gamle piaggo/vespa ciao 2t

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
resderra
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 101
Tilmeldt: 7. juni 2010 23:43
Scootere: kymco super 8 4t 50cc

gamle piaggo/vespa ciao 2t

Ulæst indlæg af resderra »

Har lige købt en gammel en med pedaller :).Har nu renser karburator, tanken,benzinfilter, og benzinhanen. Men nu er problemet at den ikke kan trække
1 tomgangen skal være så høj at hjulet drejer ellers slår det fra
2 kan godt giv den gas men så skal den være på frihjul, syntes desuden reagerer lidt sløv
3 fordi når vil til at gøre på og gir lidt gas kommer ingen veje men gir men den mer så slår den bare fra plof plof ploof færdig
Hvad er så problemet noget med cylinderen ?

Den har desuden været meget på chokeren det kan men se på de grej han sat på fodpladen så chokeren ikke ville springe tilbage fordi et stykke jern holdt den på plads. Og jeg har prøvet at gi den mindre luft, har også prøvet med og uden chokeren og mindre luft. :problem: :problem:
Brugeravatar
Bebbe
5. Rang
5. Rang
Indlæg: 75
Tilmeldt: 22. maj 2010 09:03

Re: gamle piaggo/vespa ciao 2t

Ulæst indlæg af Bebbe »

Tjek bundpakningen, den der sidder mellem cylinderen og blokken eller simmeringe ved krumtappen.
Brugeravatar
resderra
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 101
Tilmeldt: 7. juni 2010 23:43
Scootere: kymco super 8 4t 50cc

Re: gamle piaggo/vespa ciao 2t

Ulæst indlæg af resderra »

Jeg kan ikke få den oppe at køre gu det her være problemet, altså stempelringen at den er slidt for meget ?
Vedhæftede filer
æ.jpg
æ.jpg (79.97 KiB) Vist 10716 gange
Ja er den ikke godt slidt?
Ja er den ikke godt slidt?
27112010584k.jpg (42.15 KiB) Vist 10718 gange
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: gamle piaggo/vespa ciao 2t

Ulæst indlæg af Jps »

Prøv med et nyt sæt ringe. For den på billlederne, gaber for meget. Der må helst ikke være større afstand, end lige omkring 1mm mellem de 2 "ender", når ringene er monteret på stemplet.

Desuden synes jeg du skal få tjekket platinafstanden. Den skal være mellem 0,30--0,40 (brug et søgerblad til målingen).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: gamle piaggo/vespa ciao 2t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Nu ved jeg ikke hvor meget afstand der skal være mellem enderne på din model.
Ud fra billederne ser der ud til at være cirka 2 mm.

Jeg har nogle billeder fra 4 takt motoren hvor afstanden ser ud til at være meget mindre. 0,08 - 0,20 mm ved installation af nye stempelringe.
Billede
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ng_gapping

Hvis du skubber ringen 1 cm ned i cylinderen med stempler kommer enderne så tættere ?
Det ku måske godt være at fordi ringen sidder helt i toppen at der går cylindervægen længere ud.

Men hvis du skubber ringen ned 1 cm ned og der stadig er lige meget afstand mellem ringens ender så tror jeg at afstanden er alt for stor og tror sagtens det kan være derfor den ikke kan køre godt.

Er der kun 1 ring på stemplet ?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: gamle piaggo/vespa ciao 2t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fra side 55 og 56 her : http://www.mopedriders.org/html/manuals ... iosism.htm
pici.jpg
Efter hvad jeg kan forstå skal begge stempelringe have en åbning på mellem 0,75 og 1,25 mm.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: gamle piaggo/vespa ciao 2t

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Efter hvad jeg kan forstå skal begge stempelringe have en åbning på mellem 0,75 og 1,25 mm.
Det er da også tæt på "ca. 1 mm" ;).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: gamle piaggo/vespa ciao 2t

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jps skrev:Det er da også tæt på "ca. 1 mm" ;).
Ja det er det men ud fra billedet ser der ud til at være omkring 1,7 mm mellems resderras rings ender.
Jeg ved så ikke om man skal sætte større stempel i hvis cylinderen er slidt større eller om man kan nøjes med at sætte nye ringe i.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: gamle piaggo/vespa ciao 2t

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:
Jps skrev:Det er da også tæt på "ca. 1 mm" ;).
Ja det er det men ud fra billedet ser der ud til at være omkring 1,7 mm mellems resderras rings ender.
Jeg ved så ikke om man skal sætte større stempel i hvis cylinderen er slidt større eller om man kan nøjes med at sætte nye ringe i.
Nyt større stempel er at anbefale, eller det allerbedste er at udskifte både cylinder og stempel.
Brugeravatar
resderra
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 101
Tilmeldt: 7. juni 2010 23:43
Scootere: kymco super 8 4t 50cc

Re: gamle piaggo/vespa ciao 2t

Ulæst indlæg af resderra »

ok har nu udskiftet cylinder og karburator og har prøvet dyse 39/42 og nye pakning , så kompressionen er nu nok i orden. Men den gider stadig ikke at starte, tændingen er justeret til de 0.40. Desuden giver tændrøret også gnister blå og ja de er kraftige av :cry: jeg tænker selv på at tændspolen er defekt, men kan man kan ikke måle det eller noget for finde hvad der er galt ? :problem: ps tændrøret er lidt vådt og lyse brun, og hvordan tjekker man om tændspolen har stel forbindelse ?
Besvar