indlæg af newbie »

Hej med jer

Jeg er en my medlem her, min ven sagde til mig at der er et super god website, scootergrisen hvor man kan få hjælp fra de andre om spørgsmål af scooter. Når jeg hørte han sagde, jeg opretter et brugernavn med det samme. Jeg håber at I vil hjælpe og svare til mig selvom jeg måske stille dum spørgsmål. Tak

Jeg lige købte et brugt Giantco Spartan 2009 (ved faktisk ikke hvor kommer den fra, Taiwan, Kina...??) den starter og kører fint i den dag hvor jeg købte. Men nu er der rasle lyd
larme rigtigt meget. Hvis man give den gas, så kan man ikke høre længere, men hvis man lade den tomgange, så kan man hører tydeligt, lyd er lige som metal ting slår sammen, efter et stykke tid i tomgang, slukker motor. Hvis man kører , giv gas , den kan køre ok.
Det er først gang jeg er her. jeg håber at jeg oploade video , billed rigtigt her, så I kan se og sige til mig hvad det er gal. Jeg frygter for problem er inde i motor :-(
PS. når jeg åbner skjolde, kan jeg se gammel ejer har pillet noget i.

TILFØJELSE:

Hej igen

Jeg har lige skillet nogen ting fra hianden for at test hvor lyde kommer fra. Her under kan I se Ekstra video file med kun startmotor og med startdrev , kører den fint , ingen larm.
Spørgesmål: er resten af slide, defekt og også grunde til at gøre det larm????


Venlig hilsen
Newbie
Vedhæftede filer
Tandhjulp2.jpg
tandhjul.jpg
Leje.jpg
alt.jpg
startDrev.mp4
(524.4 KiB) Downloadet 314 gange
startmotor.mp4
(524.4 KiB) Downloadet 306 gange
B5.jpg
B4.jpg
B3.jpg
B2.jpg
B1.jpg
4.mp4
(598.63 KiB) Downloadet 336 gange
3.mp4
(525.19 KiB) Downloadet 295 gange
2.mp4
(5.38 MiB) Downloadet 327 gange
1.mp4
(1.89 MiB) Downloadet 309 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv at tag delene ud som sidder inderst og rens dem og smør dem.
På motorblokken hvor nålelejet sidder og den plade der er inderst og selve nålelejet og den starterkrans hvor nålelejet rør inderst og starterdrevet mellem starterkransen og startermotoren der sidder et leje i.
Rens med sprit eller noget så det er rent også smør med fedt som er egnet til det.
Jeg er ikke sikker på hvilket fedt der er bedst til det. Måske kuglelejerfedt.
rensogsmor.jpg
Der er skader på blæsefinnerne på den yderste remskive. Ikke at det er det som lader lyden men den har åbenbart ramt noget på indersiden af kickstarterskjoldet på et tidspunkt så du kunne da lige sørge for at det sker stadig.
Brugeravatar
newbie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30. august 2017 10:50
Scootere: Giantco spartan

Re: HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Ulæst indlæg af newbie »

Hej scootergirsen

Tak for svar. Jeg er virkelig glad for at nogen ville svare og hjælpe mig. Jeg vil prøve det med det samme når jeg kommer hjem :-) :-) :-)
Jeg tror jeg vil købe Putoline kuglelejefedt 100g, http://www.thansen.dk/product.asp?n=122 ... 1227200578
Hilsen
Newbie
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det var sådan noget fedt jeg tænke på men ved ikke om det er det bedste men det er sikkert bedre end ingenting.
Hvis der stadig er støj så kunne du måske fjerne pladen, nålelejet og starterkransen og sætte de andre ting på og starte med kickstarter og se hvordan den lyder.
Du kan også prøve at rykke ind og ud og op og ned i krumtapakslen for at teste krumtaplejerne.
Brugeravatar
newbie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30. august 2017 10:50
Scootere: Giantco spartan

Re: HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Ulæst indlæg af newbie »

Mange tak Scootergirsen :-)

Jeg har købt Putoline kuglelejefedt i Thansen i går, men desværre ikke nå at sætte op, da det var mørkt :-( . Nu er det weekend :-) jeg skal nok prøve det. Jeg har lige læse i denne forum om hvordan et startdrev og startmotor fungere. Nu forstår jeg meget bedre end før. Efter læsning om dette , er jeg helt ærligt tvivle meget på om der var startdrev på min scooter. Jeg ved godt det er meget dum at tænke på denne måde, da hvis der ikke var , så kunne min scooter start og køre. Men på billed nummer 2 i række følge i de billede jeg har uploaded, der er som jeg forstår kun en ligne meget Gearingstandhjul for startermotor end startdrev, et startdrev skal være at kunne bevæge sig ud og tilbage som billed i dette forum, hvor I forklare hvordan startdrev og startmotor fungerer. (http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... erdrev.php)
Jeg kun kan se der var et Gearingstandhjul for startermotor ved siden af startmotor på min scooter (Ginatco spartan 2009) og dette køre sammen startkrans. Det er meget mærkeligt og endnu mere mærkelig om når scooter kører, det ikke ødelægger Gearingstandhjul og startermotor. På video file 1.mp4 jeg uploaded kan jeg se når motor kører, startkrans stands, ikke kører. Det er rigtigt nok men hvordan det fungere når der var ikke startdrev i forvejen, kun gearingstandhjul for startmotor. Meget mytisk.
Men under omstændighed vil jeg prøve at smøre fedt og justere op og ned, ud og ind.

Vh
Newbie
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg kan bruge billederne på hjemmesiden til at forklarer det når nu du har taget sådan nogen gode billeder hvis du gerne vil have jeg bruger dem.
Jeg har ikke selv en scooter med starterkobling som din så jeg har ikke rigtig mulighed for at tage billederne selv.
Brugeravatar
tiggi
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 173
Tilmeldt: 13. februar 2015 14:56
Scootere: Wga Wersus årg. 2012 km. 10600
Sym orbitt 50 4 takt 2017 km. 200.
Geografisk sted: Odense S

Re: HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Ulæst indlæg af tiggi »

Din vario og starter har på et tidspunkt ikke været ordentligt spændt 4 ting ( kunne ) hjælpe
Billede 2 ; skal renses helt.
billede 3 ; skal smøres lidt med fedt.
billede 5 ; skal skiftes er ødelagt i mangenoten ( de indvendige takker mod krumptakaksel )
billede 9 ; bagplade skal skiftes er ødelagt i hullet i midten .
; og så lige et nyt blæserhjul der ser ud til at ha forsøgt at æde en møtrik eller noget andet .

Skriver af egen erfaring fordi vingen der bruges forest på vario gik til da den ikke var spændt nok eller for meget :
Har lige siddet og lyttet til dine vidioer og ved ikke men tror det er starter kransen men de små rulle på bagsiden den ser også ud som at have været åbnet og ikke ordentligt samlet , samt starter drev og den tin du har på billede 2 der måske kan have sat leje til .
Brugeravatar
newbie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30. august 2017 10:50
Scootere: Giantco spartan

Re: HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Ulæst indlæg af newbie »

Hej Scootergrisen og Tiggi

Mange og mange tak for hjælp :-). Det virker :-) :-) :-) . Jeg har renset det hele og smør med super god fedt, som jeg købte i Thansen (link ovenpå). Motor start fint uden at larm og støj som før :-). I kan se video file jeg optagede 01/09/2017 som vedhæftfil her.
Vedhæftede filer
20170901_180508.mp4
(733.18 KiB) Downloadet 364 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hurra :party:
Brugeravatar
newbie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30. august 2017 10:50
Scootere: Giantco spartan

Re: HJÆLP! HJÆLP! Scooter larmer rigtigt meget

Ulæst indlæg af newbie »

:-) :-) :-)
Min konklusion til min scooter (Giantco Spartan 2009/2010) i forbindelse med elstart.
Min scooter har ikke stardrev, men jeg kunne se startmotor fungerer nogen lunde som det. Det betyder at når man trykker på elstart, bevæger startmotor ud og griber på gear hjulet, som griber start krans. Så Motor starter.
Det jeg ikke helt forstår er, at når motor starter, hvordan kan det lade sig gøre at gearhjul, startkrans undgår at blive køre efter motor ??
Besvar