Min nye VGA Explora 30 [NU: VGA Digita]

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg har kun sporatisk kontakt med vedkommende, så at få målt hans reelle fart, har lidt lange udsigter.
Ang. analoge spedometre, viser de generelt 10-15 km/t, for meget. Mine 3 Big's, viser ca. 10 km/t for meget.
Og ja, 2taktere, har ikke den bedste benzinøkonomi. Men min Big kører da 33-34 km/l, i lovlig stand.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af SMF »

Har du forresten fået din Neos? Er spændt på at høre din vurdering af den.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af Jps »

SMF skrev:Har du forresten fået din Neos? Er spændt på at høre din vurdering af den.
Nej beklageligvis. Og det ser ikke ud til at blive til noget, da sælger ikke har henvendt sig ang levering her i weekenden. Jeg gider ikke vente længere, eftersom det er 3 uger siden, vi startede snakken omkring et køb af den.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: (1) Scootergrisen.dk - Post a reply

Ulæst indlæg af Jps »

Tetragka skrev:
SMF wrote:Jps wrote:Har ingen ide om, hvilket bogstav de bruger til, at indikerer det. Men fik at vide fra en der kobte en for et stykke tid siden, at den er en 25'er. I lovens forstand er en 25'er sa en 30'er. Dvs den korer under samme regler, som for 30'erne. Pa registreringsattesten star der ikke at det er en 25'r, men en 30'er. Dog fort?ller stelnummeret, at det er en 25'r .Forvirrende? Ja det tor svagt antydes, nar man l?ser reglerne pa knallertomradet.

Mellem dig og mig , ville jeg have forsøgt at løse dette problem selv.
Du citere 2 brugere, hvem af os henvender du dig til?
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af Katana »

SMF skrev:Vedr. SYM og Thansen så skriver deres tekniske chef: "Vi har planer om flere SYM-modeller. Herunder også Symphony ST Euro III med elektronisk karburator. Dog kan jeg ikke oplyse dig en forventet leveringsdato før slutningen af måneden".

Han skriver også: "Vi hverken importerer eller forhandler 25 km/t køretøjer – De hører sig til i vores nabolande. SYM kommer udelukkende i 30 – og 45 km/t versioner".

Så det tegner måske meget godt hvis prisen ikke kommer over 12.000 kr og reservedelspriserne har et fornuftigt niveau.
"Elektronisk karburator" - hvad søren er det for en dims ? :mrgreen:

Jps. Nu har du været gennem 2 kiksede købsforsøg med skuffelserne der medfølger. Var det ikke bedre at droppe de private sælgere, og i stedet købe ny Neos hos en forhandler ?.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af Jps »

Katana*

Jow du har ganske ret i at det er bedre at købe nyt :).
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 465
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af GYS »

SMF skrev:Så er det vist min tur til at skrive om den 2-hjulede.

Jeg købte en VGA Explora 30 4-takter hos Thansen i september 2014 til 5995 kr. + lev. Jeg vidste godt at det var et billigt Kina-produkt, men forventede trods alt at det virkede fordi den var helt ny. Men der har godt nok været en del småting med den siden købet.

Hold godt fast!

Den dag jeg afhenter scooteren og er på vej hjem fra butikken, løber den tør for benzin efter 2 km. Jeg kan ikke engang køre fra butikken og til nærmeste tankstation. Så jeg må trække den til nærmeste tank.

Der mangler en instruktionsbog/servicehæfte. Medarbejderen i butikken siger, at der ikke medfølger sådan et. Jeg spørger dog hos hovedkontoret, og får tilsendt et hæfte med posten. Dette hæfte er vigtigt for at kunne dokumentere, at serviceeftersynene er overholdt.
Du var heldigt, at det kun var benzinen. Den værste historie jeg har hørt, var en ven der købte en scooter på en af de billige scootersider på nettet. Da han kørte nogle få kilometer fra forhandleren gik den i stå - motoren var brændt sammen. Forhandleren havde ikke fyldt olie på.

Det er meget almindeligt for Kina-scootere at forhandlerne får ikke instruktionsbøger fra producenterne. Men ofte kan du downloade dem på nettet. Du kan også finde en anden, for de er stort set alle ens. De kinesiske producenter kopierer dem fra hinanden. Nogle forhandlere anvender kvitteringerne/faktura i stedet for servicebogen, når de ikke udleverer en servicebog. Fint, at de fra hovedkontoret kunne give dig en - medarbejderen har måske ikke troet, at der fandtes en.
SMF skrev: Fra dag 1 hakker motoren/har udsættere ved bestemte hastigheder. Jeg påtaler dette, men mekanikeren kan ikke fjerne denne type fejl da det skyldes CDI-tændingsboksen. Han anerkender dog, at den hakker/rusker meget. Fejlen er aldrig blevet afhjulpet. Den er prøvekørt ubegrænset, og da hakker den ikke, så det er klart en CDI-boks defekt. Ny CDI-boks er afprøvet, men med samme hakkende resultat.
Tror det er meget almindeligt for scootere der er CDI begrænset. Du venner dig til hakkelyde.
SMF skrev: Da jeg har haft knallerten i to uger (400 km) forsvinder al lyset pga. kortslutning. Meget uheldigt da jeg arbejder om natten. Bliver rep. hos Thansen.
Dagen efter forsvinder al lyset igen. Jeg må af sted og få det rep. igen.
Det er et alvorligt problem. Min Kymco Super 8 havde i sin tid samme problem. Jeg købte den ikke hos T-Hansen, da de ikke sælger den type. Fejlen kunne ikke repareres. Det gik flere år, før at importøren (Nellemann) overhovedet anerkendte at der var fejl på samtlige Kymco Super 8 modeller. De reparerede det ikke, trods lyset gik spåntant ud. Eneste løsning var at finde en relækonstruktion på nettet og selv rette den. Nogle serier af super 8 havde alle problemer med hovedbremsecylinderen. Atter et problem, som kun meget få gange blev håndteret af garantien. Kunderne måtte leve med, at bremseren sad fast.
SMF skrev: 4 uger senere (1000 km serviceeftersyn) bliver kilerem skiftet da den har unaturligt slid (iflg. mekanikeren). Den nye rem ryster dog meget ved acceleration. Ny rem bliver monteret ugen efter, men den ryster også. Jeg har på nettet kendskab til flere der har problemer med remme der får Exploraen til at ryste under acceleration. Det er muligvis en sending kileremme der er dårlig forarbejdet, da der fx ikke er problemer med vibrationer når der monteres en Malossi rem. Da knallerten blev leveret som ny, var der ingen vibrationer. Det kom med den nye Thansen rem. Dette problem er stadig ikke løst. Jeg har som sagt selv prøvet at montere en Malossi kvalitets-rem, og med den rem er der intet der vibrerer. Men jeg synes jo ikke at jeg selv vil betale for en rem der fungerer. (Malossi-remmen var for øvrigt en rem jeg lånte af en bekendt).
Jeg påtalte også, at beskyttelseskappen til tændspolen ikke kunne sidde ordenligt og de to stik var ubeskyttede. Hætten er vist lavet til en rund tændspole, men der sidder en firkantet på knallerten. Så det er aldrig kommet til at sidde helt ordenligt. Det kan ses på det sidste billede hvor hætten bare hænger bagved spolen :(
Sædvanlig kina-kvalitet. Du må forvente, når du køber en ny scooter, at der er en række dele der skal skiftes efter få kilometer. Enten, fordi de er fastgjort/monteret forkert, skruer er faldet af fordi de ikke har været ordentligt fastgjort, eller så meget andet. Heldigvis dækker garantien, og det er formålet med garantien. På scootere fungerer garanti sådan, at der er garanti på reservedele. Du betaler selv regningen for at få dem monteret. Ofte må du forvente en regning på op til 2 timer... Efter en 2-3 garanti reparationer, er de første fejl rettet.
SMF skrev: 2 uger senere (ved 1200 km) knækker en bolt der holder motoren fast på stellet. Rep. hos Thansen.
Almindeligt for kina-scootere. På min yamasaki gys, kunne vi ikke få kæden strammet. Årsagen var, at hele motorblokken sad løs - kun en bolt holdte motoren fast. De andre var gået løse eller faldt ud. Min forhandler løste dog problemet på garantien, uden jeg betalte timeløn for det. Jeg fik problemet klaret sammen med serviceeftersyn.

Endnu intet unormalt.
SMF skrev: 1 uge senere (ved 1275 km) virker hornet ikke mere samt sidestøttefoden sidder helt løs og gashåndtaget går meget stramt pga. vandindtrængen. Rep. hos Thansen.

3 uger senere (ved 1800 km) virker venstre bremsegrebskontakt ikke, dvs. at der ikke er noget bremselys når bagbremsen betjenes og ligeledes påvirker det startfunktionen, da bremsen skal holdes inde for at man kan starte en knallert. Rep. hos Thansen.

4 uger senere (ved 2100 km) virker hornet ikke igen og nu er motoren også begyndt at gå ud hver gang jeg standser (den kan ikke holde tomgangen). Den står fint i ca. 10 sekunder og så lyder det som om nogen slukker med nøglen. Ingen variation i omdrejningstallet inden den går ud. Jeg har ikke ændret noget, så det er mystisk hvorfor den pludselig begynder at gå ud. Udetemperaturen er også den samme. Den kan være meget svær at få gang i igen bagefter. Tændrøret ser fint ud farvemæssigt og den kører også fint pånær at motoren går ud når jeg standser. Næsten hver gang.
Den kører for øvrigt mellem 38-42 km/l.

Den er pt. kun 3½ måned gammel (købt 1. sep. 2014). Jeg har brugt over 8 timer sammenlagt på Thansens værksted. Selvfølgelig er alt dækket af garantien men der er ALT for mange problemer med den eftersom det er en helt ny vare.
Det er lidt flere reparationer end almindeligt. Men den kører jo godt. Min super 8 (30 model) blev påstået at køre 40 km/liter. Den kørte 22 km/liter. De kunne ikke erkende hos importøren, at det var en fejl, og skulle rettes i kataloget. De mente, at det skyldes begrænsningen. Jo, men hvad med den i kataloget. Det var jo også en 30'er. Var den ubegrænset?
SMF skrev: Sidste nyt er, at jeg har lavet en aftale med Thansen hovedkontoret om, at jeg kan indlevere den og få mine penge igen. De skal dog lige godkende returneringen og se at den ikke har været mishandlet mv. Så det overvejer jeg stærkt at benytte mig af nu.
Men problemet er så, hvad skal jeg så ud og købe? Man får jo ingen ny knallert til 7000 kr. i dag. Og selvom jeg skulle op og give 12.000 kr. for en ny, hvad dælen skal man så vælge?

Jeg vil have en 4-takter igen og den skal være forholdsvis lille og støjsvag og med vægten langt mere på komfort end på sport.
Jeg kigger lidt på en Peugeot Tweet (som skulle være en Sym inden under, og de er vist hundedyre i reservedele), og på en Peugeot Viva City og kigger også lidt på en brugt Aprilia Sport City 4T, men jeg vil helst have en ny knallert. Kymco er jeg meget i tvivl om og så er der næsten kun Yamaha Neos tilbage og Piaggio ZIP (som er for lille til mig).
Jeg havde lidt problemer med min Kymco Super 8 i sin tid. Men, da var det en ny model. Jeg ved ikke om fejlene er rettet, og at de nye er gode nok. Dens typiske fejl er at den dræner strømmen på batteriet, og at batteriet ofte er ødelagt inden den går ud af butikken hos forhandleren. Forhandleren sætter ofte et nyt batteri i gratis, som er dårligere end det originale, og den har svær ved at starte. På de ældre modeller var der fejl på lyskontrolboks/CDI, således at lyset gik spåntant ud - begge forlygter samtidigt. Og dertil kommer problemer med hele serier, hvor der f.eks. var fejl på hovedbremsecylinderen fra ny. Kymco Super 8, har gode køreegenskaber.

Hvis du vælger en Kina-knallert, så får du noget billigt. Er du heldig - så kører det. Du må forvente et par reparationer i ny og næ, og vil du køre billigt, må du nøjes med at få repareret det mest nødvendige. Eller selv reparere den.

Mange køber knallert hos T-Hansen, og de fleste holder fint 1-2 år uden problemer. Så du har været lidt uheldig. Men du kan nemt forvente en dårligere service, hvis du havde købt en billig knallert et andet sted. Mange scooter forhandlere er ligeså dårligere, og har ikke mindst dårligere kundeservice.
Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af balle »

" På scootere fungerer garanti sådan, at der er garanti på reservedele. Du betaler selv regningen for at få dem monteret. Ofte må du forvente en regning på op til 2 timer… "

Nej GYS, den tror jeg ikke på. Fejlen skal udbedres, uanset tidsforbruget. Selvfølgelig!!

Venligst Erik.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af SMF »

Så er der sket lidt nyt i sagen igen efter en måneds tid. Min VGA Explora blev jo sendt ind til Thansens hovedkontor i Middelfart da jeg var godt træt af alle de fejl den havde. I mellemtiden har jeg lånt en VGA Digita hos Thansen, og den har jeg så kørt på i en måned imens jeg og Thansen har prøvet at finde frem til en løsning. Det skal siges, at de (Thansen) hele tiden gerne har villet tilbagebetale beløbet for min uheldige mandagsmodel af en Explora. Men så ville jeg stå uden scooter. Og jeg kan ikke lige pt. finde andre nye scootere til 6000 kr. som jeg kunne investere i, så derfor har det trukket lidt i langdrag.
Selvom jeg egentlig hader 2-taktere, så må jeg sige at den nye Digita kører ret godt. Den støjer selvfølgelig en del mere end en 4-takter og bruger også mere benzin. Men affjedringen er den mest behagelige jeg til dato har prøvet (næst efter en Yamaha Sting i 1986). Forholdsvis blød og behagelig. Og motoren er frisk og kvik. Og jeg sidder godt på den. CDI'en regulerer perfekt. Eneste ulemper er støjen fra motoren og benzinforbruget ifht. en 4-takter. Men så kom de med et forslag fra Thansen: Hvis jeg var tilfreds med en Digita, så kunne jeg også vælge sådan en ny. Altså bytte lige over med Exploraen. Men da 2-takt aldrig har været mig, og jeg ikke vil give 6000 kr. for en 2-takter, så tilbød de at jeg kunne købe den demo-model jeg havde lånt den sidste måned for 2500 kr. og få resten af pengene tilbage. Og 2500 kr. for en 2-takter kan jeg godt lige gå med til. Om ikke andet, så indtil jeg finder den helt rigtige scooter for mig.
Men indtil videre er jeg altså blevet ejer af en VGA Digita 2T demo med 2500 km til 2500 kr. inkl. 2 års reklamationsret.
En helt ok service fra Thansen synes jeg.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af SMF »

Første optankning viser 25,7 km/l. Det er jeg godt nok ikke særlig imponeret over. Den kører lovligt og med forsigtigt gashåndtag. Exploraen kørte over 35 km/l. Øv øv.
Mon tungere ruller kan ændre lidt på det høje omdrejningstal især ved acceleration?
Ellers må jeg prøve og fjerne ringen i variatoren og se hvad det giver.
Den kører på 95 oktan. Vil det hjælpe noget at skifte til andet oktantal evt?
Dæktrykket er ok og resten af maskinen har det fint. Kørt omkring 3000 km.
Besvar