Blinklys

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
runebune
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: CPI GTR 45

Blinklys

Ulæst indlæg af runebune »

På min CPI GTR har mit forreste højre blinklys valgt at stå af. Når jeg aktiverer blinklys blinker bagerste blinklys med korte glimt (IKKE hurtige blink). Jeg har prøvet at trække en ekstra stelforbindelse, hvilket resulterede i at forreste højre blinklys lyser konstant. Når jeg måler på det kan jeg se at der kommer konstant 12v til højre side, hvor spændingen på venstre side tænder og slukker i takt med blink relæet. Pæren virker fint i begge sider. Jeg kan bare ikke få den til at blinke i forreste højre side. Problemet som jeg ser det er, at der ikke kommer "tænd-sluk spænding" i forreste højre side. Nogle gode bud på hvad der kan være galt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Blinklys

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ser ud til CPI GTR både findes med glådetrædspærer og mekanisk relæ, og så LED og elektronisk skift.
Hvilke har din?
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 704133561/
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 125396998/

Hvis det er den elektroniske så kunne du prøve og bytte om på ledningerne som giver strøm til højre og venstre side og se om problemet er spejlvendt.
Men hvis det gør en forskel at trække en ekstra stelledning så er der jo i hvert fald dårlig forbindelse hvis ellers du har gjort det korrekt.
Brugeravatar
runebune
1. Rang
1. Rang

Det er med glødetrådspærer og mekanisk relæ. Jeg har prøvet at smide pæren over i den modsatte side, hvor den virker perfekt. Det der undre mig er, at pæren i forreste højre side lyser konstant når jeg giver den stel, mens jeg kan høre at blik relæet klikker som det skal. Det virker som om at forreste højre blinklys får konstant 12 volt. Jeg har ligeledes prøvet at trække en ekstra ledning på plussiden fra kontakten ved styret og ned til pæren... dog uden noget resultat.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Det må være kortslutning og dårlig forbindelse.
Så kig på fatning, ledning, blinklyskontakt og se hvad du kan finde.
Kan være der er noget isolering som er slidt af eller noget.

Jeg tror ikke det har noget med relæet at gøre når det virke i venstre side fordi det er vist præcist samme måde der bruges til højre side, det er bare blinklyskontakten der vælger hvilken side strømmen skal til så det må være fra blinklyskontakten den er gal også ledningerne derfra hen til fatningerne.

Vis eventuelt nogen billeder.

På eldiagrammet ligner det at forlyset og forreste blinklys deler samme stik.
Så prøv og sluk for forlyset og se om det også slukker for forreste højre blinklys.

Blinklyskontaktstikket:
Brun/hvid: må være +12 volt fra blinklysrelæ
Mørkegrøn: blinklyspærer højre side
Chokolade: blinklyspærer venstre side
cpi_gtr_eldiagram.png
Brugeravatar
runebune
1. Rang
1. Rang

Jeg gætter selv på at der er noget manglende stelforbindelse et sted. Mit gæt baserer jeg på at motoren ikke slukker når jeg drejer noglen til "off", men først slukker når omdrejningerne er så lave at mptoren dør. Mit gæt er at der måske er noget delt stelforbindelse fra "nøgleafbryderen". Jeg har dog lidt svært ved at finde forbindelsen dertil på diagrammet.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Stelforbindelsesledningen er sort (B - Black) på eldiagrammer.
Gå diverse stik igennem og kig efter grønt ir.
Du kan prøve og rykke i diverse ledningerne mens motoren kører og tændingen er på OFF for at se om du kan få motoren til at slukke.
Men det bedre hvis du bruger et multimeter så kan du måle om der er forbindelse diverse steder.
Multimeteret kan også have en lydfunktion hvor den sig bip hvis der er forbindelse det er meget smart til at finde dårlige forbindelser.
Du kan også sprøjte tændingslåsen med låsespray så du den virker optimalt.
Men hvis du ikke har et multimeter så få dit et for det er næsten nødvendigt til at fejlsøge elektriske problemer.
Besvar