Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt
Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt
Som jeg har forstået det, så er en Yamaha Neo's 4-takt ikke begrænset med en skive, men derimod skulle variatoren i sig selv være en begrænsning?
Så jeg vil høre om der er nogen fordel ved at købe f.eks. en Top Performances TPR vario over den noget billigere originale ubegrænsede vario? (se links nedenfor)
Top Performances:
http://speedline.dk/da/scooter/variator ... t-9926130/
Original ubegrænset vario:
http://scootershop.dk/produkter/15085-v ... -original/
Så jeg vil høre om der er nogen fordel ved at købe f.eks. en Top Performances TPR vario over den noget billigere originale ubegrænsede vario? (se links nedenfor)
Top Performances:
http://speedline.dk/da/scooter/variator ... t-9926130/
Original ubegrænset vario:
http://scootershop.dk/produkter/15085-v ... -original/
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1265
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt
Det er lidt forskelligt hvad folk oplever med en sports-vario på en standard scooter.
Nogle kan mærke forbedret optræk, andre lidt højere topfart, og for nogle er der ingen forskel.
Personligt ville jeg ofre det ekstra, for at få evt bedre præstationer.
Og som de skriver er den en opgradering, og i en bedre kvalitet.
Husk at prøve med forskellige rullevægte for at finde den optimale vægt.
Nogle kan mærke forbedret optræk, andre lidt højere topfart, og for nogle er der ingen forskel.
Personligt ville jeg ofre det ekstra, for at få evt bedre præstationer.
Og som de skriver er den en opgradering, og i en bedre kvalitet.
Husk at prøve med forskellige rullevægte for at finde den optimale vægt.
Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt
Kymconørden skrev:Det er lidt forskelligt hvad folk oplever med en sports-vario på en standard scooter.
Nogle kan mærke forbedret optræk, andre lidt højere topfart, og for nogle er der ingen forskel.
Personligt ville jeg ofre det ekstra, for at få evt bedre præstationer.
Og som de skriver er den en opgradering, og i en bedre kvalitet.
Husk at prøve med forskellige rullevægte for at finde den optimale vægt.
Ah, okay. Havde ikke lagt mærke til hvad de skrev ift. kvalitet
Jeg har fundet en tråd, med en der har monteret den der Top Performances vario på en 4-takt Neo's. Han skriver, at den med den i kører 48 km/t.
Han skriver så at man kan "shimme gliderøret til den ønskede max hastighed".
Hvad gør man konkret når man "shimmer" gliderøret? (jeg vil nemlig gerne have den til at køre cirka 40 km/t max)
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1265
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt
ok cool, lyder som om den vil give noget.
Shims/skiver handler om afstanden mellem variatorens remskiver. Pladsen til remmen.
På billedet er røret forlænget med en skive så remmen bliver liggende tæt omkring gliderøret når yderskiven spændes på.
Når man spænder yderskiven på, skal den kun trykke ganske let på remmens sider, så remmen forbliver tæt omkring akslen.
Kan kaldes 1.gear.
Uden skiven, vil gabet blive mindre og yderskiven vil ”klemme” remmen op i en højere stilling. Kan kaldes 2. gear.
Jo kortere røret er, jo højere vil remmen blive klemt op mellem skiverne.
Man udnytter bedst variatorens vandring ved at starte i ”1. gear” altså remmen liggende tæt om akslen, hvilket også giver det klart bedste optræk.
Så fx med en helt ny (bred) rem, bruger man skiverne til at give tilpas plads i variatoren, og reducerer så skiverne løbende med remmen bliver slidt smallere.
At begrænse topfarten med skiver lyder umiddelbart som en dårlig ide.
Det vil betyde at man forlænger røret så meget med skiver, at noget af variatorens vandring går med at ”samle sig om remmen”, og på den måde er der så mindre vandring til at klemme remmen op i gear.
Hvis du vil begrænse topfarten, kan du bruge en alm begrænser-ring du evt har slebet af tykkelsen, indtil det passer med 40 km/t
Shims/skiver handler om afstanden mellem variatorens remskiver. Pladsen til remmen.
På billedet er røret forlænget med en skive så remmen bliver liggende tæt omkring gliderøret når yderskiven spændes på.
Når man spænder yderskiven på, skal den kun trykke ganske let på remmens sider, så remmen forbliver tæt omkring akslen.
Kan kaldes 1.gear.
Uden skiven, vil gabet blive mindre og yderskiven vil ”klemme” remmen op i en højere stilling. Kan kaldes 2. gear.
Jo kortere røret er, jo højere vil remmen blive klemt op mellem skiverne.
Man udnytter bedst variatorens vandring ved at starte i ”1. gear” altså remmen liggende tæt om akslen, hvilket også giver det klart bedste optræk.
Så fx med en helt ny (bred) rem, bruger man skiverne til at give tilpas plads i variatoren, og reducerer så skiverne løbende med remmen bliver slidt smallere.
At begrænse topfarten med skiver lyder umiddelbart som en dårlig ide.
Det vil betyde at man forlænger røret så meget med skiver, at noget af variatorens vandring går med at ”samle sig om remmen”, og på den måde er der så mindre vandring til at klemme remmen op i gear.
Hvis du vil begrænse topfarten, kan du bruge en alm begrænser-ring du evt har slebet af tykkelsen, indtil det passer med 40 km/t
Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt
Hej HrJensen.
Min Neos er en 45`er, og lige netop den variator du linker til i scootershop er den jeg kører med. Og det går fint, men om andre er bedre ved jeg ikke; dem har jeg aldrig prøvet. Formoder at du har en 30`er, og der må jeg melde pas.
Venligst Erik.
Min Neos er en 45`er, og lige netop den variator du linker til i scootershop er den jeg kører med. Og det går fint, men om andre er bedre ved jeg ikke; dem har jeg aldrig prøvet. Formoder at du har en 30`er, og der må jeg melde pas.
Venligst Erik.
Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt
Ah, okay. Jeg har mailet med www.speedline.dk, og de anbefaler at tilpasse hastigheden ved hjælp af lettere ruller. Tænker du det lyder som en god løsning?Kymconørden skrev:ok cool, lyder som om den vil give noget.
Shims/skiver handler om afstanden mellem variatorens remskiver. Pladsen til remmen.
På billedet er røret forlænget med en skive så remmen bliver liggende tæt omkring gliderøret når yderskiven spændes på.
Når man spænder yderskiven på, skal den kun trykke ganske let på remmens sider, så remmen forbliver tæt omkring akslen.
Kan kaldes 1.gear.
Uden skiven, vil gabet blive mindre og yderskiven vil ”klemme” remmen op i en højere stilling. Kan kaldes 2. gear.
Jo kortere røret er, jo højere vil remmen blive klemt op mellem skiverne.
Man udnytter bedst variatorens vandring ved at starte i ”1. gear” altså remmen liggende tæt om akslen, hvilket også giver det klart bedste optræk.
Så fx med en helt ny (bred) rem, bruger man skiverne til at give tilpas plads i variatoren, og reducerer så skiverne løbende med remmen bliver slidt smallere.
At begrænse topfarten med skiver lyder umiddelbart som en dårlig ide.
Det vil betyde at man forlænger røret så meget med skiver, at noget af variatorens vandring går med at ”samle sig om remmen”, og på den måde er der så mindre vandring til at klemme remmen op i gear.
Hvis du vil begrænse topfarten, kan du bruge en alm begrænser-ring du evt har slebet af tykkelsen, indtil det passer med 40 km/t
Shims.jpg
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1265
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt
Du kan sagtens montere ruller der er så lette, at selvom motoren kører med maximale omdrejninger, er rullerne for lette til at blive slynget helt ud i variatoren, som altså så ikke kan opnå det højeste gear.HrJensen skrev:..de anbefaler at tilpasse hastigheden ved hjælp af lettere ruller..
Scooteren vil så køre med fulde omdrejninger, men have lavere fart.
Det svarer til at en bil på motorvejen kun må køre i 2. gear, men med fulde omdrejninger og speederen i bund.
Jeg har selv prøvet alt for lette ruller, og det er bare spild af omdrejninger og unødigt slid.
Den "rigtige" fart-regulering bør laves med en alm. begrænser-ring du har justeret i tykkelsen til den ønskede topfart.
I øvrigt er meningen med forskellige rulle-vægte, at finde den vægt der giver motoren de optimale omdrejninger.
Altså de omdrejninger hvor motoren er stærkest/trækker bedst.
Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt
Kymconørden skrev:Du kan sagtens montere ruller der er så lette, at selvom motoren kører med maximale omdrejninger, er rullerne for lette til at blive slynget helt ud i variatoren, som altså så ikke kan opnå det højeste gear.HrJensen skrev:..de anbefaler at tilpasse hastigheden ved hjælp af lettere ruller..
Scooteren vil så køre med fulde omdrejninger, men have lavere fart.
Det svarer til at en bil på motorvejen kun må køre i 2. gear, men med fulde omdrejninger og speederen i bund.
Jeg har selv prøvet alt for lette ruller, og det er bare spild af omdrejninger og unødigt slid.
Den "rigtige" fart-regulering bør laves med en alm. begrænser-ring du har justeret i tykkelsen til den ønskede topfart.
I øvrigt er meningen med forskellige rulle-vægte, at finde den vægt der giver motoren de optimale omdrejninger.
Altså de omdrejninger hvor motoren er stærkest/trækker bedst.
Okay. Jeg snakkede faktisk med Speedline's værksted i dag, og de anbefalede, ligesom du siger, at regulere farten med en alm. begrænsnings-skive.