Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8
Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8
Ja, jeg har lånt sådan en her til aften, men skal lige være lidt klarere i hovedet inden jeg fyrer den af. Jeg tænker at det i sidste ende nok bliver en kombi af saven, lirken & varmen op, der får den løs.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1267
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8
Det tyder det lidt på.kaspert skrev: ...er det smeltet sammen

Hvis olieforsyningen har virket fint, bliver plejlstang og pind smurt og kølet nedefra, og vil ikke kunne sætte sig, selv om stemplet evt skulle blive overophedet, fx pga mager blanding.
Er det derimod olieforsyningen der har svigtet, så stopper både køling og smøring, og tingene brænder/smelter hurtigt sammen.
Overfladerne bliver ødelagt, og det sætter sig. Det at du slet ikke kan rokke den er dårlige tegn, da den ellers er en let glidepasning med kun plads til oliefilmen.
Den er ihvertfald helt gal, og først når du får den fri kan du se om det er pinden eller plejlstangen der har lidt mest.
Ja, brug masser af varme på plejlstangen, gerne ild, inden du presser. Det kan måske reducere skaderne lidt.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3614
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
- Geografisk sted: Lolland
Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8
scootergrisen skrev:Som jeg husker det glide stempelpinden let ind og ud af plejlstangen på en tynd oliefilm.
Du kunne prøve og opvarme plejlstangen med en varmepistol også prøve om du kan presse stempelpinden ud med en tang.
Opvarme pejlstangen med en varmepistol?? Det er da helt og aldeles, totalt idiotisk. Husk lige på der er benzin og olie indvolveret. Man fjerner den ene G ring med en spidstang, og bruger så enten en dorn eller en skruetrækker der passer til pinden. Og så banker man den ud, med en hammer (små lette slag).
- Katana
- 9. Rang
- Indlæg: 458
- Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
- Køretøjer: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
- Geografisk sted: Randers
Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8
jps, Prøv at læse hele tråden en gang mere.
Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8
Tusind tak for hjælpen alle sammen. Det endte med ikke at være så galt som jeg frygtede.
Først kuren; http://mechanicalhusbandry.com/2010/04/ ... wrist-pin/
Jeg lavede mig sådan en udtrækker, og så kom pinden ud lige så stille og roligt, uden at noget tog skade (andet end pinden).
For reference, hvis nogen skal bruge det: Jeg lavede den af 6 mm gevindjern og 6 mm maskin-møtrikker fra Silvan, plus nogle spændskiver til at holde toppen på plads med. Gevindjernet passer fint inden i stempelpinden, mens møtrikkerne viste sig at være helt geniale: Store nok til at holde på cylinderpinden, men små nok til at komme igennem hullet i plejlstangen. Dermed var det nemt at få pinden *helt* ud.
Så årsagen: Det viste sig ikke at være decideret brændt sammen, selv om olien mere var sort belægning end smørelse. I stedet var der en støbekant inde i hullet i plejlstangen, som ikke var boret/slebet helt væk. Mægtig koloenorm ridse i den gamle cylinderpind, men den skulle jo alligevel ud. Jeg brugte derefter sådan en fil til slibning af motorsavskæder (tynd og rund) og fik slebet det ned, så den nye cylinderpind kunne komme i.
Så fik den en sjat olie, og jeg tappede systemet så tomt jeg kunne, så en sjat til, køre rundt, ud, og så til sidst fyldt ordentligt op. På med det nye stempel, cylinder og resten af motoren. Karburatoren er på, nu venter jeg kun på dagslys så jeg kan få motoren ud igen og sat på resten af scooteren.
Jeg er ret spændt på om den vil starte nu...
Først kuren; http://mechanicalhusbandry.com/2010/04/ ... wrist-pin/
Jeg lavede mig sådan en udtrækker, og så kom pinden ud lige så stille og roligt, uden at noget tog skade (andet end pinden).
For reference, hvis nogen skal bruge det: Jeg lavede den af 6 mm gevindjern og 6 mm maskin-møtrikker fra Silvan, plus nogle spændskiver til at holde toppen på plads med. Gevindjernet passer fint inden i stempelpinden, mens møtrikkerne viste sig at være helt geniale: Store nok til at holde på cylinderpinden, men små nok til at komme igennem hullet i plejlstangen. Dermed var det nemt at få pinden *helt* ud.
Så årsagen: Det viste sig ikke at være decideret brændt sammen, selv om olien mere var sort belægning end smørelse. I stedet var der en støbekant inde i hullet i plejlstangen, som ikke var boret/slebet helt væk. Mægtig koloenorm ridse i den gamle cylinderpind, men den skulle jo alligevel ud. Jeg brugte derefter sådan en fil til slibning af motorsavskæder (tynd og rund) og fik slebet det ned, så den nye cylinderpind kunne komme i.
Så fik den en sjat olie, og jeg tappede systemet så tomt jeg kunne, så en sjat til, køre rundt, ud, og så til sidst fyldt ordentligt op. På med det nye stempel, cylinder og resten af motoren. Karburatoren er på, nu venter jeg kun på dagslys så jeg kan få motoren ud igen og sat på resten af scooteren.
Jeg er ret spændt på om den vil starte nu...
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3614
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
- Geografisk sted: Lolland
Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8
Har jeg gjort. Er der noget jeg overser??Katana skrev:jps, Prøv at læse hele tråden en gang mere.
Re: Skift af cylinder/stempel på Kymco Super 8
En sidste lille melding: I dag blev de to halvdele skruet sammen, batteriet fik en tur i opladeren, og vroooom!
Tak for hjælpen til alle der bød ind.
Effektenaf den lidt større cylinder var som ventet bedre(!!!!) bundtræk og acceleration, men ikke meget på toppen. Kommer til at skifte mine rullevægte til rent 5, og potentielt også liige fikse begrænsningen i CDIen, nu det rent faktisk kan nytte noget.
Tak for hjælpen til alle der bød ind.
Effektenaf den lidt større cylinder var som ventet bedre(!!!!) bundtræk og acceleration, men ikke meget på toppen. Kommer til at skifte mine rullevægte til rent 5, og potentielt også liige fikse begrænsningen i CDIen, nu det rent faktisk kan nytte noget.