Hjælp! startermotor virker ikke.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
toshiba
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. juli 2012 22:44
Scootere: Texas 50-4

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af toshiba »

Hej Mcscooter & Scootergrisen

Jeg har prøvet at tage alt ledning fra og til startmotor, bagefter har jeg sat strøm fra batteri til startmotor, men intet er sket. Så prøvede jeg at tjekke om startmotor blive blokeret ved hjælp af at prøve med kickstart, kickstart kan bevæge og fungere som normalt (selvom motor ikke start op). Dette betyder startmotor ikke bliver blokeret, ikke?
Min konklusion: startmotor er helt dødt. Er det rigtigt ? Hvis jeg skal sætte startmotor, er der noget jeg skal være forsigtigt og lægge vægt på, da jeg er bange for at hvis man sætter forkert, så startmotors tændhjul ødelægger motor. kan man finde vejledning om hvordan man tage startmotor af og sætte det op?

Vedrørende med relæ: det var ikke lys i relæ som jeg skrev :-) Undskyld! men det var gnister, tror jeg.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan prøve at tage startermotoren helt af så kan du bedre teste om den virker.
Det siger kun en svag vrnnnnnnnn lyd når den drejer rundt uden at have fast i noget.
Hvis den er i stand til at dreje rundt men krumtapakslen ikke drejer så kig på starterdrevet/startkobling.
Hvis startmotoren ikke drejer når den får strøm så kan du prøve at skille den af og kigge på kulbørsterne og måle med et multimeter og se om der er noget som er brændt/smeltet: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... tarter.php
https://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/starter.php

Startermotoren sidder fast på motorblokken med 2 bolte, dem skruer du ud også kan du vrikke startmotoren ud.
Der sidder en gummiring der giver lidt modstand når den tages ud og sættes i.
Du kan give gummiringen lidt fedt så glider den lettere i.
Eventuelt rense fladerne og ved stelforbindelsesledningen så der er god stelforbindelse.
Der er ikke rigtig noget du skal være så forsigtig eller bange.
Hvis det er en uoriginal startermotor så kan det måske være den kører den modsatte vej hvis den er beregnet til at side i højre side af en motor. Det kan vist løses ved at afmontere huset med magneterne og dreje det en halv omgang. Men det sker nok ikke hvis det er en original startermotor.

Gnister er nok normalt når der er stor strømstyrke men jeg tror ikke man kan se det udefra på min. Der er en metalskærm omkring.
Brugeravatar
toshiba
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. juli 2012 22:44
Scootere: Texas 50-4

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af toshiba »

Hej scootergrisen

Mange og mange tak for svar og god vejledning til udskiftning startmotor.
Jeg har faktisk ikke kigget på scooter i 4 dage, da min søn har brækket ben og blev indlagt på sygehus, jeg var medindlagt :-(
Jeg lige begyndede at kigge på det i går og kunne se startmotor er brændt, koble trådt se sort ud og kan lugte lidt brændt (vedhæft her er billede)
Jeg har betilt en ny startmotor i thansen, 349 kr men ved ikke rigtigt om original startmotor kører med uret eller mod uret, da original startmotor er brændt af, så kan jeg ikke afprøve det for at se hvordan det kører (med eller mod uret)
Mit spørgsmål er: hvis jeg sætter bare ny startmotor (på venstre side) og afprøve, hvordan får jeg at vide at startmotor kører ikke rigtigt retning og skal skifte retning med dreje magnet halv omgang ?

vh
Toshiba
Vedhæftede filer
IMG_20170821_132709.jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tag gerne nogen billeder hvor det er smeltet så andre kan se hvad der sker når man bruger elstarteren for længe af gangen hvis det altså er det der er sket.
Mål som på linket og se hvad du kan finde ud af.
Startermotoren skal vel dreje samme vej som krumtapakslen.
Altså hvis man kigger fra venstre side af motoren så drejer startmotoren modsat uret, som får starterdrevet til at dreje med uret, som får krumtapakslen til at dreje modsat uret.
Brugeravatar
McScooter
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. november 2016 22:59
Scootere: Peugeot Speedfight 2 LC

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af McScooter »

Trist med sønikke og god bedring til ham.
Hvis du har bestilt din starter specifikt til din scooter, så skal den jo passe.
Hvis du er i tvivl om hvad vej krumtappen kører, så kig på griberen til kickstarteren, så ved du hvilken vej tappen kører.
Scooterdele er tit en stor omgang indavl, mange kører med samme starter, variator osv, den der passer på min Peugeot passer også på mange andre.

Antal tænder på starteren kan dog være forskellige på samme scooter.
Brugeravatar
toshiba
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. juli 2012 22:44
Scootere: Texas 50-4

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af toshiba »

Hej Scootergrisen og McScooter

Mange tak for hjælp. Det var pænt af jer at vil hjælpe mig. Jeg skal nok give besked når jeg når ny resultater
og jeg vil også upload flere billed af mit gammel startmotor for at de andre se mit problem. :-)
Brugeravatar
toshiba
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 15
Tilmeldt: 3. juli 2012 22:44
Scootere: Texas 50-4

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af toshiba »

...endelig har fået det virker med ny startmotor, da jeg ikke har så meget tid til at kigge på. Motor stadig ikke starter op endnu, så er det andet problem :-( . Jeg tror at jeg opretter ny emne om mit nuværende problem.
Jeg har lært så mange tinge her. Endnu en gang tak for de aktiv member her: scootergrisen, Mcscooter. Det er jer, der altid hjælper de andre, som har problem.

Vh
Toshiba
Brugeravatar
Janostrup
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 21
Tilmeldt: 3. august 2014 10:16
Scootere: Pgo T-rex
Geografisk sted: Tune

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af Janostrup »

Prøv med et batteri så finder du hurtigt udaf om den trækker eller har sat sig 😳
Men lyder som dårlig forbindelser evt til stel
Mvh
Jan
Brugeravatar
newbie
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30. august 2017 10:50
Scootere: Giantco spartan

Re: Hjælp! startermotor virker ikke.

Ulæst indlæg af newbie »

Mange tak, Janostrup
Besvar