Hjælp til køb af scooter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ReddaJoppe
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. august 2017 14:19

Hjælp til køb af scooter

Ulæst indlæg af ReddaJoppe »

Jeg har brug for en scooter til at komme på arbejde, godt 7 km hver vej.
Jeg har aldrig ejet sådan en før, og kun prøvet at sidde på en på en ferie for 8 år siden.
Kravene er at den skal være pålidelig, økonomisk og gerne støjsvag. Jeg har ingen forstand på det, så det skal ikke være noget som jeg selv skal skal stå og rode med. Det skal heller ikke være noget der er skruet en hel masse på så den ikke er lovlig.

Jeg ved ikke om den skal være ny eller brugt. Umiddelbart gerne brugt, for at slippe så billigt som muligt, men jeg ved ikke hvor nemt det er at finde en brugt der er 100% lovlig? Hvad tænker I om at købe brugt når man ikke har haft sådan et køretøj før?
Efter hvad jeg har læst mig lidt frem til vil en 4-takt-motor nok være at foretrække p.g.a støj og benzinøkonomi.
Rundt omkring på nettet fraråder folk de billigere asiatiske modeller som bl.a. forhandles i thansen, og anbefaler i stedet de italienske og øvrige europæiske mærker.

Jeg tænker umiddelbart at det er underordnet om det er en 30 km/t eller 45 km/t. Hvis det bliver en 30, kan jeg køre på cykelstien hele vejen, omend der nok bliver nogle cyklister at overhale (hvor besværligt er det generelt at komme forbi cyklister på en cykelsti?). Bliver det en 45, kan jeg køre på mindre veje uden så frygteligt meget trafik det meste af vejen. Hvad ville I foretrække?

Hvis det skulle være en ny, har jeg lidt kig på denne her demomodel fra Speedline: https://speedline.dk/scooter/nye-scoote ... 45kmt-demo. Besparelsen er fristende plus at prisen er inkl. levering og nummerplade, men jeg ved ikke helt om jeg kan/vil slippe 13K for en scooter. Og hvor store er ulemperne ved at købe en demodel egentlig?

Er der noget andet jeg burde gå efter?
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Hjælp til køb af scooter

Ulæst indlæg af TOCA »

Du har helt ret med hensyn til 4T, de larmer, og oser mindre, og går lidt længere på literen. Der er utroligt mange lovlige scootere på de danske veje, så det kan du roligt kikke efter, og ellers er de utroligt lette at gøre lovlige, da de fleste bare har fjernet en spændeskive fra gearkassen, og den koster omkring en hund.

30 eller 45? Kommer an på hvor du kører. Hvis det er i en større by, så 45, da det passer med trafikken, og der er alt for lidt plads på cykelstierne. Udenfor de større byer er en 30'er mere sikker, da bilerne her kører væsentligt over de 45, mens trafikken på cykelstierne er til at overskue. Det er direkte livsfarligt at køre 45, på en vej hvor den øvrige trafik kører over 60 km/t, så heller blive lidt generet af en cyklist, der ikke vil holde til højre.

Model: Jo større hjul, jo mere stabilt kører de, og små huller i vejen er ikke katastrofale, så kik efter noget med 15 tommer eller der over. At købe nyt giver en rar fornemmelse i maven, da alle småfejl bliver ordnet på garantien. På den anden side, så er 10k+ mange penge, hvis du nu finder ud af, at du ikke orker det alligevel. Så hellere en billig brugt ting, som kan sælges igen, næsten uden tab, hvis du fortryder.

Kineserne er ikke så slemme, som de var for bare 4 - 6 år siden, de er ved at lære det. Det er kun malede metaldele de ikke helt har forstået endnu, og forkromning kan stadig være malet på, så den skaller af efter et års tid. Men hvis du kan parkere i tørvejr, og ikke kører på saltede veje, så kan de sagtens holde sig fine, i både 6 og 7 år, og motorerne er normalt Honda's veltestede 50 cc 4 takter, som er let at finde billige reservedele til.

Demo model betyder bare, at den har kørt nogle småture, og mange har siddet på den, så der kan være små ridser i lakken.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hjælp til køb af scooter

Ulæst indlæg af Jps »

Toca*

Fjernet en spændeskive i gearkassen??? Det er vel skiven/ringen ved variatoren, du mener?
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Hjælp til køb af scooter

Ulæst indlæg af Katana »

ReddaJoppe skrev: 22. august 2017 14:37

Er der noget andet jeg burde gå efter?
Ja, el-cykel.

Men hvis du insistere på at købe scooter, er ny/brugt Yamaha Neos 4-takt et godt bud på en driftsikker maskine. En bruger på dette forum, balle, kører på 2010 årgang Yamaha Neos 4-t der har rundet cirka 82.000 km, uden de store problemer.
Det er muligt at finde dem væsentlig billigere på dba og g&g, men hvis du kan finde pengene, er speedline's demo-tilbud værd at overveje.
Besvar