Katana skrev:Min Honda fik udlæst motorstyring, ECU, under besøget hos importør. Diagnoserapporten fulgte med da jeg igen fik min scooter.
Måske kan rapportens tal ha' interesse for nogen.
ECU på Honda'en har id-nummer : 0100FF0101.
System / / Parameter / / Value / / Unit / / Idle min. / / Idle max./
PGM-FI / Engine speed / / 1912 / / RPM / / 1800 / / 2000 /
PGM-FI / TP sensor / / 0 / / deg / / -2 / / 2 /
PGM-FI / Map sensor / / 73 / / kPa / / 20 / / 110 /
PGM-FI / O2 sensor voltage / / 0,757 / / V / / 0,000 / / 1,400 /
PGM-FI / Battery voltage / / 13,0 / / V / / 12,0 / / 15,0 /
PGM-FI / Injector / / 3,509 / / ms / / 2,400 / / 6,000 /
PGM-FI / Spark advance / / 14,5 / / deg / / 13,0 / / 17,0 /
PGM-FI / Fuel pump control / / ON / - - -
Halløjsa.
Dejligt at se nogle tal jeg genkender.
Nu ved jeg ikke om du har nogen mulighed for at skrue på tomgangen her, men jeg kan se at trykket ved tomgang er små højt.
Jeg ved så ikke hvor stor din indsprøjter er, men hvor lang tid den er åben virker også som om den giver lige lovlig meget benzin, men det kan jo også skyldes omdrejningstallet og trykket som jeg normalt har presset længere ned.
O2 sensoren, også kaldt lambda sonde, findes i tre udgaver der bruges, men uanset hvad, så kan jeg se at det er en fed blanding du har der. Narrowband sensoren skal være på 0,45V for at den er korrekt og over er så fed blanding og under er mager blanding. Af Wideband sensorene er der to der giver mening at bruge: LSU 4,2 og opgraderingen LSU 4,9, omend 4,2 skal kalibreres en gang imellem og ikke er nær så fintfølende. Ved LSU 4,2 vil den spænding betyde at dit blandingsforhold er 0,85-0,9 lambda, hvilket er omkring AFR 13, hvis jeg husker rigtigt. Ved LSU 4,9 er dit blandingsforhold i følge skemaerne 0,822-0,850 lambda, hvilket er tættere på AFR 12,5. Det optimale er lambda=1, hvilket med benzin er AFR 14,7.
Det virker også igen lidt mærkeligt for mig at tændingen er så tidligt, da den ved mig kommer ned på 0 grader og endda hen til et par grader efter øverste dødpunkt. Det lader således for mig enten til at den kæmper for at holde motoren kørende i en småhøj tomgang, men det kan også bare være at din motor og styreenhed samt andre dele er meget forskellig fra min motor og mit gør-det-selv sæt.