Pærer springer ved omdrejninger

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Pærer springer ved omdrejninger

Ulæst indlæg af SMF »

Halløjsa.

Min VGA Digita 2T blev stjålet for et par uger siden, men den er fundet igen - dog med et par små defekter. Tændingslåsen er vredet skæv så ratlåsen ikke længere virker. Men den kan starte og køre, hvilket er vigtigst.
Der er dog et problem... da jeg startede den og den stod i tomgang, da virkede alt lyset både for og bag. Men da jeg kørte og den fik omdrejninger, så sprang forlys og baglys efter 25 meter. Jeg skiftede til fjernlyset og det sprang efter de næste 25 meter. Lyset i speedometeret er MEGET kraftigt. Blinklyset virker dog stadig uden problemer. Det gør bremselyset også.
Hvad kan der være galt? Er det spændingsregulatoren der er stået af?
Senest rettet af SMF 18. november 2015 16:21, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11244
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pærer springer ved omdrejninger

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Start med at lav tændingslåsen, kan være der er nogle ledninger der er kortsluttet.
Kig på ledning og stik til spændingsregulator og generator og se om alt er som det skal være.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Pærer springer ved omdrejninger

Ulæst indlæg af SMF »

Vil du foreslå at jeg skruer tændingslåsen af og tjekker den, eller hvordan skal jeg "lave" den? Og har tændingslåsen noget med lyset at gøre? Lyskontakten sidder på styret på min model.
Hvor er generatoren? Er det statoren?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11244
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pærer springer ved omdrejninger

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis du vil bruge tændingslåsen igen så skal den jo laves så den virker og ledningerne sidder som de skal og ikke rør ved noget de ikke skal.
Hvis der er en ledning der rør noget den ikke skal så kunne det måske godt påvirke lyset.
Generatoren er den med statoren.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Pærer springer ved omdrejninger

Ulæst indlæg af SMF »

Ok, det lyder meget rigtigt at tjekke ledningerne ved tændingslåsen.
Normalt hvis pærerne springer når motoren kommer op i omdrejninger (lyset bliver kraftigere jo flere omdrejninger og til sidst springer de), kan det så være spændingsregulatoren, eller hvad gør den?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11244
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pærer springer ved omdrejninger

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja det kan godt være spændingsregulatoren fordi det er den der skal begrænse volten til cirka 14,5 volt.
Hvis blinklyset ikke springer kunne det måske være fordi det ikke er tændt hele tiden.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Pærer springer ved omdrejninger

Ulæst indlæg af SMF »

scootergrisen skrev:Ja det kan godt være spændingsregulatoren fordi det er den der skal begrænse volten til cirka 14,5 volt.
Hvis blinklyset ikke springer kunne det måske være fordi det ikke er tændt hele tiden.
Men bremselyset springer ikke selvom jeg holder bremsen lidt inde mens jeg kører. Men måske kan bremselyset klare mere end positionslyset, for sidstnævnte sprang hurtigt.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11244
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Pærer springer ved omdrejninger

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne prøve og måle volt i bagpærens fatning.
Kan være baglyset får strøm fra statoren også bremselyset får strøm fra batteriet.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Pærer springer ved omdrejninger

Ulæst indlæg af SMF »

scootergrisen skrev:Du kunne prøve og måle volt i bagpærens fatning.
Kan være baglyset får strøm fra statoren også bremselyset får strøm fra batteriet.
Har desværre ikke et voltmeter...
Brugeravatar
bedstefar
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 1. december 2015 10:26

Re: Pærer springer ved omdrejninger

Ulæst indlæg af bedstefar »

Fandt du en løsning på dit problem?

Det er muligt at købe ret billige voltmeter (faktisk multimeter) hos fx. følgende forhandlere:
http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Malev ... 000018521/

Eller endnu billiger via ebay
http://www.ebay.com/itm/Mini-MF-110A-El ... 1662221575
http://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-Mul ... 1704158808
Bestilles fra leverandør i Hong Kong, så kan man være heldig at posten kun tager 5-9 dage.

Endnu billigere voltmeter
http://www.ebay.com/itm/DC-3-0V-17V-LED ... 1793400177
Det her er så billigt at det permanent kan monteres på scooteren, hvis man har lyst.
Besvar