Batteriet oplader kun "lidt"

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
snurrberget
1. Rang
1. Rang
Køretøjer: PGO Hot 50

Batteriet oplader kun "lidt"

Ulæst indlæg af snurrberget »

Jeg har en ny erhvervet PGO Hot 50, som jeg har fælles med min ex. (yes, vi taler sammen)
Maskinen er rigtig fin, 2500 km, og da jeg byttede en ledning for at få det bagerste blinklys til at vise korrekt kører og virker den perfekt, bortset fra... batteriet.
Batteriet bliver ikke ladet op så det kan starte scooteren, når den er kold. Jeg har haft batteriet ude og målte 12.3 volt over polerne, hvilket burde være nok, så min tanke var at batteriet er OK, men at en ledning måske er sat forkert så batteriet kun får en brøkdel af ladestrømmen.
Er der nogen af jer der har haft samme erfaring?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Re: Batteriet oplader kun "lidt"

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad mener du med at bytte en ledning ?

Start med og oplad batteriet med en batterioplader så det ikke bliver mere afladt end det er i forvejen.

Mål volt på batteriet.
Start motoren og giv lidt gas, så skal volten stige.
Hvis ikke volten stiger så bliver batteriet ikke opladt.
Brugeravatar
snurrberget
1. Rang
1. Rang

Burde scoterens elsystem ikke være rigeligt til at oplade batteriet?
Hvis ikke så, ok. Jeg hiver batteriet ud een gang om måneden og smider det i en oplader, men det virker bare forkert.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

snurrberget skrev:Burde scoterens elsystem ikke være rigeligt til at oplade batteriet?
Hvis ikke så, ok. Jeg hiver batteriet ud een gang om måneden og smider det i en oplader, men det virker bare forkert.
Batteriopladeren på scooteren, er sikkert defekt. Hvor den sidder på Hotten, ved jeg ikke.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

På Big, sidder den her (den med røde ledninger):
BiG omgang (17).jpg
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Jo hvis i køre på scooteren så oplades batteriet men hvis i ikke bruger scooteren så meget eller kun bruger den til korte ture så er det ikke sikkert batteriet bliver opladt nok.
Batteriet står og aflader langsomt selvom man ikke bruge det.

Med nogle opladere behøver du ikke tage batteriet ud men du kan selvfølgelig godt gøre det for en sikkerhedsskyld.
På mit batteri har jeg sat et stik på til opladeren så det er let at tilslutte opladeren også står den bare der og oplader automatisk og finder selv ud af hvornår den er færdig, det er smart men det er ikke alle opladere der er automatiske.

JPS : Det er vist starterrelæet du viser der.
Spændingsregulator sidder vist foran benzintanken.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:
JPS : Det er vist starterrelæet du viser der.
Spændingsregulator sidder vist foran benzintanken.
Muligt du har ret, men jeg mener nu det er opladeren til batteriet. Men trods 14 år med PGO Dr Big, er jeg ikke blevet uddannet i det elektriske på Big :D. Det er ikke lige det, jeg roder mest med ;).

OBS: Nu kom jeg så lige i tanke om, at opladeren til batteriet måske sidder i statoren :D.
Brugeravatar
snurrberget
1. Rang
1. Rang

Jeg takker mange gange for svar og forslag.
I dag købte jeg et nyt batteri og el-starteren kørte som en drøm.
Åbenbart leveres de fuldt opladt, hvilket egentlig fuckede mit eksperiment lidt op.
Hvis batteriet var tomt, kunne jeg efter en tur på 30-40 kilometer vurdere om ladestrømmen var tilstrækkelig, og dermed vurdere om det var batteri eller ladestrøm der var problemet.
Så næste omgang er at forsøge at få opladt det gamle batteri.
Hvis det ikke er muligt ER det batteriet og hvis det er muligt ER det (sandsynligvis) ladestrømmen, og så skal jeg ud og smide måleapparat på scooteren for at være sikker.
Jeg håber at det gamle batteri var sucked, for jeg har ikke i 35 år haft det fjerneste ønske om at splitte en knallert ad, og hvis ladestrømmen er "dårlig" skal jeg splitte scooteren ad eller bruge en formue på at få andre til det.
Jeg har heller ikke et lunt værksted som jeg havde da jeg var knægt, hvilket måske kan forklare modviljen :D

Tak for billedet af opladeren. Hvis jeg skal til at splitte knallerten ad bliver det ikke det sidste jeg ser, men det er da rart at tro at den findes som en enkelt komponent der kan udskiftes uden en universitetsuddannelse.

Jeg undrede mig nu også over hvad den lille ledningsbehæftede cylinderformede "dims" lavede i stellet på min Yamaha tilbage i 1981, men jeg fandt aldrig ud af det.
Den sad der bare, og da den så ud til at være anbragt med vilje af fabrikken lod jeg den sidde. :-D
Jeg gætter så på at den opladede det lille batteri der holdt speedometer lyset levende og gav strøm til blinklysene når motoren ikke kørte.

Oh, oh... så lige på linket og læste: "Batteriet SKAL lades op med en impuls lader"
Men, men... lortet virker jo fint og hvad i alverden er en "impuls lader" forresten?

Nyt batteri:
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 712460322/
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Det kan da godt være de har opladt det i butikken for dig hvis du har fået det klargjort.
Den gang jeg købte mit batteri hældte jeg selv syre på og opladede det.

En impuls-lader skifter volt og ampere under opladningen som er en mildere opladning sådan at væsken i batteriet ikke koger og vandet fordamper ud af batteriet, fordi det er lukkede så det er ikke meningen der skal komme damp ud.
I modsætning til traditionelle batterier hvor der er propper på også kan man påfylde deminiraliseret vand når noget af det er fordampet.

Du kan se her er nogle streger over og under tallene, den ene er volt den anden er ampere.
Over og under 1-tallet kan du se at volt og ampere stiger og falder mange gange, altså impuls-ladning.
billed3456.jpg
billed3456.jpg (19.23 KiB) Vist 6475 gange
Brugeravatar
snurrberget
1. Rang
1. Rang

Nu har jeg haft det nye batteri i scooteren i et stykke tid, med flere daglige starter, og det funker ligeså godt nu som da jeg smed det i.
Det gamle batteri (der viste 12+ volt) er forsøgt opladet i går.
Opladeren påstod at der ikke kunne hældes mere energi på.

Jeg konkluderer derfor at det gamle batteri, med 3AH, simpelthen ikke kunne levere den nødvendige strøm til el-starteren, i modsætning til det nye (5 AH) der stadig virker fint.

Tak for forklaring og illustration, og fordi du gad sende det.

mvh. Claus
Besvar