Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11305
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
Der er en bruger af hjemmesiden som syns der manger info om platiner, kondensator og fødespole.
Der er nogen der har noget viden der fordi jeg ved ik rigtig noget om det.
Så vidt jeg ved er platinerne en kontakt som bestemmer hvornår tændrøret skal give gnist. Det som en CDI boks gør på nyere scootere bare uden bevægelige dele.
En kondensator skule være noget med at spændingen ikke peeker så højt eller noget så platinerne ikke bliver brændte har jeg ret ?
Fødespolen det vel det samme som generatoren ?
Kan tændingen ikke advancere på en knallert med platiner ?
Platiner.
Platiner kaldes også kontaktsæt. Kondensator.
Kondensatoren bruges til at nedsætte gnistdannelse når plantinerne åbner. Det forlænger platinernes levetid.
Kondensatoren skal også sikre en hurtig nedbrydning af magnetfeltet i primærspolen så der opstår en høj induktionsspænding... hvilket jeg ikke fatter en skid af.
Kondensatoren optager induktionsspændingen fra primærspolen og afgiver det igen ved næste forløb. Spole. Her sidder alle delene og det må være tændspolen øverst. Den øverste spole med sort plastik omkring er tændspolen.
Den nederste spole hvor man kan se vindingerne er lysspolen.
Her kan man se at lysspolen også kan være delt op i 3 spoler. 1 til forlyset, 1 til baglyset og 1 til stoplyset. Justering af tænding på en puch maxi Kamvinklen er det antal grader akslen drejer mens platinerne ikke rør hinanden.
Der er nogen der har noget viden der fordi jeg ved ik rigtig noget om det.
Så vidt jeg ved er platinerne en kontakt som bestemmer hvornår tændrøret skal give gnist. Det som en CDI boks gør på nyere scootere bare uden bevægelige dele.
En kondensator skule være noget med at spændingen ikke peeker så højt eller noget så platinerne ikke bliver brændte har jeg ret ?
Fødespolen det vel det samme som generatoren ?
Kan tændingen ikke advancere på en knallert med platiner ?
Platiner.
Platiner kaldes også kontaktsæt. Kondensator.
Kondensatoren bruges til at nedsætte gnistdannelse når plantinerne åbner. Det forlænger platinernes levetid.
Kondensatoren skal også sikre en hurtig nedbrydning af magnetfeltet i primærspolen så der opstår en høj induktionsspænding... hvilket jeg ikke fatter en skid af.
Kondensatoren optager induktionsspændingen fra primærspolen og afgiver det igen ved næste forløb. Spole. Her sidder alle delene og det må være tændspolen øverst. Den øverste spole med sort plastik omkring er tændspolen.
Den nederste spole hvor man kan se vindingerne er lysspolen.
Her kan man se at lysspolen også kan være delt op i 3 spoler. 1 til forlyset, 1 til baglyset og 1 til stoplyset. Justering af tænding på en puch maxi Kamvinklen er det antal grader akslen drejer mens platinerne ikke rør hinanden.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3582
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
Har haft masser af knallerter gennem tiden, med platiner og det andet du nævner, men billeder af det har jeg ikke. Jeg kender lidt til indstilling af platiner og har skiftet en del kondensatorer og føde/lysspoler . Det har mest været på Puch, Suzuki, Yamaha, Vespa.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11305
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
Kan du forklare hvad du ved.
Hvad bruge fødespolen til ?
Jeg så der er noget som hedder fødespole, lysspole, hjælpespole og tændspole.... det mange spoler men der bruges måske flere navne for samme spole.
Hvad bruge fødespolen til ?
Jeg så der er noget som hedder fødespole, lysspole, hjælpespole og tændspole.... det mange spoler men der bruges måske flere navne for samme spole.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3582
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
En forklaring til det sidste billede er at den sorte øverste er fødespolen, den nederste er lysspole og til højre en kondensator og til venstre Platinerne .
Kondensatoren giver den strøm i den mængde som knallerten skal ha'. Skulle den blive overbelastet, springer den. Fødespolen har forbindelse til tændspolen/tændrørshætte. Lysspolen giver jo sig selv, idet den levere lys til knallerten. Platinerne skal på de modeller jeg har nævnt, stå mellem 0.30-0.45 i afstand mellem de 2 flade "forhøjninger" på dem.
Ved den sorte pil sidder der en skrue som der 3 af ialt, og her kan man justere tændingstidspunktet, ved at dreje ankerpladen hele systemet sidder på, hvis det er nødvendigt.
Kondensatoren giver den strøm i den mængde som knallerten skal ha'. Skulle den blive overbelastet, springer den. Fødespolen har forbindelse til tændspolen/tændrørshætte. Lysspolen giver jo sig selv, idet den levere lys til knallerten. Platinerne skal på de modeller jeg har nævnt, stå mellem 0.30-0.45 i afstand mellem de 2 flade "forhøjninger" på dem.
Ved den sorte pil sidder der en skrue som der 3 af ialt, og her kan man justere tændingstidspunktet, ved at dreje ankerpladen hele systemet sidder på, hvis det er nødvendigt.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11305
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
Levere fødespolen ikke strøm til andet end tændspolen ?
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3582
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
Ikke det jeg ved af. Men jeg kan jo tage fejl.scootergrisen skrev:Levere fødespolen ikke strøm til andet end tændspolen ?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11305
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
Når man skal justere platin afstanden skal man så løsne de 3 skruer som holder "ankerpladen" eller hvad den hedder og dreje den, måle med søgerblade og stramme de 3 skruer igen ?
Den skrue som sidde på lige ved platiner den skal måske ikke løsnes ved justering af platin afstanden ?
Er der nogen tegn på at platinerne skal indstilles ?
Og hvad med kondensatoren går den bare i stykker nogen gang og skal skiftes og er der nogen tegn på at den skal skiftes ?
Den skrue som sidde på lige ved platiner den skal måske ikke løsnes ved justering af platin afstanden ?
Er der nogen tegn på at platinerne skal indstilles ?
Og hvad med kondensatoren går den bare i stykker nogen gang og skal skiftes og er der nogen tegn på at den skal skiftes ?
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3582
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 5.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
De er kun den ene skrue ved platinerne der skal skrues lidt ud, så man kan justere afstanden mellem de 2 flader. Hvis man samtidig vil justere tændingstidspunktet skal de 3 skruer skrues lidt ud, og ankerpladen drejes. Men jeg har så aldrig rørt ved tændingstidspunktet, kun justeret platiner. Når der på et tidspunkt danner sig en spis på den ene flade, kan man med en lille fil, file den ned. Spidsen kommer formentlig fordi det gnister mellem de 2 flader, og hvis gnisten er ujævn, er spidsen der inden længe.scootergrisen skrev:Når man skal justere platin afstanden skal man så løsne de 3 skruer som holder "ankerpladen" eller hvad den hedder og dreje den, måle med søgerblade og stramme de 3 skruer igen ?
Den skrue som sidde på lige ved platiner den skal måske ikke løsnes ved justering af platin afstanden ?
Er der nogen tegn på at platinerne skal indstilles ?
Og hvad med kondensatoren går den bare i stykker nogen gang og skal skiftes og er der nogen tegn på at den skal skiftes ?
Hvis kondensatoren ryger sig en tur, er der intet forvarsel. Knallerten stopper bare med at køre, så vidt jeg husker.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11305
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
Der der en som kan tegne en tegning så man kan se hvordan tingene er forbundet ?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11305
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Mangler info om platiner, kondensator og fødespole
Hvordan kan det være at spolerne er fordelt på forskellig antal "punkter" på statoren ?
På dette billed ser der ikke ud til at være nogen tændspole på. 2 af punkterne ser ud til at være tomme. Sikkert for at CDI boksen fra strøm fra batteriet og ikke fra generatoren. Kom gerne med noget input så jeg bedre kan forstå det.
Det her er vist en stator med 3 faser.
Jeg får ud fra den spole som er omgivet af tape er tændingsspolen og at den har tape for at beskytte ledningerne som vel er tyndere end den spole til lyset.På dette billed ser der ikke ud til at være nogen tændspole på. 2 af punkterne ser ud til at være tomme. Sikkert for at CDI boksen fra strøm fra batteriet og ikke fra generatoren. Kom gerne med noget input så jeg bedre kan forstå det.