bautian vil ikke starte

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
styrmand
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. oktober 2013 15:56
Køretøjer: bautian bt49qt-12d30

bautian vil ikke starte

Ulæst indlæg af styrmand »

Hej

Jeg har købt en knallert for første gang i 40 år. :) Der er tale om en Bautian bt49qt-12d30.
Da jeg købte den fungerede den og den kører fint. Men efterfølgende har den haft store problemer med at starte.
Jeg har kigget på tændrøret, som gnister. Jeg synes det er lidt svagt, men det har jeg svært ved at bedømme.
Jeg har for en sikkerheds shkyld bestilt ny hætte, tændrør og kabel. Jeg har ikke modtaget det endnu.

Men, hvis vi nu antager, at det ikke er tændingen, der er problemet. Så kigger jeg på benzintilførslen. Det første er jo karburatoren, den vil jeg gerne vente med at plille ved.
Jeg kan se at der fra tanken går 2 slanger. En har forbindelse gennem en gennemsigtigt plastdåse. Jeg vurderer det må være et filter. Derudover går der tilsyneladende endnu en slang fra tanken og ind mellem karburator og motorblok? Den undrer mig?

Knallerten har stået meget stille føt jeg købte den, hvad er det mest oplagte problem, hvis det ikke er tændingen?

Nogen der har nogle gode ideer?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: bautian vil ikke starte

Ulæst indlæg af scootergrisen »

http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... uktion.php

Du kunne starte med og oplade batteriet og måle spændingen på efter en 1 time hvor du ikke har brugt det.

Slangen fra benzinhanen til indsugningsstudsen er en vakuumslange så benzinhanen kun åbner når motoren køre.
Du kan tage benzinslangen af karburatoren og peg den ned i en benzindunk også når du suger i vakuumslangen så skal der komme benzin ud af den slangen i dunken.
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Køretøjer: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: bautian vil ikke starte

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Hvordan starter du den el eller kickstarter?

Hvis den har stået længe, så er benzinen nok for gammel, elt over 3 måneder kan være dårligt.

Hvordan gør den når den skal starte, hvor langt har den kørt?
Er der olie på :)
Ja der er mange ting, med sådan en, den ekstra slange der sidder ved karburatoren, er en vakuum slange.
Brugeravatar
styrmand
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. oktober 2013 15:56
Køretøjer: bautian bt49qt-12d30

Re: bautian vil ikke starte

Ulæst indlæg af styrmand »

Den har kørt 1000 km.
Jeg har skiftet batteri og starter den fra el-starteren.
Jeg vil prøve det med at suge i vacuumslangen.
Jeg får (forhåbentlig) en ny tændrørshætte med posten i dag og frisk benzin. Det skal så også prøves.
Brugeravatar
styrmand
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. oktober 2013 15:56
Køretøjer: bautian bt49qt-12d30

Re: bautian vil ikke starte

Ulæst indlæg af styrmand »

Det med vacuum i forhold til benzinlåsen fungerer. Det er tjekket nu.
Til gengæld - olien! Den var fyldt til randen. :)
Jeg går stærkt ud fra, at oliestanden tjekkes som på f.eks. en plæneklipper, hvor den skal ligge i det rillede område nederst på pinden?
Jeg har tømt 3/4 l. olie ud, så standen nu ser mere normal ud.
Men den vil stadig ikke starte. Gad nok vide hvad det har betydet, at der har været så meget olie på?

Historikken er, at knallerten har stået opstaldet passivt i flere måneder. Da jeg fik den, kunne den starte med besvær. Det var kun kickstarteren der kunne bruges. Derfor købte jeg senere nyt batteri.
Jeg kørte hjem på den og derefter fungerede den.
Natten over stod den ude i kraftigt regnvej. Jeg fik alligevel liv i den. Men den havde det svært med at gå i tomgang. Den gik i stå. Efter at den var blevet varm, slukkede jeg den og derefter kunne jeg ikke få liv i den igen.
Det lykkedes mig kort at få liv i den senere på dagen, men den gik i stå i tomgang igen og derefter har den ikke udvist livstegn. :)

Har skiftet kable til tændrørshætten og tændrørshætte. Men der kommer stort set ikke gnist. Kan det være en tændspole der er gået?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: bautian vil ikke starte

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Oplad batteriet selv når det er nyt.

God ide med frisk benzin også tøm karburatoren med drænskruen så der kommer frisk benzin deri.

Det kan også være den bare har svært ved at komme igang når den har stået længe og der egentligt ikke er noget i vejen med den.
Min scooter havde stået nogen dage også var den svær at starte men så hvis man bare bliver ved og ved så starter den til sidst.

Hvis du køre på elstarteren også drejer gashåndtaget forskelligt så kan du ligesom høre hvis den er ved at starte når du holder gashåndtaget på en bestemt sted. Men kør ikke så mange sekunder af gange og oplad batteriet engang imellem hvis du bruger den meget.
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Køretøjer: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: bautian vil ikke starte

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Hvis den kun har kørt 1000 km så skal den sikkert have stillet ventiler, det plejer at være der omkring ;) første gang
Brugeravatar
styrmand
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. oktober 2013 15:56
Køretøjer: bautian bt49qt-12d30

Så lykedes det

Ulæst indlæg af styrmand »

Jeg modtog en ny tændspole i dag. Da den var monteret kørte motoren næsten fejlfrit. Så nu er jeg kørende.
Når jeg skriver næsten, skyldes det, at den har svært ved at gå ned i tomgang. Er den i tomgang kører den perfekt. Men tager man omdrejningerne af den efter gas, passerer den tomgang og går i stå.

Det undrer mig stadig, at det var tændspolen der var røget sig en tur. Jeg tror der er fjernet en begrænsning på knallerten. Den kan i hvert fald køre 50-55 km/t. Jeg skal have fundet ud af, hvor dan jeg kan slå begrænsningen til igen. Men kan man ikke forestille sig, at den manglende begrænsning, er årsag til, at tændspolen er gået sig en tur?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11305
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: bautian vil ikke starte

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du du kan Ohm på den gamle tændspole for at se om der er noget i vejen med den.
Brugeravatar
styrmand
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. oktober 2013 15:56
Køretøjer: bautian bt49qt-12d30

Re: bautian vil ikke starte

Ulæst indlæg af styrmand »

Hvad skal den måle, for at finde ud af det? Der er måske allerede en vejledning herinde?
Besvar