Til kamp mod kulden!
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Til kamp mod kulden!
Det lyder lidt besværligt i længden
Hvordan endte du med at få koblet dem på? Et separat batteri, scooterens batteri, eller forlyset/generatoren?
Hvis det er det sidste, kan det være noget med at pærene ikke har en lysmodstand koblet på, lissom scooterens lys har.
Jeg læste om nogle der havde problemer med lysmodstanden og pærene brændte hele tiden af. Måske noget med det
Ellers kunne du prøve at koble dem over batteriet og se om de så holder?
Hvordan endte du med at få koblet dem på? Et separat batteri, scooterens batteri, eller forlyset/generatoren?
Hvis det er det sidste, kan det være noget med at pærene ikke har en lysmodstand koblet på, lissom scooterens lys har.
Jeg læste om nogle der havde problemer med lysmodstanden og pærene brændte hele tiden af. Måske noget med det
Ellers kunne du prøve at koble dem over batteriet og se om de så holder?
- Katana
- 9. Rang
- Indlæg: 458
- Tilmeldt: 28. september 2011 01:24
- Køretøjer: 2015 Honda Vision NSC50WH 4T - Sort.
- Geografisk sted: Randers
Re: Til kamp mod kulden!
Interessant at læse jeres kamp mod kulden.
Jeg fandt 2 artikler der måske kunne give inspiration. Specielt denne side er detaljeret til at lave gør-det-selv el-opvarmet tøj. http://www.aumih.info/Tips/heated.html
Og den anden side : http://www.instructables.com/id/DIY-heated-clothing/
Jeg fandt 2 artikler der måske kunne give inspiration. Specielt denne side er detaljeret til at lave gør-det-selv el-opvarmet tøj. http://www.aumih.info/Tips/heated.html
Og den anden side : http://www.instructables.com/id/DIY-heated-clothing/
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Til kamp mod kulden!
Jamen altså, hvor smart og enkelt! En lang ledning i tøjet og man har tøj med el-varme
Og det lader da til at være forholdsvis enkelt at beregne længden og montere det hele, evt med en regulator som han nævner.
Det må være en ganske fantastisk fornemmelse når varmen breder sig på ben, bryst og ryg inde under tøjet.
Det må skisme da prøves
Og det lader da til at være forholdsvis enkelt at beregne længden og montere det hele, evt med en regulator som han nævner.
Det må være en ganske fantastisk fornemmelse når varmen breder sig på ben, bryst og ryg inde under tøjet.
Det må skisme da prøves
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Til kamp mod kulden!
Mon ikke man kunne bruge almindelig ledning, hvis dens isolering ellers kan tåle at blive lidt smålun? Kobberet kan jo godt tåle varme, så måske er det bare noget med isoleringen?
Stødte ellers lige på denne varme-ledning på 5 meter, 12V, 75W og med 2 meter tilslutning. Lige til at hæfte ind i jakken og tilslutte 12 volt direkte
75w er måske lidt i overkanten, men ideen er spændende.
http://www.conradelektronik.dk/ARNOLD-R ... 1=tablink2
Stødte ellers lige på denne varme-ledning på 5 meter, 12V, 75W og med 2 meter tilslutning. Lige til at hæfte ind i jakken og tilslutte 12 volt direkte
75w er måske lidt i overkanten, men ideen er spændende.
http://www.conradelektronik.dk/ARNOLD-R ... 1=tablink2
- MSJ1982
- 8. Rang
- Indlæg: 297
- Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
- Køretøjer: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering) - Geografisk sted: Lolland
Re: Til kamp mod kulden!
Man kan bare lave det sådan så du får stød i kroppen hver 30 sekund
BAre sådan 6-8 volt, så kommer der vel gennemstrømning
BAre sådan 6-8 volt, så kommer der vel gennemstrømning
- zzzzleepy
- 9. Rang
- Indlæg: 382
- Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
- Køretøjer: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.
Re: Til kamp mod kulden!
Jeg forsøgte mig lidt med ledning til varmen på styret og det blev bare alt alt for varmt.. vi smed en 55w pære imellem for at se om det var modstand nok.. og så falt temperaturen til ca 55c
så man skal ihvertfald ha styr på det!
så man skal ihvertfald ha styr på det!
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Til kamp mod kulden!
Der er sgu noget om snakken Et rap over nallerne med fx 230V giver da lige varmen!MSJ1982 skrev:Man kan bare lave det sådan så du får stød i kroppen hver 30 sekund
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Til kamp mod kulden!
Et hurtigt forsøg:
Jeg prøvede lige at koble batteriet direkte på en Silvan ledning på ca 30 meter. Ledningen er samlet i enden, så strømmen løber ca 60 meter gennem en lang 0.75 kvadrat ledning. Efter et par minutter bliver ledningen blød og smidig men ikke varm. Efter ca 5 minutter bliver den let lun. Jeg lagde en trøje over, og efter 10 minutter var der jævnt lunt.
Jeg har desværre ikke mulighed for at måle hvor mange ampere den trækker, så man kunne vide hvor mange watt det svarer til. Det kunne minde omkring 30-50w, men svært at afgøre.
En tyndere ledning, måske 0,25 kunne være sjovt at prøve med, så man heller ikke skal have 3 kilo Silvan ledning syet ind i jakken.
Jeg prøvede lige at koble batteriet direkte på en Silvan ledning på ca 30 meter. Ledningen er samlet i enden, så strømmen løber ca 60 meter gennem en lang 0.75 kvadrat ledning. Efter et par minutter bliver ledningen blød og smidig men ikke varm. Efter ca 5 minutter bliver den let lun. Jeg lagde en trøje over, og efter 10 minutter var der jævnt lunt.
Jeg har desværre ikke mulighed for at måle hvor mange ampere den trækker, så man kunne vide hvor mange watt det svarer til. Det kunne minde omkring 30-50w, men svært at afgøre.
En tyndere ledning, måske 0,25 kunne være sjovt at prøve med, så man heller ikke skal have 3 kilo Silvan ledning syet ind i jakken.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Til kamp mod kulden!
Kampen mod kulden fortsætter!!
Turen er nu kommet til de iskolde fusser der lider en hel del i denne grimme tid.
Jeg stod en dag og kikkede på en Honda Goldwing og alle dens varmeluft-riste ved fødder og ben og tænkte at Agilityen burde da ha noget i samme stil. Og mindre end 40cm fra mine stakkels smerte-kolde fødder er der jo lun motorvarme
Så med lidt masonit, et par stykker plast, en blæser og limpistolen har jeg prøvet at klistre denne "click-on fodvarmer-enhed" sammen som en test-model. Blæseren midt i kanalen suger den varme luft ud af motor-rummet og ud forbi fødderne. Siderne er lavet så de klapper op når man hurtigt skal ha fødderne ud.
Og det lader til at virke, for der strømmer skisme lun motor-luft ud, og jeg prøvede fx at lægge lufferne ind i hullerne og lade blæseren køre på eftervarmen mens jeg var inde at handle, og de var lune da jeg kom ud.
Nu skal den lige testes på langtur og vise om den osse virker i ægte frost, og så kan den "rigtige" model evt. blive i noget mere holdbart vandfast krydsfiner eller noget, og en mindre 12v blæser istedet for den store 230v bad-blæser.
Det viste sig i øvrigt at indkøbsposen nu kan stå på pladen og fødderne kan sidde normalt neden under.
Det skal sgu nok blive godt Hr. Vinter!
Turen er nu kommet til de iskolde fusser der lider en hel del i denne grimme tid.
Jeg stod en dag og kikkede på en Honda Goldwing og alle dens varmeluft-riste ved fødder og ben og tænkte at Agilityen burde da ha noget i samme stil. Og mindre end 40cm fra mine stakkels smerte-kolde fødder er der jo lun motorvarme
Så med lidt masonit, et par stykker plast, en blæser og limpistolen har jeg prøvet at klistre denne "click-on fodvarmer-enhed" sammen som en test-model. Blæseren midt i kanalen suger den varme luft ud af motor-rummet og ud forbi fødderne. Siderne er lavet så de klapper op når man hurtigt skal ha fødderne ud.
Og det lader til at virke, for der strømmer skisme lun motor-luft ud, og jeg prøvede fx at lægge lufferne ind i hullerne og lade blæseren køre på eftervarmen mens jeg var inde at handle, og de var lune da jeg kom ud.
Nu skal den lige testes på langtur og vise om den osse virker i ægte frost, og så kan den "rigtige" model evt. blive i noget mere holdbart vandfast krydsfiner eller noget, og en mindre 12v blæser istedet for den store 230v bad-blæser.
Det viste sig i øvrigt at indkøbsposen nu kan stå på pladen og fødderne kan sidde normalt neden under.
Det skal sgu nok blive godt Hr. Vinter!
- zzzzleepy
- 9. Rang
- Indlæg: 382
- Tilmeldt: 18. juni 2013 18:58
- Køretøjer: Kymco Agility 50 - 45km/t Årgang 2006, Trip: 15.300km
Komplet Renovering påbegyndt d. 1-2-2014 og 6mdr frem eller til færdig.
Re: Til kamp mod kulden!
Haha georg gearløs strikes again!
bad blæseren kunne fint erstattes af en 120mm PC blæser
Hvor langt køre du siden du fryser dine tæer ?
Jeg køre 25km og de er ret kolde men alligevel lidt fra at fryse...
har også store støvler de er dog 2 delte med thermo indersok måske der forskellen ligger...
bad blæseren kunne fint erstattes af en 120mm PC blæser
Hvor langt køre du siden du fryser dine tæer ?
Jeg køre 25km og de er ret kolde men alligevel lidt fra at fryse...
har også store støvler de er dog 2 delte med thermo indersok måske der forskellen ligger...