Yamaha Neos 4-takt - Motorolie?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
HrJensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. juli 2016 18:38

Yamaha Neos 4-takt - Motorolie?

Ulæst indlæg af HrJensen »

Hej. Jeg har nogle spørgsmål ang. vedligeholdelse af en Yamaha Neo's 4-takt scooter:

Ang. motorolie:

> Jeg har kigget i manualen, og der står, at f.eks. 10W-40 olie er ok at bruge. Men er der nogen, der ved, om det så er bedst at bruge mineralsk, semisyntetisk eller fuldsyntetisk olie? Og skal der stå på olien at den er beregnet til en scooter, eller er det ok hvis der blot står den er til motorcykel?

> Hvad er i øvrigt bedst at bruge, af de accepterede olier? (scooteren har kørt cirka 3800 km):

SAE 10W-30
SAE 10W-40
SAE 20W-40
SAE 20W-50


Ang. køling:

> Kan man bare bruge ganske almindelig kølervæske beregnet til biler? Og er der i øvrigt noget, man skal være opmærksom på, mht. hvilken kølervæske man vælger?



På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Rasmus.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Yamaha Neos 4-takt - Motorolie?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej.
Motorolie til scooter er præcis det samme som til mc og bil.
Jeg vil klart anbefale en fuldsyntetisk motorolie, da den bla. bedre tåler de høje temperaturer.
Den har længere holdbarhed, og så er den meget mere letløbende end mineralsk olie.
Samtidig forbliver den letløbende i frost-vejr, hvilket bla. letter start og smøring af motoren,
hvor mineralsk olie bliver mere tyktflydende og ”sejt” i kulden.
Man kan sige at mineralsk olie er en gammeldags type olie, der også er noget billigere end den moderne syntetiske.
Syntetisk hedder fx 5w-40 eller 5w-30 pga dens letløbende egenskaber.
Du kan læse mere om de forskellige typer olier her:
http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/olie.php

Mht. kølevæske er det også præcis det samme som til mc og bil.
Det skal holde kølevæsken frostfrit og samtidig beskytte mod korrosion af metal-delene.
Brugeravatar
HrJensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. juli 2016 18:38

Re: Yamaha Neos 4-takt - Motorolie?

Ulæst indlæg af HrJensen »

Kymconørden skrev:Hej.
Motorolie til scooter er præcis det samme som til mc og bil.
Jeg vil klart anbefale en fuldsyntetisk motorolie, da den bla. bedre tåler de høje temperaturer.
Den har længere holdbarhed, og så er den meget mere letløbende end mineralsk olie.
Samtidig forbliver den letløbende i frost-vejr, hvilket bla. letter start og smøring af motoren,
hvor mineralsk olie bliver mere tyktflydende og ”sejt” i kulden.
Man kan sige at mineralsk olie er en gammeldags type olie, der også er noget billigere end den moderne syntetiske.
Syntetisk hedder fx 5w-40 eller 5w-30 pga dens letløbende egenskaber.
Du kan læse mere om de forskellige typer olier her:
http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/olie.php

Mht. kølevæske er det også præcis det samme som til mc og bil.
Det skal holde kølevæsken frostfrit og samtidig beskytte mod korrosion af metal-delene.

Super, mange tak.

Kan det forøvrigt passe at en 4-takts-scooter ikke har noget oliefilter?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Yamaha Neos 4-takt - Motorolie?

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Nej, 4-t scootere har et oliefilter, men af en eller anden grund kaldes det for en olie-si, den filtrerer olien på vejen ind i olie-pumpen.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... e_olie.php
billed3742.jpg
billed3742.jpg (26.98 KiB) Vist 8013 gange
Brugeravatar
HrJensen
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. juli 2016 18:38

Re: Yamaha Neos 4-takt - Motorolie?

Ulæst indlæg af HrJensen »

Kymconørden skrev:Nej, 4-t scootere har et oliefilter, men af en eller anden grund kaldes det for en olie-si, den filtrerer olien på vejen ind i olie-pumpen.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... e_olie.php
billed3742.jpg
Oh, okay. Syntes nemlig ikke, jeg kunne finde noget om det i manualen.. prøver at kigge igen :-)
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Yamaha Neos 4-takt - Motorolie?

Ulæst indlæg af Katana »

Jeg vil mene at det vigtigste er at motorolien opfylder API normen. Det står også i din manual. Sandsynligvis står der API SG eller bedre. Jeg vil også mene, at du holder dig til den type olie som Yamaha anbefaler.
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Yamaha Neos 4-takt - Motorolie?

Ulæst indlæg af Katana »

Nej, i din manual står der intet om oliesi. Det er arbejde for værkstedet, mener Yamaha. Derfor behøver du ikke oplysninger om det.
Vil du have mere dybtgående info, skal du hente service manual til Yamaha'en, i scootergrisens omfattende downloadsektion.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Yamaha Neos 4-takt - Motorolie?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Brug det der står i manualen men vær opmærksom på at manualen godt kan være skrevet til et andet land og derfor kan ting som viskositet være forskellig hvis du f.eks. kigger i en manual på engelsk og en på dansk.
10W40 skulle passer til de temperaturer vi har i danmark.

Der kan godt være forskel på motorolie til bil og motorcykel fordi der i olie til bil kan være tilsat friktionsnedsættende stoffer for at køre længere på literen men det er ikke godt hvis motorcyklen har koblingen i olie fordi så kan koblingen glide.
Men de fleste scootere (lille knallert og stor knallert) har vist tørkobling hvor motorolien ikke kommer i kontakt med koblingen så der er det ikke noget problem.

Jeg ved ikke hvad ganske almindeligt kølevæske beregnet til bil er men jeg ville bare kigge i manualen til scooteren og bruge det der står der.
Eventuelt både kig i brugermanual, servicemanual, manualer på dansk og på klistermærker på scooteren og sammenligne om der er forskel.

Du kan også tjekke de her sider:
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... koling.php
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... kolerveske

Jeg har dog ikke selv nogen erfaring med kølervæske.
Besvar