Karburator

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Karburator

Ulæst indlæg af GYS »

Hej!

Min knallert går i stå når den har kørt lidt tid, som om benzintilførslen forsvinder. Da der ikke så ud til at være noget galt med benzintilførslen ned til karburatoren, var min konklusion at det måske var karburatoren som var problemet.

Jeg opdagede, at knallerten ikke havde nogen karburatoroverløbsslange monteret. På alle billeder af nye karburatorer af samme model er monteret en overløbsslange. Der løb tilsyneladende ingen benzin ud af studsen til karburatoroverløb.

Efter at have købt en benzinslange og monteret den mellem de to studser, kan den ikke starte. Den går i stå med det samme. Og der fosser benzin ud ved luftfilteret til karburatoren - gummistykket til filteret er åbenbart gået i stykker, så der suser benzin ud.

Har jeg gjort noget forkert? Kan det være rigtigt, at der ikke er en slange på karburatoroverløbet mellem de to studser?
Tror den har kørt et par år uden slange, da den i lang tid har haft problem med benzintilførslen.

Billede viser slangen som ikke var monteret, og som efter den er monteret medfører der løber benzin ud ved overgansstykket til luftfilter:

Billede

Den viste karburator på billedet er samme type som min karburator, pz19. På min er ikke den flotte bøjle til at holde på slangen men studserne er samme sted, og det er samme karburator.

Kan være korrekt, at der løber benzin ud ved luftfilteret, hvis der er hul på gummistykket til luftfilteret? Er løsningen, at bare skifte luftfilter incl. gummistykket? Eller er løsningen at fjerne slangen mellem overløb og drain?

Luftfilteret har jeg taget af så den kan tørre - der kunne hældes ca. 100ml benzin ud af den.

Update:
Jeg har nu fjernet forbindelsen mellem de to studser igen, og sat luftfilteret på, efter den har tørret natten over. Nu starter den fint, men går stadigt i stå efter et par kilometer.

Har læst et sted, at det er en god idé at skifte motorolie, hvis der har været benzin i luftfilteret - men hvorfor?

Hvorfor er der slangen som vist på billedet. Den sidder tilsyneladende mellem karburator overløbet og karburator dræn. Det virker ikke logisk at der er en slange der? Sætter de bare slangen på en ny karburator og så er meningen at den skal fjernes ved installationen?
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Køretøjer: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: Karburator

Ulæst indlæg af Hangaard »

Slangen til overløb i toppen skal ikke sættes på nogen steder, som det er vist på billedet så funger overløbet jo ikke..
Hvis du har problem med at din scooter drukner eller der kommer benzin ud af overløbet så kunne det tyde på at du skal have skiftet nåle ventilen i karburatoren (det er den der stopper benzintilførslen når svømmerhuset er fuldt) så skulle problemet med benzin i luftfilteret også gerne forsvinde.
Hvis benzinhane samt nåleventil er utæt så kan man risiker at benzinen løber ned i motorolien, og så skal det skiftes (VIGTIGT)

Når du alligevel har skilt din karburator så tag og rens den med trykluft og skift benzinfilteret
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang

Og ja hvis gummistykket ved luftfilteret er i stykker så ville jeg da skifte det, du kan jo risiker der kommer sand / skidt den vej ind i motoren - hvilket selv klart ikke er godt.
Du burde kunne tjekke om din nåle ventil slutter tæt når du har bundkaret tage af så kan du puste i røret hvor benzinslangen monteres ved at bevæge med svømmeren kan du tydelig mærke om den er utæt, den skal være tæt hvis du vender karburatoren om på hovedet når du puster i den.
Er du heldig er det bare noget skidt der har sat sig fast.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

Hvis benzinhane samt nåleventil er utæt så kan man risiker at benzinen løber ned i motorolien, og så skal det skiftes (VIGTIGT)
Tak for et meget godt svar. Benzinhanen er lidt utæt, og den kører fint mange kilometer selvom den står på lukket. Der drypper benzin ud, hvis jeg tager benzinslangen af, mens det løber ud hvis jeg sætter den på "on".

Det var så forklaringen på, at de et sted skrev man skulle udskifte motorolien - kunne ikke umiddelbart forstå det.

Efter lidt søgning på ebay fandt jeg søndag d. 11 oktober den pågældende karburator på ebay til 67 kr. incl. porto fra Kina til Danmark. Syntes det var lidt synd for kineserne, så jeg tog en i stedet til 77 kr. incl. porto. Den blev bestilt mandag i sidste uge, og modtaget i dag kl. 12.00. De brugte åbenbart de ekstra 10 kr. på at sende den hurtigere (den blev sendt som standard post, de andre blev sendt som economy-post). Den skulle tidligst komme om to dage og senest om to uger. Jeg sendte også bud efter et nyt luftfilter, som jeg gav en 50'er for incl. porto fra UK til Danmark, og det kom i sidste uge, da det var fra UK. Det nye luftfilter indeholder også nyt gummistykke. Det hele er nu monteret og kører fint. Og jeg har udskiftet motorolien på grund af det med benzinen. Desuden var den sort.

Den nye karburator havde desuden ikke den ekstra studs og der var ikke monteret kabel imellem dem. På billedet var den dog monteret.

Nu tror jeg så at jeg har et problem med justeringen. For den virker meget "sløv" når jeg kommer op i hastighed. Og den larmer mere end den plejer, når der gives gas. Jeg får det indtryk at den ekstra gas kommer ud som larm i stedet for større kraft.

Hvordan justerer man den korrekt? Går ud fra at det er luftblandingsskruen som måske står forkert.

Nålen står i midterste position, og den gamle karburator stod også i midterste.

Et sted skriver de at luftblandingsskruen skal justeres til største idle-speed. Er lidt i tvivl om idle-speed er ved laveste mulige hastighedsindstilling, eller ved fuld gas. Jeg har forsøgt at justere den til største hastighed ved ingen gas, og lav motorhastighed. Når den skrues ind går motoren ned i omdrejninger. Skrues den ud, så øges antallet af omdrejninger indtil den når et vidst punkt - og herefter påvirkes den stort set ikke af indstillingen. Men jeg syntes det virker lidt ulogisk, at den skal justeres når motoren er lige ved at gå i stå - skal den justeres ved mere gas, eller helt fuld gas?

Som den står nu starter den fint uden choker - førhen skulle den have choker.

Måske får den for meget benzin og lidt luft?

Det kan måske også være et dyse problem? Jeg har ikke tjekket at dysestørrelsen i den gamle og nye karburator er ens.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang

Juster skruen indstiller du i tomgang når motoren er varm, den skal typisk stå mellem 1½-2 omgange ud, fra den er skruet i bund.
du juster den sådan, når du skruer den ud af så noter hvor den begynder at gå fint, så skruer du ud til den begynder at gå dårligt og juster midt mellem de 2 positioner.

vedr. din dyse str. du køre en tur på 3-4km med fuld hastighed og skruer så dit tændrør ud, kontroller farven (du kan sikkert finde nogle billeder på nettet som viser hvordan den skal se ud) ellers må du uploade nogle gode billeder her.
Det er rimligt vigtig at der er monteret den rigtige dyse, en for lille dyse kan ødelægge dit stempel / cylinder da den køre med for mager blanding.

Nåle indstilling, giver den jævn gas hele vejen op ? er du ude for at den har et dødt punkt i mellem gasen så kunne det tyde på at låse ringen skal ned (på den måde hæves nålen)

Fint nok du fandt en billig karburator, men det er desværre også tit sådan at man får hvad man betaler for, er de lavet for billigt så går det ud over kvaliteten, det kan fks. være svært at juster den ind eller helt umuligt, den står måske og svinger meget i omdrejninger.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang

Start med at juster tomgang, der efter blanding skruen (det er den der normalt skal stå 1½-2 omgange ud) og slut af med at juster tomgangen igen ifg. manualen som sikkert siger noget i stil med 1900rpm
Der nest skal du finde ud af om din dyser er korrekt str.
Og til sidst juster du nålen hvis nødvendigt.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang

Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang

Ulæst indlæg af GYS »

Da det er en billig kinesisk maskine jeg har, tror jeg at karburatoren er ligeså god som den oprindelige. Mange af dem der sælges til langt højere priser er også de samme - kinesisk "no name"... Så længe det kun er kinesisk no-name, så går de fleste butikker jo efter største fortjeneste, og ikke kvaliteten.

Dysserne i den gamle karburator så umiddelbart flotte ud, så dem har jeg flyttet over i den nye, og jeg håber at så ikke få ødelagt motoren. Der stod ingen dysse størrelse i den nye, men på den gamle stod K70 på hoveddyssen. Den lille dysse stod der ikke noget på. Efter jeg har sat de gamle dyser i, så går motoren dårligere når den får fuld choker og er varm. Så vidt jeg kan se er det et godt tegn - dysen er for stor, og motoren vil ikke tage skade.

Det er meget nemt at finde det punkt hvor motoren går langsommere når skruen drejes med uret. Men, mod uret, syntes der ikke at være større forskel.

På nuværende tidspunkt har jeg drejet den så langt med uret som muligt, indtil det punkt hvor den begynder at gå langsommere, og herefter drejet den en kvart omgang mod uret.

Den kan gå meget langt ned i tomgang, og jeg har ikke haft problem med at den er gået i stå - selvom jeg har troet det flere gange, da tomgangen stod så lav.

Efter jeg har skiftet karburatoren lugter den lidt brændt så snart den startes. Det kommer allerede efter få sekunder, og den når ikke engang at blive varm. Jeg tror ikke problemet er så stort efter jeg har sat de gamle dysser i. Skyldes det den nye karburator eller luftfilteret? Eller, at dysserne i karburatoren måske var forkerte?

I øvrigt mange tak for dine fine svar.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang

Kør en tur 3-4 km med fuld gas, tag tændrøret af og kik på den, den skal være lysebrun ved elektroden samt porcelænet, er den grålig så er det for mager blanding.
Google nogle billeder så kan du sammenligne.. smid evt. et godt billede her ind.
Besvar