trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tvivler på det er hoveddysens størrelse når det er op af bakke.
Det er vist kun ved topfart at den har betydning.
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Ja det var også bare et skud i tågen....

Men den køre jo heller ikke 45 ad lige vej... kun ned ad bakke.. den kan lige kravle op på ca. 42-43 ad lige vej... hvis der ikke!!! er modvind :/

kan sige det sådan... min kæreste er KÆMPE modstander af at køre ulovligt men hun har bedt mig fjerne begrænsningerne fordi hun ikke magter den er så langsom... når man køre langt er de sidste 3-7km/t træls at mangle
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Prøv at mål kompression.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Ulæst indlæg af Jps »

zzzzleepy skrev:Ja det var også bare et skud i tågen....

Men den køre jo heller ikke 45 ad lige vej... kun ned ad bakke.. den kan lige kravle op på ca. 42-43 ad lige vej... hvis der ikke!!! er modvind :/

kan sige det sådan... min kæreste er KÆMPE modstander af at køre ulovligt men hun har bedt mig fjerne begrænsningerne fordi hun ikke magter den er så langsom... når man køre langt er de sidste 3-7km/t træls at mangle
Nu sker der jo heller ikke så meget ved at fjerne nogle begrænsninger på 45'rn. Mig bekendt, får man først klip i kortet ved 54 km/t? Og den må jo vise 64 km/t, på feltet. Hvis den viser det, trækkes der een km fra, så resultatet bliver 63, så regnes den for værende lovlig. Men selvfølgelig lige på grænsen, til det ulovlige ;).
Brugeravatar
zzzzleepy
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 382
Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
Scootere: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.

Re: trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Ulæst indlæg af zzzzleepy »

Ringen i variator er fjernet... nu køre den stort set det den skal.. normalt.... så der er noget galt.. men hva hulen det er ved jeg ikke :(

hvordan opføre den sig hvis kæden sidder 1 hak forkert ? sys jeg har været MEGET omhyggelig.. men kan jo ikke udelukke noget...
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kan kontrollerer at mærkerne står korrekt.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ntiler.php
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. maj 2015 16:48
Scootere: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Ulæst indlæg af Hangaard »

JPS du skriver politiet trækker 1 km/t fra ??
Dette er ikke korrekt de trækker 3 km/t fra.
Reglerne siger at knallert først anses som ulovlig hvis den overstiger +20% +3 km/t
Lille knallert: over 39 km/t
Stor knallert: over 57 km/t
hvis knallerten kan køre stærkere på rullefelt så vanker der en bøde for ulovlig knallert
Fartbøder er fra +4 km/t over det tilladte.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Ulæst indlæg af Jps »

Hangaard skrev:JPS du skriver politiet trækker 1 km/t fra ??
Dette er ikke korrekt de trækker 3 km/t fra.
Reglerne siger at knallert først anses som ulovlig hvis den overstiger +20% +3 km/t
Lille knallert: over 39 km/t
Stor knallert: over 57 km/t
hvis knallerten kan køre stærkere på rullefelt så vanker der en bøde for ulovlig knallert
Fartbøder er fra +4 km/t over det tilladte.
De trækker een km fra når du kommer på feltet, og er blevet målt. Jeg har selv prøvet det. Og den skal vise 43 km/t på det, før den er ulovlig. Og de trækker 3 km/t fra ved lasermåling. Det prøvede jeg forleden.


Jeg kender reglerne ganske godt. Men ellers er de her:

ra 19. januar 2013 er der skærpede sanktioner for at overtræde færdselsloven på lille knallert.

Det betyder, at det kan få store konsekvenser, hvis man kører ulovligt. Man kan miste retten til at køre knallert, knallerten kan blive konfiskeret, og man kan få store bøder. Personer under 18 år kan få udskudt tidspunktet for, hvornår de må tage kørekort til bil.

Kørekortet til bil kan blive udskudt.

Er man under 18 år og får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, får man samtidig udskudt tidspunktet for, hvornår man må tage kørekort til bil med 6 måneder. Dvs. at man først kan få kørekort til bil, når man er 18 ½.

Hvis man begår nye overtrædelser på lille knallert, i den tid førerretten er frakendt, kan tidspunktet for, hvornår man kan tage kørekort til bil, udskydes yderligere (op til 2 år).

Hvad er en ubetinget frakendelse?

En ubetinget frakendelse betyder, at man mister retten til at føre på lille knallert i en periode på mellem 2 og 10 år.

Man får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, hvis man fx.:
¦kører spritkørsel med en promille over 1,20
¦kører med ulovlige stoffer i blodet (overtræder nulgrænsen)
¦forsætligt volder skade, fremkalder fare eller kører særligt hensynsløst
¦kører over 100 km/t
¦kører 100 % over den skiltede hastighedsgrænse
¦tidligere har fået en betinget frakendelse og får én igen inden for 3 år
¦begår flere overtrædelser, der hver især medfører en betinget frakendelse, samtidigt

Det er retten, der bestemmer, hvor længe førerretten til lille knallert bliver frakendt. Frakendelsen vil dog altid være på mindst 2 år.

Hvad er en betinget frakendelse?

En betinget frakendelse betyder, at man må fortsætte med at køre lille knallert på betingelse af, at man ikke overtræder loven igen.

Man får en betinget frakendelse af retten til at køre lille knallert, hvis man fx:
¦kører spritkørsel med en promille på 0,50-1,20,
¦har voldt skade eller fremkaldt fare
¦flygter fra en trafikulykke uden at forsøge at hjælpe tilskadekomne
¦kører mere end 60 % for stærkt
¦knallerten er tunet eller kan køre 43 km/t eller mere (ejer/bruger).

Efter man har fået en betinget frakendelse, er der en prøvetid på 3 år, hvor den stadig ”tæller med”, hvis man overtræder loven på lille knallert igen.

Hvornår konfiskeres knallerten?

Knallerten konfiskeres fx:
¦3. gang inden for 3 år, man laver forseelser til ubetinget frakendelse
¦2. gang inden for 2 år, man kører med en promille på over 1,2
¦2. gang inden for 3 år, man kører på en knallert, der er tunet og/eller kan køre 43 km/t eller mere

Når en knallert konfiskeres, betyder det, at den overgår til statens ejendom, og man får den aldrig tilbage.

Bødetakster

Du kan se de gældende bødetakster for overtrædelser på lille knallert her.

Hvor galt kan det gå?

Her kan du se 3 eksempler på, hvad der kan ske, hvis man kører ulovligt på knallert:

Eksempel 1

En ung mand på 16 år kører på sin tunede knallert. Han bliver stoppet af politiet, som måler knallerten til 46 km/t på et rullefelt. Han får en betinget frakendelse af retten til at føre lille knallert og en bøde. De ulovlige dele bliver konfiskeret. To måneder senere bliver han taget igen på samme knallert. Den kan stadig køre 46 km/t.

Han får nu en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert i 2 år. Knallerten bliver konfiskeret og han får en bøde. Han må først tage kørekort til bil, når han er 18 ½.

Eksempel 2

En ung mand på 16 år kører på knallert efter at have drukket alkohol. Han bliver stoppet med en promille på 0,6. Han får en betinget frakendelse af retten til at køre på lille knallert og en bøde.
Et år senere, da han er 17 år, kører han spritkørsel på knallert igen. Hans promille er 0,7.

Han får nu en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert i 2 år og en bøde. Han må først tage kørekort til bil, når han er 18 ½.

Eksempel 3

En ung mand på 16 år har drukket alkohol og kører på sin tunede knallert. Han bliver målt i en fartkontrol til at køre 52 km/t (dvs. over 60 % for stærkt). Hans promille er 0,8.

Han får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert i 2 år og en bøde. Han må først tage kørekort til bil, når han har 18 ½.

................................................................................​.............

Lille knallert:

Du må køre lille knallert, når du er fyldt 16 år og har taget knallertbevis på en ungdomsskole. Du kan få knallertbeviset, dagen før du fylder 16 år.

Knallertbeviset gælder til du fylder 18 år. Hvis du er over 18 år, behøver du hverken at have knallertbevis eller kørekort.

Regler for lille knallert.
¦Du må højst køre 30 km/t.
¦Du skal bruge en godkendt styrthjelm.
¦Du må ikke have en promille over 0,5.
¦Der må kun sidde én person på knallerten.
¦Du skal følge de færdselsregler, der gælder for cykel.
¦Du skal have forsikringsbevis på dig.
¦Er du mellem 16 og 17 år, skal du have knallertbevis på dig.

Indregistrering af lille knallert:

Du skal indregistrere din knallert, så den kan få en nummerplade på. Registreringspligten gælder alle fabriksnye knallerter, der er solgt efter den 1. juli 2006.

Normalt er det forhandleren, der sørger for, at knallerten bliver indregistreret og får nummerplade på. Du kan vælge selv at indregistrere knallerten ved at henvende dig på Skats nummerpladekontorer.
Se mere på Skats hjemmeside.

Ved indregistrering skal du huske:
¦Anmeldelsesblanket MO 2A.
¦Forsikringsbevis. Husk, det skal ikke være forsikringspolicen.
¦Typeattest med erklæring fra forhandler og fabrikant eller dennes repræsentant, eller anmeldelsesblanket.
¦MO 2A med godkendelse af en synsvirksomhed.

Har du købt en allerede indregistreret knallert, skal du anmelde ejerskiftet til Skats nummerpladekontor.

................................................................................​...............

Bøder og straffe for lille knallert

Fartbøder, lille knallert:

Bødestørrelser, hvis du bliver målt i en almindelig fartkontrol:
Hastighed.
Bøde.
31-38 km/t:
1000 kr.

39-48 km/t:
1500 kr.

49-60 km/t:
2000 kr.

61 km/t eller derover:
2000 kr.

Måling af knallertens maximale hastighed på "rullefelt":

Politiet har ofte såkaldte rullefelter med på patrulje. På rullefeltet kan politiet måle, hvor hurtigt en knallert maximalt kan køre. På den måde er det let og hurtigt at konstatere, om knallerten er ulovlig.

Politiet kan nu konfiskere en knallert allerede 2. gang, de tager en knallertkører, som kører på en ulovlig knallert.

Hvis knallerten bliver målt på et rullefelt til at kunne køre 43 km/t eller derover:

1. gang: 1500 kr. i bøde og de ulovlige dele bliver konfiskeret.

2. gang inden for tre år: 1500 kr. i bøde og knallerten bliver konfiskeret. Knallerten bliver også konfiskeret, selvom det er en, du har lånt.

Straf for tuning af knallert

Hvis du har ændret på motor, udstødningsrør eller udvekslingsforholdet, så knallerten kan køre for hurtigt, har det konsekvenser i form af bøder og konfiskering.
1. gang man bliver taget, koster det 1500 kr. i bøde, og de ulovlige dele konfiskeres.
2. gang man bliver taget inden for tre år, koster det 1500 kr. i bøde, og knallerten konfiskeres.

Bøden kan blive meget høj:

Hvis du bliver målt i en fartkontrol til at køre for hurtigt, og det derefter bliver konstateret at knallerten er ulovlig, bliver de to bøder (dvs. fartbøden og bøden for ulovlig knallert) lagt sammen.

Eksempler på andre forseelser du får bøder for:
¦Hvis du kører uden hjelm, koster det 1500 kr. i bøde.
¦Hvis I kører mere end én person på knallerten, koster det 1000 kr. i bøde pr person.
¦Hvis du kører over for rødt lys koster det 1500 kr. i bøde.
¦Hvis du er 16 eller 17 år, og kører uden at have erhvervet knallertbevis, koster det 1000 kr. i bøde.
¦Hvis du kører på en ikke-registreringspligtig knallert, skal du altid have kvitteringen for din ansvarsforsikring på dig. Hvis du bliver stoppet af politiet uden kvittering, koster det 1000 kroner i bøde.
Brugeravatar
Hangaard
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 83
Tilmeldt: 6. maj 2015 16:48
Scootere: VGA Versus LC 45. og dem har jeg så 2 af :-)
Geografisk sted: Midt-Vestjylland

Re: trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Ulæst indlæg af Hangaard »

lille knallert anses som ulovlig hvis den kan rulles til 39km/t eller mere og du får en bøde, ved 43km/t eller der over skærpes reglerne.
Politiet trækker 3 km/t fra når de tester på rullefelt eller måles med laser.
Hvad du har været ude for ved jeg ikke men der er jo forskel fra politi til politi, nogle giver jo kun en advarsel selv om du kunne have fået en bøde.
hvorfor de kun har trukket 1 km/t fra da du blev rullet ved jeg ikke, men ifg. den betjent jeg kender så er reglerne som jeg har beskrevet.
og de 3 km/t der trækkes fra gælder både for rullefelt og laser måling
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: trækker ikke så godt efter stempel og cyl skift

Ulæst indlæg af Jps »

Hangaard skrev:lille knallert anses som ulovlig hvis den kan rulles til 39km/t eller mere og du får en bøde, ved 43km/t eller der over skærpes reglerne.
Politiet trækker 3 km/t fra når de tester på rullefelt eller måles med laser.
Hvad du har været ude for ved jeg ikke men der er jo forskel fra politi til politi, nogle giver jo kun en advarsel selv om du kunne have fået en bøde.
hvorfor de kun har trukket 1 km/t fra da du blev rullet ved jeg ikke, men ifg. den betjent jeg kender så er reglerne som jeg har beskrevet.
og de 3 km/t der trækkes fra gælder både for rullefelt og laser måling
Det gælder jo ikke for søren da :). Jeg fik kun trukket een km fra på rullefeltet, da jeg blev rullemålt i 2012 til 53,2 km/t. Det blev rundet ned til 52,2 km/t, og der blev trukket 3 km fra da jeg blev lasermålt forleden. Så det er det jeg forholder mig til. Alt det andet er mig så inderligt ligegyldigt, da jeg ikke kører ulovligt mere.
Besvar