Navnet på tragten i luftfilterkassen
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Navnet på tragten i luftfilterkassen
Der var en i et emne på scootergalleri som fortæller at den tragt der sidder i luftfilterkassen kaldes en indsugningsdæmper.
Fandt også den her Indsugningsdæmper til Puch VZ50.
Men der kommer ikke specielt meget scooter/knallert frem når jeg søger på det ord.
Hvis i har nogen links der forklare mere om det så skriv dem gerne.
Fandt også den her Indsugningsdæmper til Puch VZ50.
Men der kommer ikke specielt meget scooter/knallert frem når jeg søger på det ord.
Hvis i har nogen links der forklare mere om det så skriv dem gerne.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1265
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Navnet på tragten i luftfilterkassen
"Indsugningsdæmper" er da et rigtig godt ord, den dæmper indsugningen.
Google kommer med nogle relevante sider når man skriver: "airbox inlet restrictor plug"
https://www.google.dk/search?q=scooter+ ... ictor+plug
"Luftfilter-indsugnings-begrænser-prop" meget langt ord.
Google kommer med nogle relevante sider når man skriver: "airbox inlet restrictor plug"
https://www.google.dk/search?q=scooter+ ... ictor+plug
"Luftfilter-indsugnings-begrænser-prop" meget langt ord.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Navnet på tragten i luftfilterkassen
Ser også ud til det kaldes "intake resonator".
Jeg læste noget på How Intake Resonators improve Volumetric Efficiency
Princippet hedder åbenbart Helmholtz resonans
Efter hvad jeg kan læse er tragten tunet til motorens frekvens ved en bestemt hastighed sådan at når indsugningsventilen åbner så passer det med at luften er på vej i samme retning i stedet for væk fra ventilen fordi når venilten lukker så er der stadig bevægelse i luften som så rammer den lukkede ventil og bevæger sig tilbage.
Også gør tragtens form åbenbart at luften kommer tilbage igen på samme tidspunkt som ventilen åbner så luften blive trykket ind.
Plus at tragten skulle dæmpe lyden.
Det er måske derfor at tragten er lavet i fleksibel plastik sådan at den kan bevæge sig og absorbere trykbølgerne.
Kan måske være at hvis der bliver brugt samme luftfilterkasse på 50 ccm og 125 ccm at tragtens udformning er forskellig for at passe til de forskellige frekvenserne hvis de ellers er forskellige på 50 ccm og 125 ccm.
Jeg læste noget på How Intake Resonators improve Volumetric Efficiency
Princippet hedder åbenbart Helmholtz resonans
Efter hvad jeg kan læse er tragten tunet til motorens frekvens ved en bestemt hastighed sådan at når indsugningsventilen åbner så passer det med at luften er på vej i samme retning i stedet for væk fra ventilen fordi når venilten lukker så er der stadig bevægelse i luften som så rammer den lukkede ventil og bevæger sig tilbage.
Også gør tragtens form åbenbart at luften kommer tilbage igen på samme tidspunkt som ventilen åbner så luften blive trykket ind.
Plus at tragten skulle dæmpe lyden.
Det er måske derfor at tragten er lavet i fleksibel plastik sådan at den kan bevæge sig og absorbere trykbølgerne.
Kan måske være at hvis der bliver brugt samme luftfilterkasse på 50 ccm og 125 ccm at tragtens udformning er forskellig for at passe til de forskellige frekvenserne hvis de ellers er forskellige på 50 ccm og 125 ccm.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Navnet på tragten i luftfilterkassen
Bemærk for stor forskel der er på længden af tragtene.
Og så de to plastikben. Jeg troede egentligt på min at de to ben var til at holde lidt ind på luftfilteret men det kunne tyde på det er så man kan hænge en længere tragt på.
Og så de to plastikben. Jeg troede egentligt på min at de to ben var til at holde lidt ind på luftfilteret men det kunne tyde på det er så man kan hænge en længere tragt på.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1265
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Navnet på tragten i luftfilterkassen
Interessant. Så ”tragten”/”proppen”, kan altså have hele 3 funktioner.
1. begrænsning af luftstrømmen, mindre effekt.
2. begrænsning af resonans, lydbølger, støj.
3. volumetric efficiency. Mere fyldning af cylinder pga trykbølgen.
Så forstår jeg bedre at nogle beskriver at de har fjernet tragten, og kører videre uden at skulle gå op i dyse-størrelse, men at den bare larmer mere. Der har den måske kun virket som lyddæmper.
På den anden side har jeg selv fjernet tragter, og måtte gå op i dyse-størrelse. Der blev også lidt mere larm. Så der har den måske virket som både en begrænsning af luftstrømmen, og af støjen.
Volumetric efficiency har jeg også læst om, at luften/trykbølgen skal times og returnere til ventilen når den åbner.
Men det har kun effekt ved et meget snævert omdrejnings-område, og det er mest tunfolket jeg har læst om bruger metoden.
Mon det kan være tilfældet på en små kina-scootere?
Så hvilken ting er rigtig?
Eller er det alle 3?
Interessant..![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)
1. begrænsning af luftstrømmen, mindre effekt.
2. begrænsning af resonans, lydbølger, støj.
3. volumetric efficiency. Mere fyldning af cylinder pga trykbølgen.
Så forstår jeg bedre at nogle beskriver at de har fjernet tragten, og kører videre uden at skulle gå op i dyse-størrelse, men at den bare larmer mere. Der har den måske kun virket som lyddæmper.
På den anden side har jeg selv fjernet tragter, og måtte gå op i dyse-størrelse. Der blev også lidt mere larm. Så der har den måske virket som både en begrænsning af luftstrømmen, og af støjen.
Volumetric efficiency har jeg også læst om, at luften/trykbølgen skal times og returnere til ventilen når den åbner.
Men det har kun effekt ved et meget snævert omdrejnings-område, og det er mest tunfolket jeg har læst om bruger metoden.
Mon det kan være tilfældet på en små kina-scootere?
Så hvilken ting er rigtig?
Eller er det alle 3?
Interessant..
![Thinking :think:](./images/smilies/icon_think.gif)
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Navnet på tragten i luftfilterkassen
Det med om tragten er en begrænsning er jeg så ikke sikker på.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Navnet på tragten i luftfilterkassen
Her fra Puch Maxi kaldes det hele for indsugningslyddæmper.
Det bøjede rør kaldes for dæmperrør.
Det bøjede rør kaldes for dæmperrør.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1265
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Navnet på tragten i luftfilterkassen
Ja, tror mere på at det har med dæmpning af lyden at gøre.scootergrisen skrev:..indsugningslyddæmper.
Læste et sted at luftfilter-kassen har 2 formål. 1. at filtrere luften, og 2. at virke som lyddæmper for indsugningen.
Så måske er "dæmperrør" eller "dæmperindsats" den rigtige betegnelse for proppen/tragten.
Her er det fra min Baotian hvor jeg lige prøvede at pille indsatsen ud. Det gav markant mere støj/høj brummen.
Samtidig fik den også svært ved at tage fuld gas pga den øgede luftmængde.
Så jeg tror hovedformålet med indsatsen er at dæmpe lyden (og det gør den) men en konsekvens deraf, er at luftstrømmen
i nogle tilfælde også bliver reduceret. (i hvert fald i dette tilfælde).
På 3. linie er der een med samme oplevelse
https://myl8test.wordpress.com/mbikes/s ... ycom-300i/
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Navnet på tragten i luftfilterkassen
Kunne være sjov og have et justerbart rør så man kunne prøve forskellige ting mens man kørte.
Længere ind/ud, ændre diameter osv.
Længere ind/ud, ændre diameter osv.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1265
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Navnet på tragten i luftfilterkassen
Ja, og så mærke forskellen prompte. Ku være cool.
Tænker at lave et lille forsøg.
Indsatsen er taget ud, og for at undgå at sætte større dyse i, for at kompensere
for den ekstra luft, prøver jeg at tape indsugningsrøret til i stedet for,
Præcist så den kører med samme blandingsforhold som med indsatsen i.
Så er den eneste forskel at indsatsen ikke sidder i.
Så bliver det lidt interessant om der så er mærkbar forskel, med og uden indsats..
Tænker at lave et lille forsøg.
Indsatsen er taget ud, og for at undgå at sætte større dyse i, for at kompensere
for den ekstra luft, prøver jeg at tape indsugningsrøret til i stedet for,
Præcist så den kører med samme blandingsforhold som med indsatsen i.
Så er den eneste forskel at indsatsen ikke sidder i.
Så bliver det lidt interessant om der så er mærkbar forskel, med og uden indsats..