Fir-taktere: Kør magert i mellemgassen!

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Fir-taktere: Kør magert i mellemgassen!

Ulæst indlæg af Baddi »

Hej folkens. :mrgreen:

Som nogen jo ved har jeg en lidt speciel scooter der halvvejs er et transportmiddel og halvvejs et trillende laboratorium og folk får altid nogle store øjne når jeg siger at jeg kører 47 km/l med begrænsning, så her kommer et af de tricks jeg benytter mig af, som jeg mener at man også bør kunne bruge selvom man har karburator. :D

Jeg har længe leget med dette og har haft kørt ufatteligt magert selv før jeg fik oliekøleren og på meget varme dage i sommeren og motoren har ikke taget skade, så nu mener jeg at jeg har prøvet nok til at turde dele det med jer uden at sætte jeres motorer i farezonen. :mrgreen:

Tricket er at man skal køre magert i mellemgassen. Det gør at man bliver nødt til at åbne mere for gasspjældet for at få de samme kræfter, men dette sænker pumpetabet da motoren så ånder lettere og dermed behøver man ikke brænde så meget benzin af for at få de samme kræfter på krumtappen. :D
Når man giver fuld gas bruger man så hoveddysen, hvor man har indstillet den til ikke at køre magert og man får sådan stadigvæk fuld power til at accellerere. ;)

Måden jeg er kommet frem til at pumpetabet er så højt er idet at jeg kan se at jeg kun bruger dobbelt så meget benzin ved fuld gas og 7500 omdr. som når jeg triller afsted med 6800 omdrejninger og 32 km/t.
Jeg ved dog at den ved fuld gas i hvert fald kan køre dobbelt så hurtigt uden begrænsninger. Idet luftmodstanden fir-dobbles når hastigheden fordobles skal der så meget mere energi til end blot dobbelt så meget energi, så på den måde kan vi sige at en stor del af energien når man giver fuld gas ikke blot kommer fra mere benzin der bliver brændt af men også af at motoren nemmere ånder. :D
Nu har jeg ikke regnet på hvor stor en del af den samlede modstand luftmodstanden gør og hvor meget der er rullemodstand, så man kunne argumentere for at det ikke er et godt argument, så lad os tale om tryk. ;)

- Ved tomgang på 1400 omdr. er trykket i indsugningen ca 550 hPa og der bruges per arbejdstakt lidt under 1/3 af den mængde benzin der bruges for at køre de nogen-og-60 km/t ved fuld gas selvom der ved tomgang stort set ingen modstand er. :)
- Ved 10% gasgivning (7400 omdr) og en normal blanding er trykket i indsugningen ca 650 hPa og der bruges som sagt halvt så meget benzin per sprøjt som ved fuld gas.
- Ved 20% gasgivning (7400 omdr) med en mager blanding er trykket i indsugningen ca 800 hPa og der gives en lille smule mindre benzin end ved 10%.

Idet temperaturen skabes af hvor meget af energien fra arbejdstakten der går tabt ud i motoren og der ved så lidt gasgivning generelt ikke er så meget energi i arbejdstakten er jeg rimelig sikker på at enhver moderne fir-takts motor vil kunne klare en mager mellemgas uden at lide overlast. :mrgreen:
Med hensyn til to-takts motorene ved jeg ikke om jeg tør anbefale dette da de har meget større tendens til varmesætninger som følge af mager blanding. ;)
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Fir-taktere: Kør magert i mellemgassen!

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Det er vel begrænset hvor magert man kan køre med mellemgas, men er selv ved at eksperimetere (lidt ufrivilligt)
Men køre så magert jeg kan, og er nede i 80# dyse nu, problemet er bare mine dyser er forskellig slags så det kan man ikke regne med.
Og det er endda med 72ccm :roll:

Men da jeg næsten altid køre med halv eller 3/4 gas, kan jeg godt uden at være bange,
køre for magert, nålen sidder osse i den øverste jhak så den får mindst muligt benzin :)

Jeg har selv i mange år, osse på min Sprint kørt med en alt for stor dyse, og har kæmpet så meget med min Baotian pga den har fået så meget benzin
og den skal være slut :)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Fir-taktere: Kør magert i mellemgassen!

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Passer det så med ca 1:16 blandigs-forhold som på denne kurve, eller er du længre nede? Jeg har set du har bl.forholds-måler, hva sagde den?
Det er åbenbart lige omkring 1:16 det er mest økonomisk, med kun et minimalt effekt-tab til følge?
bl.gif
bl.gif (8.6 KiB) Vist 3905 gange
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Fir-taktere: Kør magert i mellemgassen!

Ulæst indlæg af Baddi »

Kymconørden skrev:Passer det så med ca 1:16 blandigs-forhold som på denne kurve, eller er du længre nede? Jeg har set du har bl.forholds-måler, hva sagde den?
Det er åbenbart lige omkring 1:16 det er mest økonomisk, med kun et minimalt effekt-tab til følge?
bl.gif
Altså man kan mærke et stort effekttab med det samme når blandingen bliver mager og jo mere mager, jo færre kræfter. :mrgreen:

Et blandingsforhold på 16 virker fint, men i hvert fald med indsprøjtning er det muligt at have stabil kørsel helt op til et blandingsforhold på 19, men så skal man bare give mere gas for at få de samme kræfter. :D
Hvor meget man kan gøre det magert i mellemgassen uden at man bliver nødt til at komme op i fuld gas varierer vel fra maskine til maskine, men der er også det med at magre blandinger er længere tid om at brænde, så på den normale scootermotor er det muligt at man vil miste kræfterne hurtigere end jeg gør og dermed ikke kan have en helt så mager blanding. :D
Det er vel noget med at man må prøve sig frem for at finde ud af hvor meget man selv vil. ;)
Besvar