Tun osv til VGA Formula 125

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Leiberg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. december 2014 01:18
Scootere: VGA Formula 125

Tun osv til VGA Formula 125

Ulæst indlæg af Leiberg »

Hej med jer :) Er ny herinde, og har lige netop indkøbt min første scooter i mit liv ;) Er vant til større MC, men vi stod og ville af med vores ene bil, og jeg valgte så en VGA Formula som billig afløser til at fragte mig til job osv. Så den er hermed købt.

Er overrasket over hvor godt den egentlig kører. Det er jo ingen raket, men den følger helt fint med i trafikken.

Men så er mit spørgsmål. Er der nogen der kender til noget tun til den? Udstødning eller lign? Den siger jo ikke ret meget, og det vil jeg gerne have ændret på :)
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Tun osv til VGA Formula 125

Ulæst indlæg af TOCA »

Det er en scooter, den skal ikke larme, det er en 125cc, så den kommer aldrig til at lyde som en Harley ;)

Hvis det er fordi, du tror på den der med, at mere larm giver øget sikkerhed, så tager du fejl, de eneste der kan høre en MC, før de ser den, er fodgængere og cyklister :(

Hvis du vil opdages i god tid, så ifør dig tøj i pangfarver, og sæt nogle neon farvede stafferinger på fronten af maskinen, så du skiller dig markant ud fra baggrunden.

Hvis det er topfart og/eller optræk, vi taler om, så er der et bredt udvalg af tilbehør, som kan købes for penge, hvad er dit budget?

Hvis du absolut VIL genere dine naboer, så borer du et 0,5mm hul i udstødningen, lige foran potten, og skifter luftfilteret med et performance filter, så er der ingen, i to blokkes afstand, der er i tvivl om, hvornår du kører hjemmefra om morgenen ;)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tun osv til VGA Formula 125

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej, og tillykke med dyret.
Det er vist under VGA-mærket en Longjia med en LJ1P52QMI motor. måske der dukker noget grej op hvis du søger på det.
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... manual.pdf
Ellers kunne et passende sports-filter, frem for den originale filter-kasse, give noget mere lyd og sikkert også noget mere effekt. :thumbup:
Den skal så bare dyses op til det nye filter.
Brugeravatar
Leiberg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. december 2014 01:18
Scootere: VGA Formula 125

Re: Tun osv til VGA Formula 125

Ulæst indlæg af Leiberg »

TOCA skrev:Det er en scooter, den skal ikke larme, det er en 125cc, så den kommer aldrig til at lyde som en Harley ;)

Hvis det er fordi, du tror på den der med, at mere larm giver øget sikkerhed, så tager du fejl, de eneste der kan høre en MC, før de ser den, er fodgængere og cyklister :(

Hvis du vil opdages i god tid, så ifør dig tøj i pangfarver, og sæt nogle neon farvede stafferinger på fronten af maskinen, så du skiller dig markant ud fra baggrunden.

Hvis det er topfart og/eller optræk, vi taler om, så er der et bredt udvalg af tilbehør, som kan købes for penge, hvad er dit budget?

Hvis du absolut VIL genere dine naboer, så borer du et 0,5mm hul i udstødningen, lige foran potten, og skifter luftfilteret med et performance filter, så er der ingen, i to blokkes afstand, der er i tvivl om, hvornår du kører hjemmefra om morgenen ;)

Nu vil det blive mere end en almindelig udfordring at få en 1 cylindret motor til at lyde som en 2 cylindret V motor. Og jeg har da heller ikke givet udtryk at jeg ønske den skal lyde/larme sådan?! :eh: Det jeg eftersøger er bare lidt mere lyd, da jeg synes en 4takts motor ikke skal lyddæmpes på den måde som den er. Og lige den type motor som sidder på, har potentiale for en rigtig fin lyd. Og nej, skal ikke bore nogen huller i udstødningen?! :wtf: Det er da vel ikke nogen som gør?! Det må da lyde af h..... til?! :roll:

Jamen har egentlig ikke noget loft på budgettet, men den skal heller ikke vold tunes. Tænker at hive en 2-5 hk mere ud af den (hvis muligt) for at få lidt optræk, bundtræk og en smule topfart, med andre ord lidt mere af det hele. Jeg ligger på ca 82-87km/t i snit på speedometeret, så lige en sjat mere ville være perfekt, især til de længere ture på landevejen så jeg bedre kan følge med trafikken. :detective:
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Tun osv til VGA Formula 125

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg tror du får mere end svært ved, at hive flere HK ud af din VGA. Men man må ganske vist forøge effekten, med 20%. Dette gælder både biler og MC.

Nu har den så ikke været så længe på det danske marked, så tvivler på at man kan få en større cylinder til den, eller for den sags skyld anden udstødning.
Brugeravatar
Leiberg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. december 2014 01:18
Scootere: VGA Formula 125

Re: Tun osv til VGA Formula 125

Ulæst indlæg af Leiberg »

Ja jeg må vel bare vente og se hvad der dukker op med tiden.

Men hvis den er en standard 1P52QMI motor som der står i manualen, så har jeg fundet helt op til 180cc kits til den. Ikke at jeg vil have det på, men måske 150cc kunne have interesse. Men vi må se :)
Brugeravatar
Leiberg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. december 2014 01:18
Scootere: VGA Formula 125

Re: Tun osv til VGA Formula 125

Ulæst indlæg af Leiberg »

Burde dette kit ikke passe på den? http://www.jonway-parts.com/complete-ki ... d_153.html
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Tun osv til VGA Formula 125

Ulæst indlæg af TOCA »

OK, så er det på plads :)

Som nævnt kan et performance/sports luftfilter give lidt mere volumen på lyden.

Har ikke de store erfaringer med tuning af 4T motorer, men mon ikke der findes performance udstødninger og lidt blandede tandhjul til gearingen, ude på markedet? Og så kan der jo justeres lidt på kobling og variator, så den kommer hurtigere i gang.

Jo, der er folk (især unge mænd), der gør de mystiske ting, ved deres køretøjer, inklusive at bore huller i udstødningen, eller helt fjerne indmaden i lydpotten :o
Brugeravatar
Leiberg
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12. december 2014 01:18
Scootere: VGA Formula 125

Re: Tun osv til VGA Formula 125

Ulæst indlæg af Leiberg »

Jeg har søgt en MASSE på nettet nu, og er kommet frem til en masse forskellige kits osv. Og en masse forskellige pris niveauer. Umiddelbart ser det ud til at et 150cc kit er lige til at skrue på uden nogen anden modificering. Tænker dog den måske ville blive glad for en lidt større dyse i den forbindelse. Men det må jeg se om jeg læse mig frem til. Men ihvertfald ser det ud til at være helt tosset billigt at tune på den. Det er jo lækkert nok :D Især når man tænker på hvad det kostede mig at bygge min gamle Harley :crazy:

Det eneste jeg ikke har haft held med at finde, er en pæn og brugbar udstødning. Allesammen er i nogen virkelig grimme designs og farver :? Og den eneste jeg har kunne finde som jeg synes passede til den, kostede over 1000,- Og så er det et "universal fit" til en GY6 motor... Så den ved jeg ikke om jeg tør kaste penge efter... Men vi må se :)
Besvar