Trykfjeder & Kobling

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Trykfjeder & Kobling

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Jeg ville være meget glad hvis der var nogle kyndige der kunne forklare mig nøjagtig hvad fjederen bagi gør og
hvad forskellen er på om man sætter en svag eller stærk i. Desuden hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg
begynder at købe noget sportskobling. Der er flere der skriver om malossi mulitivar. I så fald ville det skulle være
til en pgo g-max med 47,6mm cylle og 21mm karb med 98 dyse.
Som jeg skrev i en tidligere tråd har jeg det problem at jeg stort set ikke kan køre jævnt op i fart. Pludselig tager
den ved, men jeg ville gerne have at det ikke var enten eller.
Jeg har en fornemmelse at det kunne have noget at gøre med kobling og fjeder.
Jeg vil dog meget gerne have en forklaring alligevel hvad fjederens funktinon er??????
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Trykfjeder & Kobling

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Hvis i ser bort fra mit lange indlæg, er der så virkelig ikke nogen af jer kloge hoveder der kan forklare mig i detaljer hvad tryk fjederen er til. Eller rettere hvad dens funktion et.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Trykfjeder & Kobling

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Trykfjederen trykker de to bagerste remskiver sammen så de tager fat i kileremmen.

Når scooteren accelerer så bliver rullerne slynget længere og længere ud og kileremmen skifter placering så gearingen bliver højere.

Når man sætter farten ned eller køre op af bakke så gør trykket fra trykfjederen så kileremmen skifter ned i lavere gearing.

Også skal trykfjeders hårdhed og rullernes vægt passe sammen for at få optimal acceleration og topfart.

Det noget med en motor der yder mere skal have en tykkere trykfjeder.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Trykfjeder & Kobling

Ulæst indlæg af TOCA »

Du skal finde balancen hvor ruller og fjeder arbejder sammen, så det meste af accelerationen foregår, med det antal omdrejninger, hvor motoren yder mest moment. Der er ikke rigtigt nogen faste regler for hvilken fjeder, der passer til hvilke ruller, bortset fra de originale dele, som ikke passer nogen steder, hvis der er rodet med motorens ydeevne. Det er efter gehør, mavefornemmelse og personlige erfaringer.
Selve koblingen skal selvfølgelig være lidt kraftigere bygget, hvis den skal klare mere end de 3HK, og med de noget højere antal omdrejninger, skal den måske endda have strammere fjedre på koblingsskoene, så den ikke ruller af sted ved tomgang plus en sjat.
Det er en ren hvepserede, at begynde at rode med den slags, der er mange overvejelser og muligheder for fejl, og kun en kombination, der giver det perfekte resultat, men heldigvis også et par stykker, der kan være til at leve med :)
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Trykfjeder & Kobling

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

mange tak for det.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Trykfjeder & Kobling

Ulæst indlæg af SMF »

TOCA skrev:Du skal finde balancen hvor ruller og fjeder arbejder sammen, så det meste af accelerationen foregår, med det antal omdrejninger, hvor motoren yder mest moment. Der er ikke rigtigt nogen faste regler for hvilken fjeder, der passer til hvilke ruller, bortset fra de originale dele, som ikke passer nogen steder, hvis der er rodet med motorens ydeevne. Det er efter gehør, mavefornemmelse og personlige erfaringer.
Selve koblingen skal selvfølgelig være lidt kraftigere bygget, hvis den skal klare mere end de 3HK, og med de noget højere antal omdrejninger, skal den måske endda have strammere fjedre på koblingsskoene, så den ikke ruller af sted ved tomgang plus en sjat.
Det er en ren hvepserede, at begynde at rode med den slags, der er mange overvejelser og muligheder for fejl, og kun en kombination, der giver det perfekte resultat, men heldigvis også et par stykker, der kan være til at leve med :)
Jeg kom til at tænke på, om ikke de fleste scootere er designet til at køre med to personer. Og derfor også motoren er "gearet" til at trække to personer. Min tager i hvert fald mange flere omdrejninger end nødvendigt når jeg sætter i gang, synes jeg. Så derfor kan det måske være en idé at eksperimentere lidt med tungere ruller når man kun kører 1 person på scooteren. Blot en tanke. Ved ikke om det har hold i virkeligheden.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Trykfjeder & Kobling

Ulæst indlæg af TOCA »

De fleste scootere er bygget i Asien, hvor man kører både to og flere på dem, samt har husdyrene med, men der ovre er de heller ikke begrænsede i motorerne, kombineret med, at de færreste philipinere vejer over 45 kg ;)

I Europa er de indstillet til éen person, på 110-120 kg, uden bagage.

Hvis du vil have den til at tage fat, ved lavere omdrejninger, skal du justere på koblingen, enten sætte tykkere klodser på, eller løsne de små fjedre, der holder dem inde, ved tomgang, evt. begge dele.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Trykfjeder & Kobling

Ulæst indlæg af SMF »

Jeg har aldrig prøvet at justere på koblingen. Fungerer det sådan, at rullerne har noget at gøre med accelerationen fra stilstand, og fjedrene ved koblingen har noget at gøre med tilkobling når man er oppe i fart? Og hvad gør den store fjeder, siden du kun vil råde mig til at ændre på de små?

Jeg oplever det således når jeg kører: Ved acceleration fra stilstand tager den fint med omdrejninger (ikke for mange og ikke for lidt). Men når den er kommet lidt op i fart ved ca. 10 km/t begynder den at tage rigtig mange omdrejninger (meget normalt ved især 2-taktere). Og det bliver den ved med indtil den runder de 35-40 km/t hvor den falder markant i omdrejninger. Det skal siges, at ringen er taget ud af variatoren. Og når jeg kører omkring 40 km/t med ret lave omdrejninger og gashåndtaget 1/4 drejet, og fx drejer gashåndtaget helt i bund, så fiser den op i omdrejninger igen. Det er især sidstnævnte som irriterer mig lidt. Altså ved mellemaccelerationer tager den for mange omdrejninger ifht hvad jeg synes den burde. Jeg tror sagtnes at den vil kunne trække ved lavere omdrejninger. Måske ikke ligeså effektivt, for jeg kender ikke dens højeste moment ved et bestemt antal omdrejninger. Men det ligger sikkert temmelig højt når det er en 2-takter (jeg er normalt vant til 4-takter så derfor er jeg måske en smule "blind" hvad omdrejninger angår).
Men jeg vil bare gerne prøve at få omdr.tallet lidt ned, også fordi den larmer med alle de omdrejninger og den bruger temmelig meget benzin ved især acceleration ifht en 4-takter. Også selvom jeg ikke giver fuld gas ved acceleration. Men så tager den bare dobbelt så lang tid om at komme op i fart og kører derfor i mellemområdet ved 25-30 km/t hvor den kører med høje omdrejninger. Der måtte den gerne "koble ud" noget før og køre med lavere omdrejninger.

PS: Undskyld jeg stiller egne spørgsmål i en anden persons tråd. Håber at andre kan bruge det også.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Trykfjeder & Kobling

Ulæst indlæg af TOCA »

Du har ret i at 2T motorer skal højt op i omdrejninger, før de yder maksimalt, 7-8000 o/min, eller mere, er ikke unormalt, og det lyder meget voldsomt, hvis man er vant til en 4T'er, som normalt er ved at falde fra hinanden, ved så mange omdrejninger, men man kan vænne sig til meget.
Når du triller afsted med medium gas, og de der 35-40 km/t, så finder variatoren et balanceret leje, hvor den føler sig tilpas, og omdrejningerne holdes omkring de 5000, når du så giver mere gas, så vil maskineriet have sine mange omdrejninger igen, så den kan trække, det samme sker, hvis du kører op af en stejl bakke, den vil hele tiden forsøge, at fange det omdrejningstal, hvor den føler sig tilpas, det er jo en slags automatgear, du kører med.
Du kan så vælge, at rode lidt med ruller og trykfjeder, så den holder lavere omdrejninger, og farten afhænger af hvor meget variatorskiverne er presset sammen, eller omvendt, hvor den går i højeste gear med det samme, og hastigheden afhænger af hvor meget du drejer på håndtaget, men det bedste er noget midt i mellem, hvor du får god acceleration hele vejen, og lave omdrejninger ved konstant fart, samt godt træk i modvind. Ja, det larmer lidt, og lyder hidsigt, men det er der, motoren arbejder bedst.
Den store fjeder arbejder sammen med rullerne, når du giver mere gas, presses rullerne ud, så den forreste skive bliver stor, og den bageste presses ud, så den bliver lille. Når du så tager farten af, så presser fjederen den bageste skive sammen igen, som så får presset rullerne ind. Med tungere ruller og/eller svagere fjeder, går den hurtigere op i gear, mens lettere ruller og/eller strammere fjeder giver et langsommere gearskifte, helt ned til at den aldrig kommer i højeste gear.
De små fjedre, som holder koblingsbakkerne inde, bestemmer kun hvor mange omdrejninger, du skal op på, før den griber fat, og begynder at trække i hjulet, efterhånden som bakkerne bliver slidt, skal du bruge lidt flere omdrejninger, før der sker noget, fordi de så skal slynges lidt længere ud, men de har intet med hverken fart eller acceleration at gøre, med mindre koblingen er så slidt, at den ikke holder helt fast mere.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Trykfjeder & Kobling

Ulæst indlæg af SMF »

Tak for svaret. Jeg tror desværre at det bliver noget nær umuligt at finde en brugbar løsning når der er 3 variabler i regnestykket. De har alle indflydelse på hinanden. Men hvor starter man, hvis man er lidt smart? Og ikke vil købe sig fattig.
Jeg tror, at tungere ruller vil få den til at tage fat ved næsten tomgang. Så det tvivler jeg lidt på er løsningen. Og de små fjedre har lidt samme virkning, lyder det til. Den kan nemlig ikke tåle at tage fat ved lavere omdrejninger ved acc. fra stilstand. Så jeg tænker at den store fjeder i koblingen er værd at kigge på. Du skriver at jeg skal bruge en blødere fjeder. Fås det overhovedet? Jeg troede kun man kunne få hårdere fjedre til tuning.
Besvar