Nå, nu har jeg kørt uden indsatsen nogle dage, og der har ikke været nogen mærkbar forskel.
Den trækker normalt og tophastigheden har også været den samme.
Så det eneste er at lydniveauet er markant højere uden indsatsen i.
Jeg har i øvrigt søgt på emnet som en gal, uden at støde på nogen fyldestgørende forklaringer angående den skide prop/tragt/indsats/dæmperrør...
Nej, den døde helt ud ved fuld gas. Fik alt for meget luft uden tragten.
Det var derfor jeg tapede indsugningen på luftfilter-kassen til, så luftmængden igen passede.
På den måde kunne jeg prøve at køre uden tragten, og mærke om det gjorde en forskel at den ikke sad i.
Og som nævnt var det kun lyden der var anderledes/højere. Ellers kørte den normalt.
Så det lille forsøg viste at det eneste tragten har indflyydelse på er lyden og luftmængden, og ikke noget mærkbart mht Helmholtz resonans og bedre fyldning af cylinderen. I hvert fald ikke noget jeg kunne mærke.