Har købt en 4takter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Der har lige været en anden som skrev noget om hyl ved lav hastighed og at det var pakdåserne ved forhjulet.
Så fik de et sprøjt smørelse på værksted så gik det væk.
Du kan jo prøve og lytte om du kan lokalisere lyden også se om den også er der på centerstøtteben med baghjulet over jorden.
Det eneste der har hylet på min det er vist forbremsen når jeg har bremset da de var nye. Eller hvis bremseklodserne ikke har trukket sig nok tilbage fra skiven.
Ellers lav en optagelse af det.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

Katana skrev:Min Honda hyler også en smule ved langsom hastighed. Det løses let ved at køre hurtigere! ;)
Den lyd skal helt væk ;). Den er ikke til at holde ud at høre på.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Der har lige været en anden som skrev noget om hyl ved lav hastighed og at det var pakdåserne ved forhjulet.
Så fik de et sprøjt smørelse på værksted så gik det væk.
Du kan jo prøve og lytte om du kan lokalisere lyden også se om den også er der på centerstøtteben med baghjulet over jorden.
Det eneste der har hylet på min det er vist forbremsen når jeg har bremset da de var nye. Eller hvis bremseklodserne ikke har trukket sig nok tilbage fra skiven.
Ellers lav en optagelse af det.
Synes kun jeg høre den, når der køres :).
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af SMF »

Min gamle 4-takter hylede også, og det kom fra udluftningshullet i bunden af varioskjoldet.
Det har en krum udformning og når luften hvirvler rundt derinde, så fløjter/hyler luften ud af hullet. Det var sjovt nok kun med belastning den hylede. Ikke når den blev gasset op på støttefoden. Jeg fandt ud af det ved at sætte en klud i hullet og køre en tur. Men det dur ikke i længden da hullet jo er der af en grund. Lyden forsvandt et år senere da den var blevet møgbeskidt derinde.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

SMF skrev:Min gamle 4-takter hylede også, og det kom fra udluftningshullet i bunden af varioskjoldet.
Det har en krum udformning og når luften hvirvler rundt derinde, så fløjter/hyler luften ud af hullet. Det var sjovt nok kun med belastning den hylede. Ikke når den blev gasset op på støttefoden. Jeg fandt ud af det ved at sætte en klud i hullet og køre en tur. Men det dur ikke i længden da hullet jo er der af en grund. Lyden forsvandt et år senere da den var blevet møgbeskidt derinde.

Det må der kigges nærmere på, det hul :).
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

SMF*

Ser det sådan ud på din gamle 4takter?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

Smurte lejet på de bagerste remskiver, der var stortset intet smørelse på det. Det hjalp noget på lyden. Satte også en svamp i udluftningshullet på skjoldet. Det hjalp også, men er jo ikke holdbart i længen, da der jo så bliver ekstremt varmt, i variatorhuset. Så må konstatere, at lyden kommer fra koblingen, så skal ha' tjekket de 3 små styr ved den ydre remskive, og evt. give dem noget fedt.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af SMF »

Jps skrev:SMF*

Ser det sådan ud på din gamle 4takter?
Det var lidt mere kringlet på min gamle kineser, men noget i den stil. Selve hullet i bunden var også noget mindre og mere smalt/rektangulært. Jeg troede først at lyden kom fra kileremmen, fordi den første uge var der intet at høre, det kom først efter en uges tid og blev bare ved. Virkelig træls lyd. Men hvis det er fra selveremskiven, så er det måske i virkeligheden friktionen mellem rem og metal der giver lyden. Jeg vil gerne høre mere når/hvis du finder løsningen.
PS: en svamp i hullet giver nok ikke ret meget lyddæmpning. Der skal en klud el.lign. i.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

SMF skrev:
Jps skrev:SMF*

Ser det sådan ud på din gamle 4takter?
Det var lidt mere kringlet på min gamle kineser, men noget i den stil. Selve hullet i bunden var også noget mindre og mere smalt/rektangulært. Jeg troede først at lyden kom fra kileremmen, fordi den første uge var der intet at høre, det kom først efter en uges tid og blev bare ved. Virkelig træls lyd. Men hvis det er fra selveremskiven, så er det måske i virkeligheden friktionen mellem rem og metal der giver lyden. Jeg vil gerne høre mere når/hvis du finder løsningen.
PS: en svamp i hullet giver nok ikke ret meget lyddæmpning. Der skal en klud el.lign. i.
Det med svampen, var et råd jeg fik af en, fra Norge :). Det med friktionslyd fra rem/remskiver, har jeg så aldrig oplevet på mine Big's. Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske om det er en Bandorem der sidder i min, men ellers bliver den skiftet ud med en.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

Har pillet bagfodhvilerne af, da jeg af og til ramte udløserknappen. Skal så finde noget, der kan dække "hullet" af.
Besvar