Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Ulæst indlæg af Shtennek »

Hej igen,

Så fik jeg et nyt kickstarter tandhjul hjem og fik det ligeledes monteret. Så ville jeg lige prøve at træde på kickstarteren da det hele var sat på plads osv. men synes det lød MEGET mærkeligt og som om det slet ikke fik ved. Mig i gang med at skille det ad igen, og så lige prøve at sætte tandhjulet på blæserskålen hvor den skal tage ved. Til min store overraskelse, så kom kickstarter tandhjulet slet ikke i bund, og får derfor slet ikke ved, og inde i tandhjulet kan man se at der er skrabet imod knastakslen (går jeg ud fra at det er), og der er derfor meget små metalspåner derinde (heldigvis ikke mange)

Her er en video der viser det: https://www.youtube.com/watch?v=U3DmAaj1wwo

Prøvede så lige at smække det gamle på, på samme måde som i videoen. Og der er det heller ikke for godt - men LANGT fra ligeså slemt.

Skal den ikke kunne komme helt i bund?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er det originale dele?
Jo kickstarterarmen skal nok kunne trædes ned så en peger lodret ned.
Prøv og sæt griberen på plads i kickstarterskjoldet og tag nogen billeder så vi kan se hvordan du har sat det sammen.
Det skal selvfølgelig sidde korrekt.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Ulæst indlæg af Shtennek »

Nej, det er det fra KGI (kan ikke huske hvad det er deres lineup hedder).
Jep, det er jeg klar over. Det er jo ikke det der er problemet. Problemet er, at selve tandhjulet ikke tager ordentligt fast i griberen.
Det hele er sat sammen, som i den video du har til at ligge - så det sidder korrekt :D
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Ulæst indlæg af Shtennek »

But here goes :-)
IMG_20170811_140300.jpg
Er klar over der mangler en plastikring her - gad bare ikke sætte den på igen for lige hurtigt at vise billedet :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det hjælper nok ikke at det er en blanding af Kymco- og Baotian-dele.
Hvis den gamle griber perfekt og den nye uoriginale ikke gør ja så er det jo derfor men det kan da godt være du kan få det til at fungere alligevel.
Prøv og tag bøsningen ud der sidder mellem kickstarterakslen og variatordækslet og se om den er slidt/revnet eller noget og smør den let indvendigt.
Sammenligne den original fjeder med den nye og se om der er forskel. Prøv med den originale fjeder.
Prøv at drej kickstarterarmen mens griberen er ude og se om det kører fint og glat som det skal.
Så sæt griberen i og hold den inde ved at trykke ned med en finger i midten mens du igen drejer kickstarterarmen flere gange for at se om det virker som det skal.
Når du sætter variatordækslet på så sørg for at styrebøsningerne og gummipakningen sidder mellem dækslet og motorblokken så det sidder helt korrekt også sæt boltene løst i og spænd dem på kryds lidt af gangen så dækslet kommer til at sidde helt korrekt.
Du kunne også prøve at tage griberen på krumtap af og monterer den på ny og sørge for den sidder helt korrekt på. Måske har den siddet snævt.
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Ulæst indlæg af Shtennek »

https://youtu.be/M_GVu6m58Lk

Sådan der lyder det når det hele er monteret. Og det er jo ikke for godt
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Ulæst indlæg af Shtennek »

scootergrisen skrev: 11. august 2017 14:24 Det hjælper nok ikke at det er en blanding af Kymco- og Baotian-dele.
Hvis den gamle griber perfekt og den nye uoriginale ikke gør ja så er det jo derfor men det kan da godt være du kan få det til at fungere alligevel.
Prøv og tag bøsningen ud der sidder mellem kickstarterakslen og variatordækslet og se om den er slidt/revnet eller noget og smør den let indvendigt.
Sammenligne den original fjeder med den nye og se om der er forskel. Prøv med den originale fjeder.
Prøv at drej kickstarterarmen mens griberen er ude og se om det kører fint og glat som det skal.
Så sæt griberen i og hold den inde ved at trykke ned med en finger i midten mens du igen drejer kickstarterarmen flere gange for at se om det virker som det skal.
Når du sætter variatordækslet på så sørg for at styrebøsningerne og gummipakningen sidder mellem dækslet og motorblokken så det sidder helt korrekt også sæt boltene løst i og spænd dem på kryds lidt af gangen så dækslet kommer til at sidde helt korrekt.
Du kunne også prøve at tage griberen på krumtap af og monterer den på ny og sørge for den sidder helt korrekt på. Måske har den siddet snævt.
Så vidt jeg kan se, sidder der ikke nogen bøsning mellem kickstarterakslen og variatordækslet? Kan heller ikke umiddelbart finde sådan en bøsning som reservedel nogen steder? Måske jeg misforstår hvad du spørger om :) Fjederen er ligeledes heller ikke problemet. Det hele kører som smurt lige indtil jeg sætter kickstarterskjoldet på, og træder på kickstarteren.
IMG_20170811_155622.jpg
IMG_20170811_155618.jpg
Åbner jeg op indtil, ser det sådan ud. Og det kunne godt se ud til at griberen skal skiftes. Den er godt nok meget slidt :roll: :problem:

Mht. elstart, som egentlig var min oprindelige problematik, så lyder der sådan her, på et helt nyt og nyopladet batteri: https://www.youtube.com/watch?v=fn5sZbNUbXQ

Lesson learned; Aldrig køb scooter af bettebror mere :eh:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan se bøsningen på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... tarter.php
Ja den ser noget slidt ud med tænderne så ville sikkert hjælpe med en ny.
Hvis du køber ny så sørg for de passer sammen.
Mål batteriet. Det lyder ikke som om batteriet er ladt op.
Benzinfilteren vender vist forkert og det er vist ikke beregnet til vakuum benzinhane: http://thansen.dk/product.asp?n=1706712 ... 1955052390
Brugeravatar
Shtennek
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 9. august 2017 20:25
Scootere: Kymco Agility 50 4T

Re: Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Ulæst indlæg af Shtennek »

Ja, det kan jeg da godt se. Og kan samtidig også se på et af de billeder jeg har lagt her, at den nok OGSÅ skal skiftes -.-' Hvordan pokker får man sådan en bandit ud? Og hvad med griberen? :D

Nej, det lyder det nemlig ikke som. Har derfor testet på en kammerats scooter, og der virker det superfint. Nogen forslag? :crazy:
Brugeravatar
kalle2712
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 38
Tilmeldt: 24. juni 2015 10:27
Scootere: Kymco ZX50 2004"

Re: Nyt kickstarter tandhjul - defekt?

Ulæst indlæg af kalle2712 »

Dit kickstarter skjold er fælkker, ud fra dit billede, så kan du blive ved og sætte nye dele i, du bliver nød til og skaffet et nyt skjold.
Besvar