Nød-start

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Nød-start

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Det havde jeg sgu aldrig prøvet før.
Og med et stykke snor man kunne vikle om, og hive den i gang som en plæne-klipper hvis nu den var kold. :lol:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Nød-start

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis nu det var en 2 takt motor og man drejede den i modsat retning så kunne man måske få den til at køre baglæns ?
Så skulle pickupen måske flyttes.
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Nød-start

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Der er da ikke ret meget kompression på så...

Det kan jeg ikke med mit 72ccm :/
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Nød-start

Ulæst indlæg af Kymconørden »

scootergrisen skrev:Hvis nu det var en 2 takt motor og man drejede den i modsat retning så kunne man måske få den til at køre baglæns ?
Ja, hvorfor egentlig ikke. Den er vel ligeglad med hvad vej den snurrer? Den må lige undersøges om nogle har prøvet det :crazy:
MSJ1982 skrev:Der er da ikke ret meget kompression på så...

Nej, den er ikke helt på toppen der. Det er faktisk filmet lige efter at kompressionen havde været helt væk da jeg skulle starte. Et par dask med gummi-hammeren på ventilerne, og den kunne starte igen!? Der bør nok snart renses ventiler :think:
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Nød-start

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Sjovt, i følge Wiki kan 2-taktere teoretisk køre baglæns, og det bruges i visse sammenhænge :crazy:
Regular gasoline two-stroke engines will run backwards for short periods and under light load with little problem, and this has been used to provide a reversing facility in microcars, such as the Messerschmitt KR200, that lacked reverse gearing. Where the vehicle has electric starting, the motor will be turned off and restarted backwards by turning the key in the opposite direction.
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_engine

Brugeravatar
balle
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. august 2012 08:27
Scootere: Yamaha Neos 4, 45scooter

Re: Nød-start

Ulæst indlæg af balle »

Kymconørden skrev:Sjovt, i følge Wiki kan 2-taktere teoretisk køre baglæns, og det bruges i visse sammenhænge :crazy:
Regular gasoline two-stroke engines will run backwards for short periods and under light load with little problem, and this has been used to provide a reversing facility in microcars, such as the Messerschmitt KR200, that lacked reverse gearing. Where the vehicle has electric starting, the motor will be turned off and restarted backwards by turning the key in the opposite direction.
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-stroke_engine

Er det ikke bare et spørgsmål om tændingstidspunkt og den rigtige rotation af motoren? Det var ikke svært på min Puch Maxi 2-gears at starte den baglæns hvis tændingen (mener det var platinerne) stod forkert. Og lidt sjovt var det da, men at køre baglæns på knallerten vænnede jeg mig vist aldrig helt til :)

Venligst Erik.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Nød-start

Ulæst indlæg af Kymconørden »

balle skrev: Og lidt sjovt var det da, men at køre baglæns på knallerten vænnede jeg mig vist aldrig helt til :)
Ha ha, det må være en meget mærkelig fornemmelse.
Men jo, de skriver at hvis tændingen passer/flyttes kan de køre baglæns med nedsat kraft og fart. Bla. på nogle 2-takt Golf-vogne er det brugt som en slags bak-gear. Det er godt nok en spøjs teknik :crazy:
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Nød-start

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Man kunne sagtens køre baglæns på de Max'ier jeg havde i 90'erne :)
Det er ikke så sjovt, og så alligevel :)

Jeg tror nu på en scooter at man skal tage højde for oliepumpe/Stator osv da gnisten vil tænde på et andet tidspunkt.
Besvar