Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
HrJensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. juli 2016 18:38

Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt

Ulæst indlæg af HrJensen »

Som jeg har forstået det, så er en Yamaha Neo's 4-takt ikke begrænset med en skive, men derimod skulle variatoren i sig selv være en begrænsning?

Så jeg vil høre om der er nogen fordel ved at købe f.eks. en Top Performances TPR vario over den noget billigere originale ubegrænsede vario? (se links nedenfor)


Top Performances:
http://speedline.dk/da/scooter/variator ... t-9926130/


Original ubegrænset vario:
http://scootershop.dk/produkter/15085-v ... -original/
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det er lidt forskelligt hvad folk oplever med en sports-vario på en standard scooter.
Nogle kan mærke forbedret optræk, andre lidt højere topfart, og for nogle er der ingen forskel.
Personligt ville jeg ofre det ekstra, for at få evt bedre præstationer.
Og som de skriver er den en opgradering, og i en bedre kvalitet. :thumbup:
Husk at prøve med forskellige rullevægte for at finde den optimale vægt.
Brugeravatar
HrJensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. juli 2016 18:38

Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt

Ulæst indlæg af HrJensen »

Kymconørden skrev:Det er lidt forskelligt hvad folk oplever med en sports-vario på en standard scooter.
Nogle kan mærke forbedret optræk, andre lidt højere topfart, og for nogle er der ingen forskel.
Personligt ville jeg ofre det ekstra, for at få evt bedre præstationer.
Og som de skriver er den en opgradering, og i en bedre kvalitet. :thumbup:
Husk at prøve med forskellige rullevægte for at finde den optimale vægt.

Ah, okay. Havde ikke lagt mærke til hvad de skrev ift. kvalitet :-)

Jeg har fundet en tråd, med en der har monteret den der Top Performances vario på en 4-takt Neo's. Han skriver, at den med den i kører 48 km/t.

Han skriver så at man kan "shimme gliderøret til den ønskede max hastighed".

Hvad gør man konkret når man "shimmer" gliderøret? (jeg vil nemlig gerne have den til at køre cirka 40 km/t max)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt

Ulæst indlæg af Kymconørden »

ok cool, lyder som om den vil give noget. :thumbup:

Shims/skiver handler om afstanden mellem variatorens remskiver. Pladsen til remmen.
På billedet er røret forlænget med en skive så remmen bliver liggende tæt omkring gliderøret når yderskiven spændes på.
Når man spænder yderskiven på, skal den kun trykke ganske let på remmens sider, så remmen forbliver tæt omkring akslen.
Kan kaldes 1.gear.
Uden skiven, vil gabet blive mindre og yderskiven vil ”klemme” remmen op i en højere stilling. Kan kaldes 2. gear.
Jo kortere røret er, jo højere vil remmen blive klemt op mellem skiverne.
Man udnytter bedst variatorens vandring ved at starte i ”1. gear” altså remmen liggende tæt om akslen, hvilket også giver det klart bedste optræk.
Så fx med en helt ny (bred) rem, bruger man skiverne til at give tilpas plads i variatoren, og reducerer så skiverne løbende med remmen bliver slidt smallere.

At begrænse topfarten med skiver lyder umiddelbart som en dårlig ide.
Det vil betyde at man forlænger røret så meget med skiver, at noget af variatorens vandring går med at ”samle sig om remmen”, og på den måde er der så mindre vandring til at klemme remmen op i gear.

Hvis du vil begrænse topfarten, kan du bruge en alm begrænser-ring du evt har slebet af tykkelsen, indtil det passer med 40 km/t
Shims.jpg
Shims.jpg (201.72 KiB) Vist 7166 gange
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt

Ulæst indlæg af balle »

Hej HrJensen.
Min Neos er en 45`er, og lige netop den variator du linker til i scootershop er den jeg kører med. Og det går fint, men om andre er bedre ved jeg ikke; dem har jeg aldrig prøvet. Formoder at du har en 30`er, og der må jeg melde pas.

Venligst Erik.
Brugeravatar
HrJensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. juli 2016 18:38

Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt

Ulæst indlæg af HrJensen »

Kymconørden skrev:ok cool, lyder som om den vil give noget. :thumbup:

Shims/skiver handler om afstanden mellem variatorens remskiver. Pladsen til remmen.
På billedet er røret forlænget med en skive så remmen bliver liggende tæt omkring gliderøret når yderskiven spændes på.
Når man spænder yderskiven på, skal den kun trykke ganske let på remmens sider, så remmen forbliver tæt omkring akslen.
Kan kaldes 1.gear.
Uden skiven, vil gabet blive mindre og yderskiven vil ”klemme” remmen op i en højere stilling. Kan kaldes 2. gear.
Jo kortere røret er, jo højere vil remmen blive klemt op mellem skiverne.
Man udnytter bedst variatorens vandring ved at starte i ”1. gear” altså remmen liggende tæt om akslen, hvilket også giver det klart bedste optræk.
Så fx med en helt ny (bred) rem, bruger man skiverne til at give tilpas plads i variatoren, og reducerer så skiverne løbende med remmen bliver slidt smallere.

At begrænse topfarten med skiver lyder umiddelbart som en dårlig ide.
Det vil betyde at man forlænger røret så meget med skiver, at noget af variatorens vandring går med at ”samle sig om remmen”, og på den måde er der så mindre vandring til at klemme remmen op i gear.

Hvis du vil begrænse topfarten, kan du bruge en alm begrænser-ring du evt har slebet af tykkelsen, indtil det passer med 40 km/t

Shims.jpg
Ah, okay. Jeg har mailet med www.speedline.dk, og de anbefaler at tilpasse hastigheden ved hjælp af lettere ruller. Tænker du det lyder som en god løsning?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt

Ulæst indlæg af Kymconørden »

HrJensen skrev:..de anbefaler at tilpasse hastigheden ved hjælp af lettere ruller..
Du kan sagtens montere ruller der er så lette, at selvom motoren kører med maximale omdrejninger, er rullerne for lette til at blive slynget helt ud i variatoren, som altså så ikke kan opnå det højeste gear.
Scooteren vil så køre med fulde omdrejninger, men have lavere fart.
Det svarer til at en bil på motorvejen kun må køre i 2. gear, men med fulde omdrejninger og speederen i bund. :thumbdown:
Jeg har selv prøvet alt for lette ruller, og det er bare spild af omdrejninger og unødigt slid.
Den "rigtige" fart-regulering bør laves med en alm. begrænser-ring du har justeret i tykkelsen til den ønskede topfart.

I øvrigt er meningen med forskellige rulle-vægte, at finde den vægt der giver motoren de optimale omdrejninger.
Altså de omdrejninger hvor motoren er stærkest/trækker bedst.
Brugeravatar
HrJensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. juli 2016 18:38

Re: Anden variator - Yamaha Neo's 4-takt

Ulæst indlæg af HrJensen »

Kymconørden skrev:
HrJensen skrev:..de anbefaler at tilpasse hastigheden ved hjælp af lettere ruller..
Du kan sagtens montere ruller der er så lette, at selvom motoren kører med maximale omdrejninger, er rullerne for lette til at blive slynget helt ud i variatoren, som altså så ikke kan opnå det højeste gear.
Scooteren vil så køre med fulde omdrejninger, men have lavere fart.
Det svarer til at en bil på motorvejen kun må køre i 2. gear, men med fulde omdrejninger og speederen i bund. :thumbdown:
Jeg har selv prøvet alt for lette ruller, og det er bare spild af omdrejninger og unødigt slid.
Den "rigtige" fart-regulering bør laves med en alm. begrænser-ring du har justeret i tykkelsen til den ønskede topfart.

I øvrigt er meningen med forskellige rulle-vægte, at finde den vægt der giver motoren de optimale omdrejninger.
Altså de omdrejninger hvor motoren er stærkest/trækker bedst.

Okay. Jeg snakkede faktisk med Speedline's værksted i dag, og de anbefalede, ligesom du siger, at regulere farten med en alm. begrænsnings-skive.
Besvar