Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Ulæst indlæg af pshdo »

Hej forum.

Jeg leder ret desperat efter løsningen på vores problem.

Jeg har siddet og læst en masse og fundet frem til (via scootergrisen) at vi mangler et koldstart-sæt som hedder 497522, hvilket indeholder 2 skiver til chokeren, en ny tændspole og en studs/pasring til luftfilteret... Hor den får åbenbart ikke en fed nok benzin-blanding selv om chokeren så virker...
Jeg kan bare ikke finde dette sæt nogle steder jeg har søgt (det er jo også en gammel knallert, så det er måske udgået), så hvordan samler jeg selv disse småting sammen, hvor finder jeg dem mon enkeltvis ?!?
Jeg kan finde noget uoriginalt hos bl.a. stage6, men jeg kan jo ikke vide om disse ting lever op til de "krav" der er for at kunne starte i koldt vejr.

Nå men historien er helt kort at:

Min søn har sådan en Piaggio Fly 4T som har kørt ca. 1700km alt i alt.
- den vil ikke starte når den er kold, eller den er MEGET svær at starte, og slipper man gassen så går den ud igen.

Kort fortalt har den stået stille i 5-6 år, efter kun at have kørt små 100km.
- og så i sommer har han fået den og kørt de sidste 1600km.

Nå men AHA, det er jo noget med automatchokeren der er defekt, tænkte hans gode far, men efter at have haft den ude og kontrollerer den i forhold til beskrivelserne jeg har fundet om sådan en, så kan jeg se at den bevæger fint nålen ud på omkring 5-6 minutter når den er startet...
- og vigtigst af alt, den trækker sig også sammen til ca 10mm, når den er kold igen...

Men hvad er det mon så ??

Når den endelig er startet, så kører den helt fint, den får altså benzin nok, sætter ikke ud, og trækker fint, så jeg tænker heller ikke der er noget kaburator/benzin problem..
- men der er ingen tomgang før den er varm... (også der tænkte jeg choker)

Hele sommeren har den også startet fint, helt uden problemer.

Den er først for alvor begyndt at drille voldsomt for ca 14 dage siden, faktisk lige efter den fik nye vinterdæk sjovt nok.

Batteriet blev skiftet straks efter købet af knallerten, for det gamle var helt dødt...
Jeg har også købt en fin lille vedligeholdelses lader til den, så batteriet er altid på toppen, men det hjalp heller ikke, for start-motoren kører helt fint.
- vi har også prøvet med lidt kaburatorsprit i benzinen (ca. 1dl) efter gode råd fra venlige folk, men det duede heller ikke...

Nu har jeg snart ikke flere gode ideer...

Har i et guldkorn, så vi kan få hans knallert til at være en stabil starter igen ?

--
Peter
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis det kan købes kan det vel købes hos en Piaggio forhandler.
Det er vist normalt at 4 takt ikke starter så let, specielt om vinteren.

Prøv og rens karburatoren grundigt, hoveddyse, strålerør, osv.

Hvad motorolie viskositet bruger du nu ?
Du kunne prøve 5W40 hvis ikke du allerede bruger det. Kan være det hjælper lidt når det er koldt fordi olien er mere tyndtflydende.
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Re: Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Ulæst indlæg af pshdo »

5w40 olie ?
Kan det virkelig gøre noget hvad olie man bruger ? (Det kan det vel, ellers ville du jo nok ikke skrive det... :))

Jeg har nu SELV designet en del af det sæt der kan monteres i knallerten.
Dvs at automat-chokeren er flyttet 1mm, og luftintaget er snævret ind.
- så mangler jeg "bare" tændspolen, men den gør også lidt ondt med en pris på ca. 700.-
Den tændspole har 4 ben, hvilket jeg ikke helt forstår, for stage6 har en universal med 2 ben, som de skriver passer på vores knallert...
Hvordan får jeg ellers mere gnist ??
Jeg har bestilt et bedre tændrør, iridium NKG CR8EIX som jeg kan læse skal give bedre gnist, men reelt ved jeg vel ikke om de også flytter lidt på tændingstidspunktet i elektronikken inde i tændspolen ??

Det var sku nemmere i gamle dage med min kreidler florett :-)

--
Peter
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det noget med det første tal "5" i 5W40 fortælle hvor flydende motorolien er ved lave temperaturer, så hvis det er frost så er den vist lidt mere flydende end 10W40, og det skulle så kunne gøre det lidt lettere at starte når olien skal pumpes rundt.

Det noget med Piaggio har det med at bygge CDI og tændspole sammen så det kan være det er derfor den koster 700,- kroner.
Det runde stik på siden er tændspolen.
billed1527.jpg
billed1527.jpg (41.67 KiB) Vist 8565 gange
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Re: Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Ulæst indlæg af pshdo »

Jamen hmmmm... :-)
Hvad så med 0W40, det må jo så være endnu bedre ??
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11226
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Ulæst indlæg af scootergrisen »

0W40 skulle være endnu mere flydende ved lavede temperaturer.
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Re: Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Ulæst indlæg af pshdo »

I øvrigt har det flade 4 polede stik på tændspolen følgende forbindelser:

* Stel
* Stel gennem nøgle (Tænding)
* Pickup spole
* Plus fra regulator
(Dog ikke nødvendigvis i den rækkefølge)

Derudover kan jeg fortælle at den korrekte tændspole har nummer: 639978
- jeg har i dag fået at vide at den IKKE er kraftigere, men at timingen er en smule anderledes...
Brugeravatar
johnkramme
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 14
Tilmeldt: 14. oktober 2014 23:04

Re: Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Ulæst indlæg af johnkramme »

Typisk km tal ( 1000 - 2000 km ) for flere varianter af 4 takt scootere, som begynder at få startproblemer viser sig at være for stramme ventiler.

Hvis ikke du har prøvet at fejlfinde der, så check/juster ventilafstanden indsugn./udstødn. ( husk at motoren skal være kold ved justering ).

Data mht. ventilafstand, findes her på sitet.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... manual.pdf
Brugeravatar
jens426
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4. januar 2015 23:32
Scootere: piagio fly

Re: Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Ulæst indlæg af jens426 »

jeg har en piagio fly 45 scooter.

mit problemet om vinteren kunne løsses på 1 af følgende 2 måder, prioriteret rækkefølge :

1. Den sorte hætte på tændrøre skal have en ordelig omgang silikone spray, ca. 1 gange hver 4 måned om sommeren er der problemmer hvis den har stået ude i regnvejr og ikke har fået silikone.
2. batteriet skal være helt opladet om vinteren.
Brugeravatar
pshdo
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. december 2014 22:39
Scootere: Piaggio Fly 4T
kørt 1700km

Re: Piaggio Fly 4T - store startproblemer i kulden.

Ulæst indlæg af pshdo »

Hej igen forum...

Vi har løst problemet...
- eller... Det vil tiden jo vise... For indtil nu har det kun været ned til 0 grader, men den starter helt uden problemer nu, hvor den var nærmest umulig før bare det kom under ca 10 graders varme!

Hvad vi har gjort, er flere ting, og hvilken en der har haft mest indflydelse er lidt svært at sige. Men jeg vil tro det er tændrøret.

MEN her er hvad vi har lavet:
I følge CR som vist var en tidligere importør, findes der et vinter-sæt til ca. 1000.- som skulle løse problmerne (beskrivelsen af sættet findes her på siden et sted, og det kan stadig købes). I det sæt er der nogle skiver der skal ind i chokeren, med beskrevet dimensioner, sådan et par skiver havde jeg hurtigt selv fremstillet og sat i.
Så var der en bøsning i det sæt som lukker lidt for luften fra luftfilteret, den bøsning havde jeg ikke lige, og heller ikke dimensionerne, men da slangen fra luftfiltereter af gummi, tog jeg en kraftig strips og klemte slangen lidt sammen på den måde i stedet.
De to ting betød at knallerten gik fra at være nærmest helt umulig at starte, til kun at være meget svær at starte...
-vi var på rette vej...

Sidst men ikke mindst var der en anden tændspole i det vinter-sæt, og den har jeg IKKE udskiftet. Til gengæld prøvede jeg at forske lidt i tændrør og fandt frem til at CR8EIX et Iridium tændrør fra NKG vil være et langt bedre tændrør end det originale. Så sådan et blev købt hjem og sat i.

SUCCESS !!

Nu starter knallerten omgående i stedet for at være nærmest umulig at starte...
Besvar