Har købt en 4takter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af SMF »

Jps skrev:Fik variotool til startertandhjulet igår og har i dag prøvet at få møtrikken af med en topnøgle/gaffelnøgle. Men den rokker sig ikke en mm :(
Køb en slagskruemaskine i HN.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

SMF skrev:
Jps skrev:Fik variotool til startertandhjulet igår og har i dag prøvet at få møtrikken af med en topnøgle/gaffelnøgle. Men den rokker sig ikke en mm :(
Køb en slagskruemaskine i HN.
Ikke nødvendigt, da jeg har kompressor ;). Men har altid undgået at bruge den, til at få en vario af.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Sikke fin og ren den ser ud.
Du skal have noget længde på skraldenøglen så er det nemmere.
Så sæt et rør på eller noget.
Også skal du selvfølgelig dreje den rigtige vej.
Ja, den har jo også kun kørt 38 km :) Og det er jo heller ikke første gang, jeg piller en variator af ;). Men denne møtrik, sidder som limet fast (måske låselim).
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

Fik vario'en af med en noget kraftigere topnøgle. Beklageligvis har krumtapspinden, ikke stråler hele vejen ind. Jeg hader, at der ikke er tænder/stråler til at holde bagpladen. Jeg prøvede en gang en Polini vario på Big1. Det resulterede i en rille på krumtapspinden :(.

Nå, men håber det går bedre dennegang. Jeg fandt så nogle små hakker på vario'en. Og gliderøret fra Big, passer lige over.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har nu fået skiftet til glat gliderør dog med ring på, som er en smule mindre end den originale. Det en noget besværlig affære, for en nybegynder i moderne 4takter :).

Jeg har så det problem nu, at baghjulet drøner rundt. Scooteren har jo kun kørt 38 km, så det kan måske være, at koblingen hænger? Går ihvertfald ikke ud fra, det har med gaskablet at gøre, da jeg ikke har rodet med det.

Nogen forslag?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis det sker når motoren er varm er det vel tomgangen der er for høj.
Du kan have en skruetrækker med under sædet også dreje en kvart omgang på tomgangsskruen mens motoren er varm med 1-2 dage mellemrum indtil du finder en god indstilling.
Så kan det være den tager lidt fat når motoren er kold men det må du jo så justere dig til hvad du bedst kan lide. Men det går væk når efter et par minutter når chokeren lukker.
Alternativet er lidt strammere koblingsfjedre så motoren skal højere op i omdrejninger før koblingen tager fat.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Hvis det sker når motoren er varm er det vel tomgangen der er for høj.
Du kan have en skruetrækker med under sædet også dreje en kvart omgang på tomgangsskruen mens motoren er varm med 1-2 dage mellemrum indtil du finder en god indstilling.
Så kan det være den tager lidt fat når motoren er kold men det må du jo så justere dig til hvad du bedst kan lide. Men det går væk når efter et par minutter når chokeren lukker.
Alternativet er lidt strammere koblingsfjedre så motoren skal højere op i omdrejninger før koblingen tager fat.

Problemet opstod lige efter samling af variator, og montering af rem. Så motoren var kold, da den blev startet op efterfølgende.

Før jeg begyndte at rode med den, var der ikke noget problem med tomgangen. Den står meget lavt ihvertfald.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

Har sat det originale gliderør i igen, stillet en anelse på tomgangen og undladt at presse remmen ned mellem remskiverne. Det hjalp en hel del på omdrejningerne. Men bestiller et andet glat gliderør hos Speedline, og håber så at det passer bedre i hullet på variatoren end det fra Scootershop, gjorde.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Jps »

Det nye gliderør fra Speedline passer i hullet på vario'en, så det jo godt. Kymco'en kører nu ca. 37-38 km/t.

Og så et spørgsmål til dig, Scootergrisen: Hyler din Kymco, når du kører langsomt? Min har en irreterende høj lyd, ved lav fart.Det har gjort at min i forvejen irreterende tinnitus er blevet en smule højere i det højre øre :(.

Hvis det er på grund af at min er ny, så mistænker jeg de bagerste remskiver (manglende smørring, ved de 3 små styr) eller "gearkassen"(dårlig olie).
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Har købt en 4takter

Ulæst indlæg af Katana »

Min Honda hyler også en smule ved langsom hastighed. Det løses let ved at køre hurtigere! ;)
Besvar