Min nye VGA Explora 30 [NU: VGA Digita]

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Min nye VGA Explora 30 [NU: VGA Digita]

Ulæst indlæg af SMF »

Så er det vist min tur til at skrive om den 2-hjulede.

Jeg købte en VGA Explora 30 4-takter hos Thansen i september 2014 til 5995 kr. + lev. Jeg vidste godt at det var et billigt Kina-produkt, men forventede trods alt at det virkede fordi den var helt ny. Men der har godt nok været en del småting med den siden købet.

Hold godt fast!

Den dag jeg afhenter scooteren og er på vej hjem fra butikken, løber den tør for benzin efter 2 km. Jeg kan ikke engang køre fra butikken og til nærmeste tankstation. Så jeg må trække den til nærmeste tank.

Der mangler en instruktionsbog/servicehæfte. Medarbejderen i butikken siger, at der ikke medfølger sådan et. Jeg spørger dog hos hovedkontoret, og får tilsendt et hæfte med posten. Dette hæfte er vigtigt for at kunne dokumentere, at serviceeftersynene er overholdt.

Fra dag 1 hakker motoren/har udsættere ved bestemte hastigheder. Jeg påtaler dette, men mekanikeren kan ikke fjerne denne type fejl da det skyldes CDI-tændingsboksen. Han anerkender dog, at den hakker/rusker meget. Fejlen er aldrig blevet afhjulpet. Den er prøvekørt ubegrænset, og da hakker den ikke, så det er klart en CDI-boks defekt. Ny CDI-boks er afprøvet, men med samme hakkende resultat.

Da jeg har haft knallerten i to uger (400 km) forsvinder al lyset pga. kortslutning. Meget uheldigt da jeg arbejder om natten. Bliver rep. hos Thansen.
Dagen efter forsvinder al lyset igen. Jeg må af sted og få det rep. igen.

4 uger senere (1000 km serviceeftersyn) bliver kilerem skiftet da den har unaturligt slid (iflg. mekanikeren). Den nye rem ryster dog meget ved acceleration. Ny rem bliver monteret ugen efter, men den ryster også. Jeg har på nettet kendskab til flere der har problemer med remme der får Exploraen til at ryste under acceleration. Det er muligvis en sending kileremme der er dårlig forarbejdet, da der fx ikke er problemer med vibrationer når der monteres en Malossi rem. Da knallerten blev leveret som ny, var der ingen vibrationer. Det kom med den nye Thansen rem. Dette problem er stadig ikke løst. Jeg har som sagt selv prøvet at montere en Malossi kvalitets-rem, og med den rem er der intet der vibrerer. Men jeg synes jo ikke at jeg selv vil betale for en rem der fungerer. (Malossi-remmen var for øvrigt en rem jeg lånte af en bekendt).
Jeg påtalte også, at beskyttelseskappen til tændspolen ikke kunne sidde ordenligt og de to stik var ubeskyttede. Hætten er vist lavet til en rund tændspole, men der sidder en firkantet på knallerten. Så det er aldrig kommet til at sidde helt ordenligt. Det kan ses på det sidste billede hvor hætten bare hænger bagved spolen :(

2 uger senere (ved 1200 km) knækker en bolt der holder motoren fast på stellet. Rep. hos Thansen.

1 uge senere (ved 1275 km) virker hornet ikke mere samt sidestøttefoden sidder helt løs og gashåndtaget går meget stramt pga. vandindtrængen. Rep. hos Thansen.

3 uger senere (ved 1800 km) virker venstre bremsegrebskontakt ikke, dvs. at der ikke er noget bremselys når bagbremsen betjenes og ligeledes påvirker det startfunktionen, da bremsen skal holdes inde for at man kan starte en knallert. Rep. hos Thansen.

4 uger senere (ved 2100 km) virker hornet ikke igen og nu er motoren også begyndt at gå ud hver gang jeg standser (den kan ikke holde tomgangen). Den står fint i ca. 10 sekunder og så lyder det som om nogen slukker med nøglen. Ingen variation i omdrejningstallet inden den går ud. Jeg har ikke ændret noget, så det er mystisk hvorfor den pludselig begynder at gå ud. Udetemperaturen er også den samme. Den kan være meget svær at få gang i igen bagefter. Tændrøret ser fint ud farvemæssigt og den kører også fint pånær at motoren går ud når jeg standser. Næsten hver gang.
Den kører for øvrigt mellem 38-42 km/l.

Den er pt. kun 3½ måned gammel (købt 1. sep. 2014). Jeg har brugt over 8 timer sammenlagt på Thansens værksted. Selvfølgelig er alt dækket af garantien men der er ALT for mange problemer med den eftersom det er en helt ny vare.

Sidste nyt er, at jeg har lavet en aftale med Thansen hovedkontoret om, at jeg kan indlevere den og få mine penge igen. De skal dog lige godkende returneringen og se at den ikke har været mishandlet mv. Så det overvejer jeg stærkt at benytte mig af nu.
Men problemet er så, hvad skal jeg så ud og købe? Man får jo ingen ny knallert til 7000 kr. i dag. Og selvom jeg skulle op og give 12.000 kr. for en ny, hvad dælen skal man så vælge?

Jeg vil have en 4-takter igen og den skal være forholdsvis lille og støjsvag og med vægten langt mere på komfort end på sport.
Jeg kigger lidt på en Peugeot Tweet (som skulle være en Sym inden under, og de er vist hundedyre i reservedele), og på en Peugeot Viva City og kigger også lidt på en brugt Aprilia Sport City 4T, men jeg vil helst have en ny knallert. Kymco er jeg meget i tvivl om og så er der næsten kun Yamaha Neos tilbage og Piaggio ZIP (som er for lille til mig).
20140902_133015.jpg
20140902_133153.jpg
IMG_2618.JPG
karburator2.JPG
karburator2.JPG (100.55 KiB) Vist 20087 gange
IMG_2624.JPG
IMG_2633.JPG
IMG_2630.JPG
Senest rettet af SMF 8. april 2015 18:41, rettet i alt 9 gange.
Brugeravatar
kokodingdong
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10. januar 2015 08:29
Scootere: VGA Explora 30km/h

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af kokodingdong »

Købte samme scooter i oktober.
Efter 500km røg speedometer kablet, og et par hundrede km senere døde batteriet.
Da jeg så hentede den efter 1000km service virkede højre forreste blinklys ikke.

Jeg må erkende, at jeg ikke helt troede på alle de historier om thansen og deres produkter, men det viste sig at internettet havde ret igen :(
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af SMF »

Ej, det er lidt som et lotteri med de Kina-scootere :(
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Altid noget hvis de vil give pengene tilbage så du kan købe noget bedre.
Men du skal nok spare nogle flere penge sammen så du kan få noget bedre.

Man må da også blive træt i længden af at arbejde et sted hvor de sælger så dårlige ting så kunderne kommer tilbage mange gange for at få det lavet.
De kan selvfølgelige ikke lave kvalitet bedre hos T Hansen, men de vælger jo selv at sælge så dårlig kvalitet.

Men kunderne vil jo have det så billigt som muligt og T Hansen levere så varen.

T Hansen. Så kører det for dig!
Hvorfor vælge en VGA?
Hvorfor vælge en VGA?
hvorforvelgeenvga.png (422.09 KiB) Vist 20081 gange
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af Jps »

En Yamaha Neos 4takt er en god mulighed, men fra ny koster den ca. 15.000 kr. Den hugger desværre ved topfart (ca. 32 km/t). Ihvertfald når det er 30'er udgaven. Det kan elimineres ved hjælp af en anden vario der får den til at køre ca. 38 km/t. Der kan ikke pilles ved ECU'en og der findes ikke ubegrænsede til modellen. Eneste mulighed er måske ECU'en til 45 udgaven.

Jeg modtager en Neos om ca. 14 dage, som jeg skal give 8.000 kr for. Det er en årgang 2013 med 7.000 km på bagen (vejen ;) ). Topfarten er ca. 38 km/t) Den skriver jeg lidt om, når den er prøvekørt.
Senest rettet af Jps 12. januar 2015 09:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af SMF »

Jeg har engang siddet på en Neos og jeg synes at kunne huske at sædehøjden var for høj til mig, men jeg vil afvente og høre om Neos 4T erfaringerne. Ellers tror jeg det bliver en Peugeot Tweet eller en SYM Symphony. Jeg hører gerne hvis nogen har noget at sige om disse to maskiner.
Er det for resten Thansen der har fået SYM importen? De har kun 1 model på programmet. Men http://www.sym.dk fra den gamle importør virker ikke længere.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af Jps »

SMF skrev:Jeg har engang siddet på en Neos og jeg synes at kunne huske at sædehøjden var for høj til mig, men jeg vil afvente og høre om Neos 4T erfaringerne. Ellers tror jeg det bliver en Peugeot Tweet eller en SYM Symphony. Jeg hører gerne hvis nogen har noget at sige om disse to maskiner.
Er det for resten Thansen der har fået SYM importen? De har kun 1 model på programmet. Men http://www.sym.dk fra den gamle importør virker ikke længere.
Ved ikke om THansen er blevet Sym importør, men tror det næppe. Jeg tror mere på at Sym er på vej ud af markedet, nu hvor Sym.dk er lukket. Tweet'en er en 25'er, (det er Neos'en også), så har det måske ikke interessse?
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af SMF »

Jps skrev: Ved ikke om THansen er blevet Sym importør, men tror det næppe. Jeg tror mere på at Sym er på vej ud af markedet, nu hvor Sym.dk er lukket. Tweet'en er en 25'er, (det er Neos'en også), så har det måske ikke interessse?
Ja, 25 km/t er for lidt, så det dur ikke. Men hvor kan man se om en knallert er en 25 eller 30? Det kan man måske slet ikke, men noget man skal vide selv (eller herinde fra)?
Den tidligere SYM-importør Itago A/S skriver på mail:
"SYM er stadig noget der bliver forhandlet via Thansen.dk.
Dog er udvalget ikke det helt store i øjeblikket, herunder er et link til SYM på Thansen.dk’ hjemmeside
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 327593942/"
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af Jps »

SMF skrev:
Jps skrev: Ved ikke om THansen er blevet Sym importør, men tror det næppe. Jeg tror mere på at Sym er på vej ud af markedet, nu hvor Sym.dk er lukket. Tweet'en er en 25'er, (det er Neos'en også), så har det måske ikke interessse?
Ja, 25 km/t er for lidt, så det dur ikke. Men hvor kan man se om en knallert er en 25 eller 30? Det kan man måske slet ikke, men noget man skal vide selv (eller herinde fra)?
Den tidligere SYM-importør Itago A/S skriver på mail:
"SYM er stadig noget der bliver forhandlet via Thansen.dk.
Dog er udvalget ikke det helt store i øjeblikket, herunder er et link til SYM på Thansen.dk’ hjemmeside
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 327593942/"

Man kan se det på typeattesten/registreringsattesten, at det er en 25'r. Begge dele burde ligge her på siden, et sted. Ellers ses det på stelnummeret. Det er en EU bestemt hastighed, desværre.
Brugeravatar
SMF
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 123
Tilmeldt: 3. januar 2015 12:29
Scootere: VGA Digita 30 2-t (tidl. VGA Explora 4-t, Aprilia SportCity 4-t, Texas Flash X-30 4-t, Yamaha FS1 2-t)

Re: Min nye VGA Explora 30

Ulæst indlæg af SMF »

Ja under Galleri er Tweet'en med. Men der står den som 30'er (med B som det 7. ciffer i stelnummeret). Har du kendskab til at det skulle være en 25'er?
Besvar