Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Selve forlygten og pærene virker fint bortset fra det gerne måtte lyse vejen bedre op om natten.
Men du skal bare tage lyskontrolboksen af og lave den løsning med 2 relæ så skulle det virke fint.
Lyskontrolboksen er ikke gået i stykker på min men den tænder kun for forlyset når den får signal fra CDI boksen, men CDI boksen kan få en fejl hvor de kun nogle gange sender signalet og det er jo farligt i trafikken hvis lyset bare slukker og en ny CDI boks koster 700-800 kroner.
Hvor mange gange, har du oplevet den Cdi fejl?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Altså det startede vist efter 2 år med at nogen gange virkede forlyset ikke og nogen gange virkede det.
Så købte jeg en ny CDI boks men så kan jeg ikke huske om fejlen kom igen eller om jeg bare besluttede mig for at lave lyssystemet om inden det skete fordi det er jo alvorligt i trafikken at lyset bare slukker uden at man ved det.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Altså det startede vist efter 2 år med at nogen gange virkede forlyset ikke og nogen gange virkede det.
Så købte jeg en ny CDI boks men så kan jeg ikke huske om fejlen kom igen eller om jeg bare besluttede mig for at lave lyssystemet om inden det skete fordi det er jo alvorligt i trafikken at lyset bare slukker uden at man ved det.
Ja, det er jo ikke sjovt ,hvis det sker i buldermørke :( Men det du så har lavet virker vel stadig? :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja men det er ikke så godt det jeg har lavet og jeg kom først på ideer med de 2 relæ bagefter så jeg har ikke lavet den løsning med 2 relæ.

Det er ikke kun når det er helt mørkt det er et problem når lyset, fordi det kan man jo se det, men det er nok et større problem at lyset slukker for eksempel inde i byen når det er mørkt også man ikke lægger mærke til det fordi der er gadebelysning.
Der var en bilist der bremsede lidt sendt også undrede jeg mig over det også kigger jeg på forlyset og ser at det ikke lyser. Så det kan ikke anbefales at man ikke ved om det lyser eller ej.

Jeg har tænkt på at lave en lille plade ved forlygten som kan reflekere lidt af lyset op i hovedet på en, bare sådan at man kan se om forlyset er tændt eller ej, fordi jeg plejer og strække armen end foran lygten for at teste det men det ville jo også være rart at kunne kontroller det hurtigt under kørslen. Og det syntes jeg ville være rart lige meget om det er en scooter med forlygte problemer eller ej.

Ligesom med blinklys der kan man høre på relæet om det virker som det sker og det er genialt syntes jeg.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Ulæst indlæg af Jps »

Speedometer.jpg
Det kunne måske være en løsning at montere en lille rød diode ved speedometeret, og forbind ledningen til lyset. Når det går, så slukker dioden? Lidt ligesom olielampen på en 2takter.

Dioder.
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Ulæst indlæg af Katana »

Scootergris, Næste gang du skifter dæk, så vælg Sava MC 38, som jeg kører med. Disse dæk er forbavsende modstandsdygtig mod spidse genstande/sten på vejen. Jeg har nu kørt tæt på 9000 km på Sava MC 38 og ikke een gang er jeg punkteret eller har måtte fjerne en spids sten fra dækkene. Gummiblandingen på dine dæk er nok en blød type, der virker som 'magnet' på småsten.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har du brugt det som fordæk eller bagdæk ?
Fordi det er altid bagdækket jeg punktere på. Kan ikke huske om jeg har punkteret på fordækket men det vist 1 ud af 10 gange det sket på fordækket i forhold til bagdækket.
Brugeravatar
Katana
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 458
Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
Scootere: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
Geografisk sted: Randers

Re: Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Ulæst indlæg af Katana »

Jeg har mc 38 på både for & bag.
Selv efter mange køreture på grusveje og gennem småsten kørt ud på asfalten, er der ingen sten eller spor af samme i dækkene. KGI.dk er vist eneste sted dækket kan købes i danmark. http://kgi.dk/product-15184-6067.php Prisen er dog en smule pebret - desuden er de fleste Sava dæk udsolgt hos kgi.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fik rodet noget med det elektriske på min scooter i dag.
Rettet nogle gamle dårlige lodninger, renset stik osv.

Jeg fandt også en dårlig forbindelse ved forlys stikket hvor jeg troede det var i selve stikket men det var i stedet lige der hvor ledningen har fat i kabelskoen at der var dårlig forbindelse inde i ledningen under isolationsmaterialet så det var ikke til at se ude fra.

Der var godt mange kabelsko hvor der var grøn ir ved og det er ved dem hvor strømstyrken er størst ser det ud til.

Så da jeg fik samlet det hele igen og ville køre en tur så ville motoren selvfølgelig ikke starte og det viste sig så at være en dårlig forbindelse ved CDI boksen så tændrøret ikke gav gnist og der var 2 kabelsko med grønt ir på stikket til CDI boksen som jeg også rensede også kom der gnist på igen.

Også fandt jeg ud af at fordi mit venstre bremsegreb er løst så det kan vippe lodret så tænder bremselyset når man trykker den ned, og det gør jeg tit for sjov når jeg køre og det vil så sige at jeg har siddet og blinket en masse med bremselyset :oops: flot :think:

Jeg fik desværre ikke brugt min nye crimptang fordi jeg ikke har de kabelsko jeg skal bruge til stikkene.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Så punkterede jeg igen. :party:
Besvar