Orienteringslys for låse

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
bedstefar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. december 2015 10:26

Orienteringslys for låse

Ulæst indlæg af bedstefar »

Her er et billede af min datters scooter, når den holder på boligselskabets anviste plads for to-hjulede-motorkøretøjer.

Det er ikke ret nemt at se noget som helst på den side af skuret. Og da håndtering af hjul-låse ofte er en to-hånds operation, så bliver det ofte til at lommelygte må holdes i munden, eller der må benyttes pandelygte, eller mobilen må lægges på jorden, eller...... noget andet irriterende rod, syntes jeg :-)
2016-10-03 23.25.52.jpg
Her er et lidt tydeligere billede, fra samme vinkel, men hvor blitzen er slået til.
2016-10-03 23.25.38.jpg
Min datter kan godt lide at sidde på et tørt sæde, så scooteren får nat-frakke på hver nat :-)


Så jeg har monteret nogle LED lys, der lyser ned mod hjulene, så det bliver lidt lettere at få placeret hjullåse og finde nøglehuller på hjullåsene.
2016-10-03 23.27.06-edit.jpg

Her er et close-up ved forhjulet.
2016-10-03 23.27.17.jpg
LED er placeret inde i skærmen, så de måtte vand og mudder beskyttes. De har nu været monteret i knapt et år, så jeg tænker at monterings-metode og -sted har vist sig at være ok.


Her er et close-up ved baghjulet.
2016-10-03 23.27.42-edit.jpg
Jeg testede først med LED inde i skærmen, men det virkede ikke optimalt. Så LED er blevet monteret under bagage boxen.

Den lille blå lysende plet på side af scooteren er en blå LED der lyser på nøglehullet til sæde låsen. De øvrige låse (tænding og top-box) har også fået blå LED. Men de billeder må uploades senere.

Hvad syntes I?
Er det noget der kunne lette jeres hverdag?

Jeg ved at min datter er yderst tilfreds :-)
Brugeravatar
ThomasT
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 343
Tilmeldt: 1. oktober 2016 00:52
Køretøjer: VGA Firefox
Kontakt:

Re: Orienteringslys for låse

Ulæst indlæg af ThomasT »

God ide. Kan være jeg prøver med led cykelygter på når det bliver min tur.

Låsene er også til god inspiration. Jeg lurer på en skivebremse lås med alarm fra dx.com eller lignende. Det behøver ikke koste en bondegård.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11307
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Orienteringslys for låse

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg monterede også noget lås bag på engang hvor jeg parkerede et sted hvor der var mørkt men så flytte sig også var det ligesom om jeg ikke havde brug for det længere.
Jeg lavede en kontakt under sædet så blive ramt så den slukker når man smækker sædet i.
Brugeravatar
bedstefar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. december 2015 10:26

Re: Orienteringslys for låse

Ulæst indlæg af bedstefar »

LED cykel lygter lyder som en glimrende og enkel løsning. Og noget der hurtigt kan monteres, og er nemt at vedligeholde.

Da jeg er elektronk nørd, så forsøger jeg imidlertid altid at få indarbejdet en microcontroller i mine projekter (en Arduino).
Derfor er orienteringslyset på en timer, som bl.a. skulle hjælpe med at sikrer at man ikke tømmer batteriet, hvis man glemmer at slukke lyset. Og der er overvågning af batteri spænding, så man kun får lys i et minut af gangen, når batteriet er ved at være under evne til at kunne starte scooteren.

Og så er der også fjernbetjening til orienteringslyset, Så det kan tændes selv når scooteren har frakke på, og det kan være svært at komme til at betjene en knap etc. :-)

Det er lidt overkill, så jeg kan godt lide idéen om cykel led lys, men når nu man er elektronik nørd, så må man jo have lov til at lege lidt :-)


En skivebremse lås med alarm? Det lyder interessant. Har du tilfældigvis et link?
Brugeravatar
ThomasT
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 343
Tilmeldt: 1. oktober 2016 00:52
Køretøjer: VGA Firefox
Kontakt:

Re: Orienteringslys for låse

Ulæst indlæg af ThomasT »

http://www.dx.com/p/iztoss-l1003g-6mm-m ... _O6HSSSE9o

Fri forsendelse og man kan købe en billig forsikring "mod told". Skulle den bliver bonget i tolden dækker dx.com (op til et vist beløb). De sender fra Kina som jeg har forstået det.

De sender det i øvrigt som "gave". Dvs. uden kvittering.

Bemærk. 0 Reviews. Du kan være den første kunde i æ butik ;-)
Brugeravatar
bedstefar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. december 2015 10:26

Re: Orienteringslys for låse

Ulæst indlæg af bedstefar »

Jeg har tidligere handlet rigtigt meget hos dx.com,og de fleste ting har været i en ok kvalitet. Især i betragtning af prisen.

Nu lige med noget der gerne skulle have en vis fysisk styrke, som fx. en lås, der vil jeg betragte det som et rent gamble, at købe i "kina kvalitet". Ikke at de ikke kan lave kvalitet i kina, det kan de bestemt, men som regel så går bestilleren (den kinesiske grossist) ofte efter billigst mulige pris, og så bliver kvaliteten også derefter.

Så jeg ville nok først undersøge fx. den her.
https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 795674502/
Den er sikkert også lavet i kina, men da den kan erhverves i en dansk butik, så har man mulighed for at få et førstehåndsindtryk, før man gambler sine penge.
Brugeravatar
ThomasT
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 343
Tilmeldt: 1. oktober 2016 00:52
Køretøjer: VGA Firefox
Kontakt:

Re: Orienteringslys for låse

Ulæst indlæg af ThomasT »

Kina er kendt for deres vaser. Begynder man at jonglere med dem skal man have en plan.

PS: Da jeg var yngre var det "made in taiwan" og Panasonic der var noget bras. Hvorfor? Fordi folk de sagde det.
Besvar