Aprilia SR 50 /2008 - lidt spørgsmål...

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
HL75
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: Aprilia SR 50 R (karburator) - årg. 2008

Aprilia SR 50 /2008 - lidt spørgsmål...

Ulæst indlæg af HL75 »

Hej SG

For næsten 4 uger siden købte jeg en lidt brugt Aprilia SR 50 (karburator model) fra 2008.
Den er rigtig lækker og nærmest som ny da den kun havde kørt knap 500 km og har nu kun kørt godt 900.
Den er helt standard og lovlig, kører ca. 50 km/t lige ud, 28-30 km/l, nedad kører den op mod 60 km/t, så her slipper jeg gassen lidt for uha alle de omdrejnninger. :crazy:

Den er købt i stedet for bil nr. 2 pga. jobskifte, noget billigere :thumbup: og jeg er 39 år og har ikke i sinde at ulovliggøre den, det er vist også for risikabelt på sådan en 45´er, ikke?

Dog er der lige et par ting der irriterer mig..:

I køligt vejr, ca. max 5 grader, starter den med det samme hvor den får hjælp af automatchokeren, men nu hvor det er blevet varmere, eller rettere sagt holder den inde i varmen i arbejdstiden, og når jeg så skal starte den om eftermiddagen, ja så skal den lige have lidt gas.
Er det normalt/kan det være rigtigt ??

Den anden ting er at den dør lidt ved fuld gas, her skal lige slippes lidt igen og så kører den fint.
Får den for lidt eller for meget luft/benzin her eller hvad ??
Kan det have noget at gøre med begrænsningerne ?

Kan det mon hjælpe med en rens af karburatoren selvom den har kørt så lidt..?

Til sidst..;
Er det for risikabelt for mig at fjerne skiven, og er det nemt gjort på denne model ?
Her tænker jeg på at skåne den lidt og få den til at tage færre omdrejninger og køre længere på literen...
Men vil det være dumt hvis nu politiet stopper mig en dag og tjekker den ?

Jeg håber på at nogen kan hjælpe mig lidt ud af disse måske små problemer, som alligevel er et irritationsmoment for mig.

På forhånd mange tak!
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Aprilia SR 50 /2008 - lidt spørgsmål...

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Lige meget hvad så er det en god ide og give den noget service og rense karburatoren osv.

Ja det kan godt være den køre dårligere når man give fuld gas end når man ikke giver helt fuld gas på grund af begrænsninger.
Der kan sidde en tragt i luftfilteret og en mindre hoveddyse som gør at det ikke spiller ved fuld gas som det ville gøre hvis den var ubegrænset.

Kan være ringen allerede er fjernet hvis den kan køre 60 km/t.
Men det kan også være at speedometeret viser for meget. Mål det mere præcist med GPS eller en af de hastighedsmålere der står i vejsiden nogen steder.
Ved måling på rullefelt får du bøde hvis den kan køre over 60 km/t.
Ved fartkontrol kan du få bøde hvis du køre over 45 km/t.
Brugeravatar
HL75
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af HL75 »

scootergrisen skrev:Lige meget hvad så er det en god ide og give den noget service og rense karburatoren osv.

Ja det kan godt være den køre dårligere når man give fuld gas end når man ikke giver helt fuld gas på grund af begrænsninger.
Der kan sidde en tragt i luftfilteret og en mindre hoveddyse som gør at det ikke spiller ved fuld gas som det ville gøre hvis den var ubegrænset.

Kan være ringen allerede er fjernet hvis den kan køre 60 km/t.
Men det kan også være at speedometeret viser for meget. Mål det mere præcist med GPS eller en af de hastighedsmålere der står i vejsiden nogen steder.
Ved måling på rullefelt får du bøde hvis den kan køre over 60 km/t.
Ved fartkontrol kan du få bøde hvis du køre over 45 km/t.
Mange tak for svar.

Jeg vil snarest prøve at rense karburatoren.
Jeg har kigget i luftfilterkassen og der er en tragt/ekstra langt rør, og i karburatoren sidder hulskiven...

Der skulle ikke være pillet ved skiven eller noget andet, og de 60 km/t nåes også kun nedad da den bare tager flere og flere omdrejninger.

Og ja, speedometeret viser ca. 3-4 for meget ifølge gps på mobilen, så det er jo meget passende med 50 ved ligeud kørsel.

Jeg prøver måske engang at fjerne skiven, så må jeg se hvordan den går og om den så tager nogle færre omdrejninger. Og så må den måske i igen hvis den kører alt for stærkt.

Hvad mener du forøvrigt om koldstarten hvor den skal have lidt gas ?
Det kan måske også have lidt med en rens at gøre ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja rens af karburator vil jeg gætte på.
På min scooter har jeg dog vænnet mig til at jeg skal give gas så ikke det store problem men min er også 4 takt. Tror 2 takt har lettere ved at starte.
Brugeravatar
HL75
1. Rang
1. Rang

Ulæst indlæg af HL75 »

Ok tak, det skal prøves.
Besvar